Persönliche Finanzen und Lebensbewältigung

Trinn: Nivå II
Tema: Forbruk og personlig økonomi 
Tid: cirka to økter à 90 minutter
 

Unterrichtseinheit auf Deutsch

Kort beskrivelse

I følgende undervisningopplegg engasjeres elevene i det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring. Det tas utgangspunkt i en video som viser et utsnitt av hverdagen til en tenåring, og gir et lite innblikk i hennes håp, drømmer, innsats og frustrasjoner. 
Sentralt i opplegget står det å gi elevene et repertoar av vokabular som skal hjelpe dem til å sette ord på personlige og praktiske utfordringer knyttet til forbruk og personlig økonomi. For maksimal støtte til elevene, er opplegget delt inn følgende komponenter: før visualisering, under visualisering og etter visualisering. 

Kompetansemål i LK20

  • muntlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant
  • samtale i en rekke dagligdagse situasjoner om kjente og faglig relevante emner
  • skrive ulike teksttyper om personlige og faglig relevante emner, og uttrykke og begrunne egne meninger, med og uten hjelpemidler

Tverrfaglig tema

Folkehelse og livsmestring
Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Dette opplegget fokuserer på å aktivisere elevene gjennom varierte øvelser, hvilket skal bidra til at de kan uttrykke seg om følelser og tiltak knyttet til forbruk og personlig økonomi.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • forstå ulike ord og uttrykk knyttet til følelser samt forbruk og personlig økonomi
  • uttrykke seg om andres eller egne følelser og tiltak knyttet til samme tema muntlig og skriftlig

Ressurser

  1. Fragen und Antworten 
  2. Bingo 
  3. Was passt nicht in die Reihe
  4. Biogedicht
  5. Video (YouTube) 
  6. Budget

Forberedelser

Skrive ut vedleggene fra Ressurser

Plan for opplegget

FØR VISUALISERING

A) Spørsmål og svar 

Lærer forklarer bruken av spørreord med fokus på ordstilling i spørsmål og svar. Deretter vises skjermdumpen fra videoen (Vedlegg 1) og elevene oppmuntres til å bruke spørreord på målspråket når de formulerer spørsmål til bildet. Elever og lærer kan sammen svare på spørsmålene som stilles. Aktiviteten egner seg til å repetere kjent vokabular som for eksempel klær og utseende samt til å introdusere nye følelsesuttrykk. Bruk gjerne "følelsessirkelen" (s. 2) som ekstra språklig input.  

B) Bingo

Hver elev får utdelt et bingobrett (Vedlegg 2) og det språklige og grammatiske innholdet gjennomgås. Elevene skal så gå rundt i klasserommet og stille spørsmål til hverandre med utgangspunkt i påstandene på bingobrettene. Dersom en medelev svarer bekreftende på et spørsmål, noteres navnet til vedkommende i det aktuelle feltet. Spørsmålene må fordeles på så mange medelever som mulig. Eleven som først har fylt ut alle feltene, roper «bingo!». Avslutningsvis legges det til rette for nok en gjennomgang med ytterligere aktivering av målspråket i plenum.

UNDER VISUALISERING

C) Was passt nicht in die Reihe

Elevene blir presentert for et utvalg bilder (Vedlegg 3). som illustrerer innholdskomponenter i videoen. I hver rad er det ett bilde som ikke passer inn – elevene skal identifisere hvilket mens de ser mesteparten (avspillingen stoppes ved 04:05 minutter) av videoen (punkt 5 under Ressurser) . Oppgaven har ikke nødvendigvis en fasit - det viktigste er diskusjonen omkring innholdet i videoen.

Vis gjerne til "følelsessirkelen" (side 2 i Vedlegg 1) for en repetisjon av ord som uttrykker følelser. 

D) "Gewissens-allé"

Bildet der videoen ble stoppet (04:05 minutter), viser jenta sin reaksjon på at en annen er interessert i å kjøpe gitaren hun så sterkt ønsker seg. Lærer presenterer denne situasjonen for klassen og ber elevene om å stille seg opp på to rekker med ansiktene vendt mot hverandre – som en allé. De får tid til å tenke ut et mulig svar på spørsmålet: "Hva gjør hun nå?". En frivillig elev går gjennom alléen og lytter til medelevenes forslag etter hvert som hen passerer dem. Ved enden av alléen snur eleven og går samme vei tilbake for å få forslagene repetert. Til slutt velger eleven det svaret han/hun likte best. Eventuelt kan klassen involveres i en diskusjon – "Ville dere gjort det samme?".

ETTER VISUALISERING

E) Biogedicht  

Biodikt er en aktivitet som egner seg for enklere skriftlig bearbeiding av informasjon om personer og deres liv. Elevene fyller ut poesi-malen i Vedlegg 4. Dette kan resultere i fine poetiske produkter med detaljer om en persons personlighetstrekk og ambisjoner – dvs. et personportrett i ord.

F) Budgetgespräch

For mer bearbeidelse av videoinnholdet som går konkret på pengeforhold, kan man med utgangspunkt i videoens to budsjettoversikter (Vedlegg 6), be elevene om å samtale om forbruk og økonomi (relatert til seg selv eller personen i videoen).

Relevante samtaleemner: Likheter/ulikheter, beløpsstørrelse, pengebruk, inntektskilder, utgiftsposter, osv.

Kommentarer

Gjennomføringen avhenger av elevenes faglige forutsetninger. Det vil derfor i noen tilfeller være nødvendig å legge til ekstra øvinger. 

Idé og utarbeidelse

© Fremmedspråksenteret 

 

Publisert 12. sep. 2023 14:57 - Sist endret 11. jan. 2024 11:25