Piazza Garibaldi

Trinn: Nivå I. Språk: Giuseppe Garibaldis rolle i Italia. Tid: 4 timer

Kort beskrivelse

I dette undervisningsopplegget lærer elevene om «Piazza Garibaldi» i italienske byer. De får innblikk i historie, geografi og grammatikk (et sammenlignende perspektiv på fortidsformer på norsk og italiensk).

Kompetansemål

Språklæring

  • undersøke likheter og ulikheter mellom morsmålet og det nye språket og utnytte dette i egen språklæring

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding

Språk, kultur og samfunn

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge
  • samtale om språk og sider ved geografiske forhold i språkområdet

Læringsmål

Elevene kan

  • fortelle hvem Garibaldi var
  • beskrive steder som er oppkalt etter ham
  • forstå hvorfor stedene har fått navnet
  • navnet på noen regioner som disse stedene ligger i
  • sammenligne og delvis forstå tre av fortidsformene på norsk og italiensk
  • kjenne igjen den italienske nasjonalsangen og si litt om bakgrunnen for tematikken «Brødre»
  • forstå hva «løve» og «ung kvinne» symboliserer 

Ressurser

Vedlegg

Lenker

  1. Giuseppe Garibaldi (bilde-treff i søkemotoren Bing)
  2. La Girandola – il portale dei bambini 
    (informasjonside for barn om Garibaldi)
  3. Cronologia dell’unificazione italiana 
    (historisk tidslinje)
  4. Bilder av Piazza Garibaldi i
  5. Storia – Garibaldi: L’eroe dei due mondi – Repetita
    (videoleksjon på YouTube om Garibaldi)
  6. Regione (Kart over Italias fylker på Wikipedia)
  7. Itinerario a Nizza - Costa Azzurra
    (YouTube-video om Garbaldi-statuen i Nice: 2:55-4:99)
  8. Il coniglio e il leone (fabel)  
  9. Statua Garibaldi 
    (YouTube-video av restaurering av Garibaldi-statue i Torino til 150 årsjubileet for Italias samling)
  10. Garibaldi-statue i Torino (bilde fra globopiX)
  11. Fratelli d’Italia (tekst til nasjonalsang)
  12. Fratelli d’Italia (nasjonalsangens historikk med lydspor)
  13. grammatikk.com (fortidsformer på norsk)

Forberedelser

Lærer

  • Se gjennom ressursene (se Vedlegg og Lenker over) og gjøre seg kjent med innholdet
  • Skrive ut ordliste (Vedlegg 1) elevarket (Vedlegg 2) og fabelen (lenk nr.7) til det antall elever det er i klassen

Plan for opplegget

Introduksjon

  • Vis bildene av Gisueppe Garibaldi (lenk nr. 1).
  • Kommenter at han avbildes med både rød skjorte/jakke og poncho og skriv «L’eroe dei Due Mondi» på tavla.
  • Vis nettstedet La Girandola (lenk nr. 2) på lerret. Les og forklar 3-4 setninger for elevene slik at de får innblikk i hvem han var.  

Muntlig oppgave 

  • Vis bilder fra Napoli, Roma, Pisa og Parma (lenk nr. 4) som alle har en «piazza» som er oppkalt etter Garibaldi. Se på bildene i fellesskap og be elevene uttrykke hva de ser på italiensk.
  • Dann grupper. Hver gruppe får tildelt en «piazza» som de får i oppdrag å beskrive for de andre gruppene. Beregn litt tid til forberedelse. Elevene kan bruke ordbok for å gjennomføre oppgaven. Gruppene kan stille hverandre spørsmål som f.eks.:
    • Che cosa vedi nella foto?
    • Vedo delle macchine?
    • Vedo dei palazzi?

Lytteoppgave 

  • Gi elevene Vedlegg 1 som er en ordliste til lytteteksten de skal høre. Lytt til og se på videoleksjonen om Giuseppe Garibaldi (lenk nr. 5). Denne inneholder mer avansert språk, men vitsen er å stimulere elevenes oppfattelse av lyder og ord ved å lytte til autentisk språk. De trenger ikke å forstå hele teksten.
  • La elevene studere videoleksjonen på egenhånd og be dem om å imitere lengre setninger for praktisering av uttale. Det kan også være morsomt å lese fort bare for å øve på lyder og tempo. Det er fint å repetere de samme setningene mange ganger.

Digital oppgave

  • Skriv «Le regioni d’Italia» og spørsmålet «In quale regione si trova Napoli?» på tavla.
  • La elevene søke på nettet etter fylkene som Napoli, Roma, Pisa og Parma ligger i. De som blir fort ferdige, kan eventuelt søke etter andre steder som har en statue, piazza eller gate som er oppkalt etter ham.  Når alle har funnet navnene på fylkene til de fire byene, gjennomgås de i plenum. Avslutningsvis leses navnet på alle fylkene (lenk nr. 6) i kor.

Elevark med språklig fokus (Vedlegg 2)

  • I elevarket er det framfor alt det språklige (fortidsformer av verb) som er i fokus, men det inneholder også noen historiske og kulturelle elementer for å relatere grammatikken til temaet: Garibaldi. Gå gjennom elevarket med elevene.

Leseoppgave

  • Del ut og les den korte fabelen «Il coniglio e il leone» høyt for elevene.
  • Gi dem infinitivsformen til verbene som forekommer i teksten og la dem lete etter former av disse i fabelen. Elevene noterer dem og elevenes funn oppsummeres kort i plenum.

Lytteoppgave med tekst

  • Del ut teksten (lenk nr. 11) til nasjonalsangen Fratteli d’Italia og lytt til lydsporet (lenk nr. 12).
  • Nasjonalsangen ble skrevet av Goffredo Mameli i 1847. Kommenter at tittelen «Brødre av Italia» henspeiler på fellesskapsfølelsen som eksisterte i Italia forut for samlingen i 1861.

Idé og utarbeidelse

Maren Kværnø Sutton, © Fremmedspråksenteret

Publisert 28. jan. 2020 15:54 - Sist endret 26. juli 2021 11:11