Tidsbruk
15 - 20 minutter
Forslag til gjennomføring
- Læreren finner en passende tekst til et tema og markerer ti nye ord som elevene skal lære. Læreren kopierer opp teksten eller viser den på skjermen.
- Elevene jobber individuelt eller i par. De velger fem av de ti utvalgte ordene og lager et vokabular-ark (pdf) til hvert ord. I midten av arket skriver de selve ordet, øverst en definisjon av ordet, til høyre en kort eksempelsetning, nederst visualiserer elevene ordet med hjelp av en tegning og til slutt skriver de ordets motsetning nederst til venstre. (I noen tilfeller kan det være litt vanskelig å finne en god motsetning til ordet, dette kan evt. tas opp i plenum i etterkant av øvelsen.)
- Når elevene er ferdige henges arkene på tavlen, hvert ord for seg. Lærer oppsummerer aktiviteten i klasserommet idet hun/han trekker fram noen av beskrivelsene.
Tipset er hentet fra nettstedet www.learningtasks.weebly.com