这是我! , Uke: 3. Tema: 头发

Ord

  • 头发, 长的头发, 短的头发 (skal legges i begrepsposen)
  • 红头发, 黄头发, 棕头发

Samling

Start: Den voksne håndhilser på alle barna

Voksen: 你好, Ole!
Barnet: 你好, Lisa!

"数字小鸟" teller alle som er tilstede. Barna bestemmer hvilken kroppsdel som skal telles i dag. I denne samlingen er det 头发 som er temaet, og barna introduseres for de nye begrepene. Ta gjerne fram et barn med langt hår og et med kort hår for å visualisere begrepene "长的头发/短的头发".

Ta fram begrepsposen og repeter begrepene fra forrige uke. Etterpå legges disse begrepene bort. Legg de nye kortene i den tomme begrepsposen. Sett på litt musikk og send den rundt. Det barnet som har posen når musikken stanser, trekker opp et kort og forteller de andre hva begrepet heter på kinesisk. Etter denne aktiviteten legges alle begrepene på plass i posen, slik at den er klar til repetering neste uke. Den neste aktiviteten som står på plakaten i dag er "谁不在"?

Ett av barna blir sendt ut av rommet. Den voksne plukker ut et barn som legger seg under et teppe. Bare litt av barnets hår skal stikke frem. Alle barna roper: "谁不在"? Barnet kommer inn igjen og må prøve å gjette hvem som er under teppet.
Avslutt med "黏的口香糖".

Aktivitet

I dag skal barna få lov til å lage hår på skissen sin. Sett frem ulike materialer, slik at barna selv kan få velge hvordan de vil løse oppgaven. La de få se seg selv i speilet og snakk med dem om hvilken farge de har på håret, om de har langt eller kort hår. Vær flink til å bruke de kinesiske begrepene.

Du trenger

  • Hånddukke

  • Begrepspose

  • Musikk

  • Teppe

  • Skissene av barna

  • Speil

  • Fargeblyanter

  • Garn, maling osv.

Publisert 26. jan. 2020 13:25 - Sist endret 28. okt. 2020 14:31