Kort beskrivelse
Elevene øver seg på å uttrykke og oppfatte klokkeslett på japansk, inkludert timer, minutter og «AM/PM».
Kompetansemål
- Undersøke likheter og ulikheter mellom morsmålet og det nye språket og utnytte dette i egen språklæring
- Forstå og bruke tall i praktiske situasjoner
- Kommunisere med forståelig uttale
Læringsmål
Lære å oppfatte og uttrykke klokkeslett på japansk
Ressurser
- Læreboka Genki 1 eller annen ressurs med forklaring av hvordan tid uttrykkes på japansk
- Klokke
- Kort med forskjellige klokkeslett
Forberedelser
Lærer
Lage kort med klokkeslett på. Læreren kan tegne analoge eller digitale klokker med ulike klokkeslett.
Elev
Repetere tall fra 1 til 60
Plan for opplegget
- Repetisjon av tallene fra 1 til 60
- Lærer forklarer hvordan man bruker ~時(Tall+ji, hele timer)
- Lærer forklarer hvordan man bruker ~分 (tall + fun, minutter)
a.Elevene forklares hvordan lydforandringene「ふん、ぷん、っぷん」etc. fungerer, men under øvingen på fun/minutter brukes bare tall som slutter på 0 eller 5 før fun.(5分、15分、25分、35分、45分、55分、10分、20分、30分/半、40分、50分) - Lærer forklarer hvordan man bruker 半 - halve timer.
- Elevene forklares at man ikke bruker kvarter på japansk. Det finnes ikke uttrykk tilsvarende kvart på/over.
- Lærer forklarer hvordan man bruker 午前/午後 (japansk sitt svar på AM/PM).
- Lærer øver med elevene via kort med ulike klokkeslett på.
- Elevene øver parvis
Refleksjon og vurdering
For å sjekke om elevene mestrer japanske klokkeslett, kan man arrangere tester der elevene leser klokkeslett eller lytter til klokkeslett i et diktat.
Idé og utarbeidelse
Miyuki Tsuruta-Pedersen, © Fremmedspråksenteret