这是我! , Uke: 2. Tema: 脸

Ord

  • 脸, 耳朵, 眼睛, 嘴巴, 唇, 舌头, 牙齿, 鼻子

Samling

Start: Den voksne håndhilser på alle barna

Voksen: 你好, Ole!
Barnet: 你好, Lisa!

"数字小鸟" kommer for å telle barna på kinesisk. Barna kan være med og bestemme hvilken kroppsdel han skal telle i dag. Finn det kinesiske begrepet. Så flyr han rundt og dytter nebbet borti den kroppsdelen som skal telles.

"Begrepskortene" (vedlegg 5) må klippes og lamineres. Finn dagens begreper og legg dem i en tøypose (begrepspose*). Gå gjennom begrepene nøye med barna. Etterpå setter man på musikk, og posen blir sendt rundt til alle barna. Den som har posen når musikken stanser, får trekke et kort og fortelle de andre det riktige kinesiske begrepet. Fortsett til posen er tom.

Reverser etterpå slik at alle begrepene blir lagt tilbake. Avslutt samlingen ved å synge sangen "黏的口香糖". Bruk dagens begreper og se hvor mange barna husker.

Aktivitet

Finn fram skissene fra forrige gang. Rull dem ut på gulvet slik at alle barna får plass til å sitte ved siden av sin skisse. Nå skal barna tegne ansiktet sitt på figuren. Snakk med barna om hvilke farger de har på øynene sine og gi dem de kinesiske fargenavnene.

La gjerne barna få titte på seg selv i speilet for å se på detaljer i ansiktet før de skal tegne. Det er viktig å presisere at det er bare dagens begreper som skal tegnes på figuren. Aktiviteten krever en del veiledning fra en voksen, så det kan være lurt å legge inn en ventestasjon med en aktivitet for at ventetiden ikke skal bli for lang.

Du trenger

  • Hånddukke (fugl eller lignende)

  • Begrepskort

  • Begrepspose

  • Musikk

  • Speil

  • Skissene av barna

  • Fargeblyanter

  • Begrepskort (PDF)

Publisert 26. jan. 2020 12:48 - Sist endret 28. okt. 2020 13:44