Russisk brettspill

Hvordan og hvorfor

For å få variasjon i undervisningen og for å gjøre språktimene mer morsomme og interessante, kan læreren bruke brettspill. Innhold i spillet knyttes til undervisnings- og grammatikktema, tekster, gloser o.l.

  • Elevene arbeider i par eller grupper med inntil fire deltakere.
  • Gruppene får utdelt et spillebrett, en spillebrikke for hver deltager og en/to terninger per grupper.
  • En elev kaster terningen, flytter brikken sin så mange felt som øynene på terningen viser, leser spørsmål høyt og svarer på det.
  • Hvis han klarer å svare, blir han stående, hvis ikke, flytter han tilbake til det feltet han sist sto på.
  • Den som kommer først i mål, har vunnet.

Spillet kan varieres på mange måter etter hva som skrives inn i feltene. Elevene kan oversette ord og utrykk til eller fra målspråket, fullføre slutten på en setning, fylle inn ord som mangler, bøye verb, etc.

Forberedelser

Læreren bruker malen til å lage et spillebrett med spørsmål i feltene, skriver ut bordspillet i A3-format og sørger for spillebrikke til hver elev og en/to terninger per gruppe.

Ressurser

Mal for å lage egne Brettspill.
Eksempel på brettspill på nivå I (russisk), Vedlegg 1.

Publisert 1. feb. 2020 13:16 - Sist endret 25. jan. 2021 11:11