Kort beskrivelse
Elever og lærer planlegger og gjennomfører en «bunkasai» sammen – en japansk kulturfestival. Foreldre, venner og andre elever inviteres til en aften med ulike innslag på japansk. Alt fra fremføring av enkle barnesanger på japansk fra gruppene på første år av nivå I, til sketsjer, dramatiseringer, foredrag m.m. fra elevene på år 2.
Kompetansemål
Forstå innholdet i skriftlige og muntlige autentiske tekster i ulike sjangere
Læringsmål
- Bruke japansk muntlig og skriftlig
- Konstruere setninger med riktig grammatikk
- Synge sanger og snakke med god uttale
Ressurser
- Japanske sanger (etter elevenes egne ønsker – de kan foreslå sanger fra YouTube, CDer etc.)
- Japanske autentiske tekster (etter elevenes egne ønsker – i samråd med lærer)
Forberedelser
- Lærer og elever tar med autentiske japanske tekster og sanger og velger sammen ut hvilke de vil jobbe med
Plan for opplegget
Elever og lærer planlegger og gjennomfører en «bunkasai» sammen – en japansk kulturfestival. Foreldre, venner og andre elever inviteres til en aften med ulike innslag på japansk. Alt fra fremføring av enkle barnesanger på japansk fra gruppene på første år av nivå I, til sketsjer, dramatiseringer, foredrag m.m. fra elevene på år 2.
Elevene forbereder noen innslag som er felles for hele klassen, og deler seg inn i mindre grupper for andre innslag.
Forslag
- Synge japanske sanger
- Lage rollespill på japansk
- Oversette japansk tekst (japanske barneeventyr e. l.) til norsk eller oversette norske til japansk.
- Lage foredrag om Japan (elever kan her evt. snakke på norsk)
Hver gruppe/klasse med elever velger ut 1-2 elever som har ansvar for tekster/tolking av innslaget, slik at også de i publikum som ikke kan japansk får med seg hovedinnholdet. En grei løsning er å projisere en PowerPoint med «undertekster» bak elevene som fremfører. En annen morsom løsning er å holde opp plakater med oppsummerende tekster.
Oppleggets fremgang for lærer og elever
Lærer
- Hvert innslag trenger 20-30 min. med veiledning fra lærer (over ca. 2-3 måneder før festivalen)
- Lære gir råd for fremføringer til festivalen
- Lærer sørger for at alle elever deltar i festivalen, og at alle finner en rolle som passer dem
- Lærer sjekker språk
- Lærer reserverer lokale og skaffer nødvendig utstyr (evt. også japansk te, snacks etc. til publikum)
- Lærer sender invitasjon til foreldre og andre som er interessert i japansk språk
- Lærer må se til at det blir passende vanskelighetsgrad på fremføringer til elevene på første og andre året av nivå I.
Elever
- Elevene velger hva de skal gjøre og forbereder seg
- Elevene øver på sitt innslag og finner i samarbeid med lærer frem til alt nødvendig utstyr
- Elevene inviterer familie, venner etc. til arrangementet
Refleksjon og vurdering
Hver fremføring blir vurdert både kollektivt og individuelt. Lærer vurderer innhold, fremføring og språk.
Idé og utarbeidelse
Megumi Kudo-Hubendick, © Fremmedspråksenteret