Kompetansemål
Språk og språklæring
- bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler
Kommunikasjon
- bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler
- bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
- finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
Språk, kultur og samfunn
- sammenlikne noen sider ved tradisjon, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
- gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
Læringsmål
- lære å bruke verktøyet kalligrafiutstyr til å skrive kinesiske tegn
- lære nye kinesiske tegn
- lytte til autentisk japansk, kinesisk eller koreansk tale og forstå og følge praktiske instruksjoner gitt av en kalligrafilærer med språket som morsmål
- reflektere over det å skrive som en kunstform og de estetiske sidene ved kinesiske tegn
- utvikle forståelse for kalligrafi som tradisjon og fag
Ressurser
- kalligrafiark, kalligrafipensler, kalligrafiblekk
- eventuelt: ekstern kalligrafilærer fra språkområdet som mestrer kunsten og kan instruere på sitt morsmål i tempo tilpasset elevenes nivå
Førberedelser
Lærer
- bestille alt kalligrafiutstyr (se over) god tid i forveien
- eventuelt rekruttere en morsmålstalende kalligrafilærer hvis han/hun ikke selv behersker kunstformen. Det kan uansett være gøy for elevene å bli instruert av en kalligrafilærer for å skape variasjon
- lage en kort innføring på norsk om kalligrafitradisjonen
Plan for opplegget
- Elevene får utdelt hver sin kalligrafipensel og skål med kalligrafiblekk. De får også ett kalligrafiark hver.
- Kalligrafilæreren forklarer forskjeller på kinesiske tegn når de er skrevet med kalligrafipensel og når de er skrevet med blyant/kulepenn. Elevene får også en rask innføring på norsk i kalligrafitradisjonen og dens kulturelle betydning i språkområdet.
- Kalligrafilæreren forklarer hvordan man bruker penselen og hva slags ting man skal være oppmerksom på når man bruker denne redskapen. Han/hun vektlegger at elevene skal ta seg god tid og gjøre seg flid for å skrive pene tegn.
- Kalligrafilæreren skriver et og et tegn i kalligrafiskrift og får elevene til å øve på samme tegn. Mens han/hun skriver tegnene gir han/hun instrukser på målspråket. Elevene vil måtte ta i bruk ulike strategier for å forstå hovedinnholdet i disse instruksene. Her må de lytte etter ord de kan, og se på håndbevegelser, penselstrøk m.m. læreren gjør mens han/hun snakker.
- Når en elev trenger en nytt ark, rekker han/hun opp hånda og sier “kan jeg få et nytt ark, vær så snill?” på målspråket.
- Etterhvert som elevene begynner å mestre metoden, kan hver elev velge seg ett av tegnene som har blitt gjennomgått.
- Avsluttende samtale i plenum (evt. mindre grupper): Elevene forteller hvordan de har opplevd timen og hva de synes om å investere tid og krefter på å skrive tegnene pent og tydelig med tradisjonsrikt utstyr. Hva synes de om forskjellene mellom å skrive latinske bokstaver og kinesiske tegn?
Vurdering
Forslag til egenvurdering
Hver elev ser på alle tegnene han/hun har skrevet i løpet av timen, og velger ut det/dem han/hun synes er finest og det/disse henges opp i klasserommet eller et annet sted på skolen.
Oppfølging
Opplegget gjentas gjerne flere ganger med nye tegn.
Kommentarer
- Under hovedområdet "Språk, kultur og samfunn" sier læreplanen at elevene skal "sammenlikne noen sider ved tradisjon, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge". Et kalligrafikurs gir ypperlig anledning til å oppleve hvordan språkområdets forhold til eget skriftspråk skiller seg fra Norges forhold til det latinske alfabet.
- Mange lærere i språk som kinesisk, koreansk og japansk synes det er en utfordring å få elevene til å skrive møysommelig og pent når de skriver kinesiske tegn. Elever vil oppleve at terskelen er lavere for slurvete skrift når man skriver kinesiske tegn. Dette opplegget kan bidra til å øke bevissthet og glede rundt det å skrive tegnene pent.