Klokkeslett på japansk

Trinn: Nivå I. Tema: Elevene øver seg på å uttrykke og oppfatte klokkeslett på japansk. Tid: Én skoletime.

Kort beskrivelse

Elevene øver seg på å uttrykke og oppfatte klokkeslett på japansk, inkludert timer, minutter og «AM/PM».

Kompetansemål

  • Undersøke likheter og ulikheter mellom morsmålet og det nye språket og utnytte dette i egen språklæring
  • Forstå og bruke tall i praktiske situasjoner
  • Kommunisere med forståelig uttale

Læringsmål

Lære å oppfatte og uttrykke klokkeslett på japansk

Ressurser

  • Læreboka Genki 1 eller annen ressurs med forklaring av hvordan tid uttrykkes på japansk
  • Klokke
  • Kort med forskjellige klokkeslett

Forberedelser

Lærer

Lage kort med klokkeslett på. Læreren kan tegne analoge eller digitale klokker med ulike klokkeslett.

Elev

Repetere tall fra 1 til 60

Plan for opplegget

  1. Repetisjon av tallene fra 1 til 60
  2. Lærer forklarer hvordan man bruker ~時(Tall+ji, hele timer)
  3. Lærer forklarer hvordan man bruker ~分 (tall + fun, minutter)
    a.Elevene forklares hvordan lydforandringene「ふん、ぷん、っぷん」etc. fungerer, men under øvingen på fun/minutter brukes bare tall som slutter på 0 eller 5 før fun.(5分、15分、25分、35分、45分、55分、10分、20分、30分/半、40分、50分)
  4. Lærer forklarer hvordan man bruker 半 - halve timer.
  5. Elevene forklares at man ikke bruker kvarter på japansk. Det finnes ikke uttrykk tilsvarende kvart på/over.
  6. Lærer forklarer hvordan man bruker 午前/午後 (japansk sitt svar på AM/PM).
  7. Lærer øver med elevene via kort med ulike klokkeslett på.
  8. Elevene øver parvis

Refleksjon og vurdering

For å sjekke om elevene mestrer japanske klokkeslett, kan man arrangere tester der elevene leser klokkeslett eller lytter til klokkeslett i et diktat.

Idé og utarbeidelse

Miyuki Tsuruta-Pedersen, © Fremmedspråksenteret

Publisert 24. jan. 2020 18:19 - Sist endret 25. jan. 2021 10:30