Geografi-quiz

Hvordan og hvorfor

Når elevene har lest om japansk geografi, kan man arrangere en quiz der de konkurrerer mot hverandre. Ved hjelp av spørsmålene i quizen får man vurdert hvor godt elevenes kunnskap om japansk geografi sitter, og elevene får en litt annerledes vurderingssituasjon enn ellers.

Quizen kan enten arrangeres som gruppearbeid eller som en individuell konkurranse. Om man legger til litt japanske gjenstander (japansk godteri, små japanske gaver som viskelær med japanske figurer på osv.) som premier i quizen blir det ekstra gøy.

En viktig del av det å lære et nytt språk og et nytt språkområde å kjenne er det å sette seg inn i språkområdets georafi, historie, kultur m.m. For elevene er det også motiverende å jobbe med disse temaene i språkundervisningen. Når elevene har lest om og lært om japansk geografi, og gått gjennom noen oppgaver og aktiviteter innen dette tema, kan man i utgangspunktet holde en ordinær prøve. I et fag som japansk er det imidlertid allerede svært mange tradisjonelle prøver – prøver i tegn osv. er en stor del av faget. Derfor kan det være fint å vurdere elevene i temaer som geografi på litt annerledes måter. Å ta med quizer, leker og konkurranser i undervisningen gjør at elevene får glede ved læringen og gjerne fordyper seg dypere i temaer.

Forberedelser

Lage spørsmål til quizen, 15 til 20 stykk. Spørsmålene kan lages av læreren eller elevene, eller en kombinasjon.

  1. Elevene lager spørsmålene
    Elevene deles opp i grupper. Hver gruppe lager tre til fem spørsmål. Læreren samler inn spørsmålene og sjekker innhold samt passer på at det ikke er noen duplikater/overlapp. Fordelen med å la elevene lage oppgavene er at elevene gjennom oppgaveskrivingen får repetert det de har lest og får det til å sitte bedre.
  2. Læreren lager spørsmålene
    Læreren lager en rekke spørsmål basert på stoffet elevene har vært igjennom, med ulike vanskelighetsgrader. Dette kan også kombineres med spørsmål elevene har laget.
Publisert 24. jan. 2020 18:13 - Sist endret 25. jan. 2021 10:28