Kort beskrivelse
Aktiviteten tar utgangspunkt i en enkel og kjent sang («Ai, se eu te pego»). Elevene skal høre på sangen for å lære riktig uttale på portugisisk.
Kompetansemål
Kommunikasjon
- Kommunisere med forståelig uttale
- Bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
- Samtale om språk og sider ved geografiske forhold i språkområdet
Læringsmål
Ved å høre musikken og synge sammen forbedrer elevene sin lytteforståelse og uttale.
Ressurser
- En PC med internett-kobling.
- En sang som inneholder eksempler på grammatikken som bearbeides. Her bruker vi sangen «Ai, se eu te pego», av Michel Teló. Sangen har kun verb på -ar. Sangen er tilgjengelig på YouTube (inkl. tekst), og den komplette sangteksten finner du HER.
- Portugisisk lydlære (se vedlegg 1). For å høre på IPA-lydene, gå til nettsiden Fonologia (konsonanter og vokaler).
Forberedelser
- Det er en fordel om elevene kjenner til sangen, men det er ikke nødvendig.
- Del ut en kopi av teksten til hver enkelt elev, gjerne med god plass for egne notater.
Plan for opplegget
Læreren går gjennom teksten sammen med elevene. De ser etter nye ord og prøver seg frem til riktig betydning etter forkunnskap fra andre språk, går gjennom verbene osv. Læreren forklarer litt om konteksten for sangen, hvor i landet den kommer fra, hvilken type musikk osv.
Elevene lytter til sangen én gang uten å se på teksten, helst med lukkede øyne.
De hører sangen én gang til, denne gangen med teksten og følger nøye med.
Elevene synger sammen med musikken noen ganger, til de føler at de mestrer uttalen.
Refleksjon og vurdering
Læreren observerer uttalen til elevene i løpet av den siste delen, hvor elevene synger sammen. Her får læreren evt. rette på feil uttale, vise riktig uttale osv.
Oppfølging
Elevene kan foreslå andre sanger de kjenner fra før til lignende opplegg; eller skrive en sangtekst selv ved hjelp av en ordbok.
Idé og utarbeidelse
Helena da Silva-Tønnessen, Arendal vgs., © Fremmedspråksenteret