Kalligrafitime

Trinn: Nivå I. Språk: Japansk, kinesisk og koreansk. Tema: Elevene øker den språklige og kulturelle forståelsen for kinesiske tegn og lærer å skrive nye tegn gjennom en time med kalligrafikurs.  90 minutter.

Kompetansemål

Språk og språklæring

  • bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler

Kommunikasjon

  • bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler
  • bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere

Språk, kultur og samfunn

  • sammenlikne noen sider ved tradisjon, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
  • gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur

Læringsmål

  • lære å bruke verktøyet kalligrafiutstyr til å skrive kinesiske tegn
  • lære nye kinesiske tegn
  • lytte til autentisk japansk, kinesisk eller koreansk tale og forstå og følge praktiske instruksjoner gitt av en kalligrafilærer med språket som morsmål
  • reflektere over det å skrive som en kunstform og de estetiske sidene ved kinesiske tegn
  • utvikle forståelse for kalligrafi som tradisjon og fag 

Ressurser

  • kalligrafiark, kalligrafipensler, kalligrafiblekk
  • eventuelt: ekstern kalligrafilærer fra språkområdet som mestrer kunsten og kan instruere på sitt morsmål i tempo tilpasset elevenes nivå

Førberedelser

Lærer

  •  bestille alt kalligrafiutstyr (se over) god tid i forveien
  • eventuelt rekruttere en morsmålstalende kalligrafilærer hvis han/hun ikke selv behersker kunstformen. Det kan uansett være gøy for elevene å bli instruert av en kalligrafilærer for å skape variasjon
  • lage en kort innføring på norsk om kalligrafitradisjonen

Plan for opplegget

  •  Elevene får utdelt hver sin kalligrafipensel og skål med kalligrafiblekk. De får også ett kalligrafiark hver.
  • Kalligrafilæreren forklarer forskjeller på kinesiske tegn når de er skrevet med kalligrafipensel og når de er skrevet med blyant/kulepenn. Elevene får også en rask innføring på norsk i kalligrafitradisjonen og dens kulturelle betydning i språkområdet.
  • Kalligrafilæreren forklarer hvordan man bruker penselen og hva slags ting man skal være oppmerksom på når man bruker denne redskapen. Han/hun vektlegger at elevene skal ta seg god tid og gjøre seg flid for å skrive pene tegn.
  • Kalligrafilæreren skriver et og et tegn i kalligrafiskrift og får elevene til å øve på samme tegn. Mens han/hun skriver tegnene gir han/hun instrukser på målspråket. Elevene vil måtte ta i bruk ulike strategier for å forstå hovedinnholdet i disse instruksene. Her må de lytte etter ord de kan, og se på håndbevegelser, penselstrøk m.m. læreren gjør mens han/hun snakker.
  • Når en elev trenger en nytt ark, rekker han/hun opp hånda og sier “kan jeg få et nytt ark, vær så snill?” på målspråket.
  • Etterhvert som elevene begynner å mestre metoden, kan hver elev velge seg ett av tegnene som har blitt gjennomgått.
  • Avsluttende samtale i plenum (evt. mindre grupper): Elevene forteller hvordan de har opplevd timen og hva de synes om å investere tid og krefter på å skrive tegnene pent og tydelig med tradisjonsrikt utstyr. Hva synes de om forskjellene mellom å skrive latinske bokstaver og kinesiske tegn?

Vurdering

Forslag til egenvurdering

Hver elev ser på alle tegnene han/hun har skrevet i løpet av timen, og velger ut det/dem han/hun synes er finest og det/disse henges opp i klasserommet eller et annet sted på skolen. 

Oppfølging

Opplegget gjentas gjerne flere ganger med nye tegn.

Kommentarer

  • Under hovedområdet "Språk, kultur og samfunn" sier læreplanen at elevene skal "sammenlikne noen sider ved tradisjon, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge". Et kalligrafikurs gir ypperlig anledning til å oppleve hvordan språkområdets forhold til eget skriftspråk skiller seg fra Norges forhold til det latinske alfabet.
  • Mange lærere i språk som kinesisk, koreansk og japansk synes det er en utfordring å få elevene til å skrive møysommelig og pent når de skriver kinesiske tegn. Elever vil oppleve at terskelen er lavere for slurvete skrift når man skriver kinesiske tegn. Dette opplegget kan bidra til å øke bevissthet og glede rundt det å skrive tegnene pent.
Publisert 24. jan. 2020 19:09 - Sist endret 25. jan. 2021 10:19