Hvordan og hvorfor
For å få variasjon i undervisningen og for å gjøre språktimene mer morsomme og interessante, kan læreren bruke brettspill. Innhold i spillet knyttes til undervisnings- og grammatikktema, tekster, gloser o.l.
- Elevene arbeider i par eller grupper med inntil fire deltakere.
- Gruppene får utdelt et spillebrett, en spillebrikke for hver deltager og en/to terninger per grupper.
- En elev kaster terningen, flytter brikken sin så mange felt som øynene på terningen viser, leser spørsmål høyt og svarer på det.
- Hvis han klarer å svare, blir han stående, hvis ikke, flytter han tilbake til det feltet han sist sto på.
- Den som kommer først i mål, har vunnet.
Spillet kan varieres på mange måter etter hva som skrives inn i feltene. Elevene kan oversette ord og utrykk til eller fra målspråket, fullføre slutten på en setning, fylle inn ord som mangler, bøye verb, etc.
Forberedelser
Læreren bruker malen til å lage et spillebrett med spørsmål i feltene, skriver ut bordspillet i A3-format og sørger for spillebrikke til hver elev og en/to terninger per gruppe.
Ressurser
Mal for å lage egne Brettspill.
Eksempel på brettspill på nivå I (russisk), Vedlegg 1.