Intervju med utvekslingselever

Trinn: Nivå I. Tema: Elevene gjennomfører et intervju. Tid: Én skoletime til foreberedelse, én skoletime til intervju.

Kort beskrivelse

Læreren inviterer gjester til klasserommet (f.eks. utvekslingselever fra Japan eller norske elever som har vært på utvekling i Japan) og lar elevene intervjue gjestene. Elevene får brukt sin muntlige japansk i en konkret og praktisk situasjon for å lære mer om hverdagslivet til jevnaldrende i Japan.

Kompetansemål

  • delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
  • presentere ulike emner muntlig
  • gi uttrykk for egne meninger og følelser
  • kommunisere med forståelig uttale

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • uttrykke det de selv ønsker å si
  • forstå det samtalepartneren sier
  • bruke strategier som å spørre på nytt m.m. når de ikke forstår det samtalepartneren sier

Ressurser

Bøker

  • Japan foundation:「話すことを教える」(国際交流基金)
  • Genki 1 /「げんき1」

Forberedelser

  • Lærer velger et eller flere tema som elevene kan ta for seg under intervjuene, og forbereder en liste over relevant vokabular og grammatikk som kan presenteres til elevene når de forbereder spørsmålene sine.
  • Dersom læreren kjenner til noen utvekslingselever fra Japan, eller noen norske elever som har vært på utveksling i Japan, inviterer hun/han disse til timen.
  • Dersom læreren ikke kjenner til noen slike personer i nærområdet, kan hun/han eventuelt avtale Skype-møter med kontakter i Japan. Grunnet den store tidsforskjellen må slike avtaler avtales god tid i forveien.

Plan for opplegget

  1. Læreren bestemmer ett eller flere tema for intervjuet (eksempler: skolehverdag i Japan, hobbyer/fritidsaktiviteter, favorittfag på skolen, aktiviteter i skoleferier, drømmer for fremtiden etc.). Læreren gir elevene beskjed, slik at hver av elevene kan planlegge 2-3 spørsmål innen temaet.
  2. I timen øver elevene ved å stille hverandre spørsmålene som de har forberedt.
  3. Læreren går rundt blant elevene og observerer dem når de stiller og besvarer spørsmål. Læreren gir råd og forslag til forbedringer.
  4. Læreren inviterer en/flere gjest(er) til undervisningen og får elevene til å intervjue. Eventuelt kan læreren få gjesten(e) til å intervjue elevene også.
  5. Læreren får elevene til å skrive en rapport etter intervjuet, eventuelt i form av en avisartikkel eller et blogg-innlegg. Teksten kan gjerne være kortfattet.

Refleksjon og vurdering

Læreren gir elevene en tilbakemelding om hvordan det gikk.
Læreren fokuserer på om:

  • elevenes uttale var forståelig for gjesten(e) slik at de fikk svar på spørsmålene sine.
  • elevene forsto svarene de fikk på sine spørsmål.
  • elevene klarte å svare på gjesten(e)s spørsmål.

Læreren gir også tips og forslag til forbedringer.
Hva kan elevene gjøre annerledes neste gang de skal intervjue en person på japansk?

Oppfølgning

Læreren lar elevene fremføre en presentasjon om f. eks. Norge eller Oslo på japansk og stiller deretter oppfølgingsspørsmål.

Idé og utarbeidelse

Megumi Kudo-Hubendick, © Fremmedspråksenteret

Publisert 24. jan. 2020 18:41 - Sist endret 11. okt. 2021 17:19