Una sfilata di moda

Trinn: Nivå I.Emne: Klær. Tid: 4 skoletimer

Kompetansemål

Språklæring

  • bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler

Kommunikasjon

  • presentere ulike emner muntlig
  • gi uttrykk for egne meninger og følelser
  • forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
  • bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding

Læringsmål

  • beskrive og kommentere klær og modeller
  • bruke preposisjonene di, a og da
  • bruke personlige objektspronomen

Læringsressurser

  • Allegro 1, kapittel 10, s. 80-84 eller tilsvarende lærestoff
  • Nettsiden til Vanity Fair (Italia)
  • Oppgaveark (PDF)

Forberedelser

  • Jobbe med første del av kapittel 10 i Allegro 1
  • Lære ord og uttrykk som er relevante for klær og mote
  • Lese korte artikler om mote

Plan for opplegget

  • Elevene deles inn i par og får utdelt oppgavearket
  • Lærer lager vurderingskriterier eventuelt sammen med elevene
  • Elevene får to timer til forberedelse og må gjøre resten ferdig hjemme. De kan ha manus, men må kunne snakke nokså fritt under oppvisningen. De avtaler hvordan de skal være kledd og hvilke rekvisitter de skal ta med til oppvisningen.
  • Hver elev begrunner skriftlig hvilken oppvisning hun liker best, og leverer begrunnelsen til læreren. Deretter kåres den beste oppvisningen.

Evaluering og vurdering

  • Eventuell sluttvurdering med karakter

Oppfølging

Muntlig oppgave

  • Intervju av «modellene», hva de heter, hvor de kommer fra, personlig smak osv.

Skriftlige oppgaver (temaforslag)

  • Il mio stilista preferito/la mia stilista preferita
  • Perché non seguo la moda?
  • I miei pantaloni preferiti

Kommentarer

  • Det kan brukes bakgrunnsmusikk og relevant bakgrunnsbilde på skjerm.
  • Én eller to elever kan få i oppdrag å ønske velkommen og binde bidragene sammen.
  • Det er viktig å presisere for elevene at de må snakke sakte, bevege seg og stoppe opp under presentasjonen/oppvisningen.

Idé og utarbeidelse

Tine Sunde, Foss vgs., © Fremmedspråksenteret

Publisert 28. jan. 2020 14:45 - Sist endret 26. juli 2021 11:11