Vokabular-ark

Nytt tema, nye ord. Elevene jobber intensivt med nytt vokabular idet de lager «vokabular-ark».

Ark inndelt i fem felt med ord og en tegning av en gutt og matvarer

Tidsbruk

15 - 20 minutter

Forslag til gjennomføring

  • Læreren finner en passende tekst til et tema og markerer ti nye ord som elevene skal lære. Læreren kopierer opp teksten eller viser den på skjermen.
  • Elevene jobber individuelt eller i par. De velger fem av de ti utvalgte ordene og lager et vokabular-ark (pdf) til hvert ord. I midten av arket skriver de selve ordet, øverst en definisjon av ordet, til høyre en kort eksempelsetning, nederst visualiserer elevene ordet med hjelp av en tegning og til slutt skriver de ordets motsetning nederst til venstre. (I noen tilfeller kan det være litt vanskelig å finne en god motsetning til ordet, dette kan evt. tas opp i plenum i etterkant av øvelsen.)
  • Når elevene er ferdige henges arkene på tavlen, hvert ord for seg. Lærer oppsummerer aktiviteten i klasserommet idet hun/han trekker fram noen av beskrivelsene.

Tipset er hentet fra nettstedet www.learningtasks.weebly.com

Publisert 27. jan. 2020 14:18 - Sist endret 29. mars 2021 12:09