Kompetansemål
Kommunikasjon
- delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
- gi uttrykk for egne meninger og følelser
- bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding
Språk, kultur og samfunn
- samtale om språk og sider ved geografiske forhold i språkområdet
- gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
Læringsmål
Elevene kan
- bruke ord og uttrykk som beskriver landskap, årstider, farger osv.
- bruke preposisjonsuttrykk
- bruke uttrykket mi iace/piacciono/piacerebbe
- begrunne hva jeg liker og har lyst til ved hjelp av perché
Ressurser
- Vedlegg 1: Oppgave (PDF)
- Vedlegg 2: Nyttige uttrykk (PDF)
- Allegro 1, kapittel 7 og 11 eller Buongiorno 1, kapittel 10 og 16.
Forberedelser
Lærer
- Finner bilder av ulike italienske landskap som forestiller mare, monti, colline, boschi, pianura osv.
- Skriver ut vedleggene
Plan for opplegget
- Lærer beskriver innledningsvis et landskapsbilde ved hjelp av uttrykk som in primo piano, sullo sfondo, al centro osv. som modell for elevenes videre arbeid.
- Elevene får en liste med uttrykk som trengs for å beskrive landskapsbilder generelt og i detalj (vedlegg 2).
- Hver elev finner et bilde av et landskap de liker (et postkort, et foto de selv har tatt eller som de finner på nettet) og jobber med oppgaven (vedlegg 1).
- Elevene viser og beskriver etter tur landskapsbildet de har valgt, enten for hele klassen eller for en gruppe.
Evaluering og vurdering
Lærer og elever lager vurderingskriterier i fellesskap og vurderer måloppnåelse ut fra disse.
Oppfølging
Elevene får i oppgave å beskrive naturen på hjemstedet sitt, f.eks. i en epost til en italiensk venn.
Kommentarer
Læreren bør passe på at det er mest mulig variasjon mellom landskapene som skal beskrives.
Elevene skal lære relevante ord og uttrykk så godt at de kan snakke så fritt som mulig.
Idé og utarbeidelse
Lisbet Resløkken, Hamar katedralskole, © Fremmedspråksenteret