Tegnediktat

Kort og enkel beskrivelse av tipset/ideen

Hovedhensikt med tegnediktat er å styrke lytteforståelse samt å aktivisere ordforråd som ble gjennomgått tidligere i undervisningen. Denne type oppgave vil spesielt tilgodese elever med taktil læringsstil. Tegnediktat kan også danne utgangspunktet til videre arbeid med muntlig eller skriftlig produksjon.  

Forklar til elevene at diktaten skal leses tre ganger. Første gang leses teksten i normalt tempo. Elever skal finne ut hva teksten dreier seg om og gjenfortelle innholdet med en setning eller foreslå en passende tittel. Ved andre gangs lytting tegner elever skjematisk det de hører. Opplesingstempo bør derfor reduseres. Teksten leses for tredje gang slik at elever sjekker om de har fått med seg alle detaljer.

Forslag til videre arbeid:

  • Elever jobber i par og bruker egne tegninger for å beskrive/forklare hva de har tegnet.
  • Elever skriver «tags» til gjenstander på tegningen
  • Elever skriver egne tekster til tegningen

Forberedelse

Forberede til diktatteksten. Teksten bør inneholde kjent vokabular og grammatikk.

Ressurser

Eksempler på TEKSTER på nivå 1.

Publisert 1. feb. 2020 13:10 - Sist endret 25. jan. 2021 11:10