Verbterninger

Trinn: Nivå II, Tema: Мой день

Kort beskrivelse

Innøvelse og repetisjon av verbøyning på russisk.

Kompetansemål LK20:

  • Bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte

Læringsmål

  • Kunne bøye russiske verb i nåtid, fortid og fremtid

Ressurser

Plan for opplegget

Læreren kan kopiere opp dette rutenettet til hver elev eller til hver gruppe.

  • Elever i klassen deles i par to og to. Hvert elevpar får utdelt to terninger.
  • En av elevene kaster terningene for å finne ut hvilket av verbene i rutenettet han/hun skal bøye. Den ene terningen bestemmer den vertikale aksen - hvilket pronomen verbet skal bøyes med, og den andre terningen bestemmer den horisontale aksen – selve verbet som skal bøyes. Læreren bestemmer hvilken tid verbet skal bøyes i – presens, preteritum eller futurum.

For eksempel:

  • eleven får 4 og 5 på terningene. Riktig svar: Мы (4) находим (5).
  • eleven får 1 og 1. Riktig svar: Я (1) смотрю (1)
  • elever kan også lage en fullstendig setning: Мы находим деньги og Я смотрю фильм.

Dette tipset er hentet fra heftet Byggeplassen

Emneord: Kommunikasjon R1, Språklæring og flerspråklighet R1
Publisert 12. mars 2021 07:45 - Sist endret 12. mars 2021 10:47