Stafett

Hvordan og hvorfor

Hensikten med dette opplegget er å aktivisere ordforråd eller grammatikktema, samt trene på rettskriving på en motiverende og morsom måte. Denne øvelsen kommer spesielt elever med kinestetisk læringsstil til gode. Stafetten er best egnet til å bli gjennomført ute i skolegården, i gymsalen, i gangen, men også i klasserommet hvis pultene er ryddet bort.

Slik går du frem:

  • Del gruppen i to/tre lag avhengig av antall elever.
  • Lagene stiller seg på rekke (som i vanlig stafett) på den ene enden av rommet.
  • Foran hvert lag ligger det en bunke med instruksjonskort. Instruksjonskortene forteller hver deltager hvordan han/hun skal komme seg over på andre siden av banen (for eksempel løpe med høye kneløft, gå museskritt osv).
  • Læreren står på andre siden av rommet. Der ligger det en bunke med oppgaver for hvert lag.
  • Første deltaker på hver rekke trekker et instruksjonskort, utfører instruksjonen på vei over og svarer på første oppgave. Han/hun skriver svaret på et arket eller på tavla og viser det til læreren.
  • Lærer godkjenner svaret hvis det er korrekt, og deltakeren løper tilbake for å sende ut neste elev. Hvis svaret er feil, må deltakeren løpe tilbake til gruppa og neste elev må løse samme oppgave.
  • Laget som har svart riktig på alle spørsmål først vinner.

Forslag til grammatiske temaer på nivå I som kan brukes i dette opplegget:

  • bøyning av verb i presens/preteritum
  • flertall av substantiver
  • kjønn av substantiv
  • adjektivbøyning

Forberedelser

  • Klipp ut instruksjonskort til hvert lag.
  • Lag spørsmål som elevene skal besvare.

Ressurser

  • Instruksjonskort på norsk  og russisk.
  • Relaterte oppgaver: Løpediktat (har ikke side) og Pardiktat (har ikke side).
Publisert 1. feb. 2020 13:42 - Sist endret 25. jan. 2021 11:12