Kompetansemål
Kommunikasjon
- delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
- presentere ulike emner muntlig
- gi uttrykk for egne meninger og følelser
- forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
- bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding
Læringsmål
- delta i en enkel samtale med relevant ordforråd om seg selv
- bruke presens og passato prossimo med essere og avere og uregelmessig og regelmessig perfektumpartisipp
- bruke årstall
Ressurser
- Allegro 1, kapittel 8, eller tilsvarende lærestoff
- Oppgaveark (PDF)
Forberedelser
Elevene jobber med kapittel 8 (til og med D1) i Allegro 1, eller tilsvarende.
Plan for opplegget
- Elevene lager en tidslinje med årstall og viktige begivenheter i livet sitt. Begivenhetene skrives i stikkordsform.
- Elevene får utdelt vurderingskriteriene sammen med oppgaven, se oppgavearket.
- Elevene jobber i par og forteller hverandre på italiensk om livet sitt med utgangspunkt i tidslinja. Dette kan danne grunnlag for en påfølgende individuell muntlig vurdering, se pkt. 3.
- Lærer snakker med hver enkelt elev i et annet rom/på gangen mens de andre elevene jobber med en skriveoppgave. Forslag til temaer: La vita di Francesco Totti, del Papa Franceso, Jiovanotti, Laura Pausini (eller en annen nålevende person som eleven har et forhold til). Elevene skal lage en tidslinje basert på informasjon de finner på nettet, og skrive en tekst ut fra denne.
Evaluering og vurdering
Vurderingskriterier gis sammen med oppgaven. Eventuelt utarbeides disse i samarbeid med elevene. Eleven vurderer seg selv rett etter samtalen med lærer. Lærer gir sin vurdering muntlig etter dette.
Oppfølging
Elevene skriver ferdig teksten hjemme og leverer til lærer.
Kommentarer
Elevene får trening i å snakke ut fra stikkord, lytte og prøve spontan interaksjon. Oppgaven gir lærer mulighet til å snakke med hver enkelt elev.
Idé og utarbeidelse
Tine Sunde, Foss vgs., © Fremmedspråksenteret