Il bacio

Trinn: Nivå I. Språk: "Kysset" i italiensk kultur og språk. Tid: 4 timer

Kort beskrivelse

I dette opplegget skal elevene ved hjelp av musikk, reklamefilm og filmutdrag få en forståelse av betydningen av kysset i Italia. Elevene lærer mange vanlige uttrykk og enkle setninger, øver på verbet «å være» i kombinasjon med adjektiv og lærer uttalen av lydene -ci og -ce.

Kompetansemål

Språklæring

  • utnytte egne erfaringer med språket

Kommunikasjon

  • bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding
  • kommunisere med forståelig uttale
  • gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur

Læringsmål

  • uttale lydene -ci og -ce og reglene for uttale av -c i alle sammenhenger
  • bruke adjektiv i kombinasjon med verbet «å være» i presens
  • se setningsstrukturer gjennom repetisjon av samme mønster i leseoppgaver
  • beskrive egne opplevelser av kulturuttrykk i sanger, filmer og bilder
  • dele egne tanker om observasjoner jeg har gjort om målspråket, eller observert i andre språk
  • bruke substantiv- og adjektivkombinasjoner i noen dagligdagse italienske uttrykk
  • lytte og observere og nyttiggjøre meg informasjonen

Ressurser

Vedlegg 

Lenker (alle lenkene er også oppgitt i Vedlegg 1)

  1. 1001 diversi bacii? Innlegg i nettforum om ulike typer kyss: kyss + adjektiv.
  2. Il bacio. Oppslag i nettordboken Dizionario Italiano.
  3. ESSERE. Oversikt over bøyning på VERBi iTALiANi.
  4. Bimbi che si baciano. YouTube-video av barn som kysser.
  5. Il suono c’è. Sang på Youtube av Raf.  
  6. Il suono c’è. Tekst til sangen av Raf.
  7. Dolce & Gabbana make-up. Reklamefilm på YouTube med Monica Bellucci.
  8. Il bacio sulla fronte. Kort tekst på nett.
  9. Diminutiv. Oppslag i Store norske leksikon.
  10. Baci. Hjemmeside til kjent sjokolade.
  11. Lingua House. Vanlige uttrykk med lydspor og engelsk oversettelse.
  12. Lyttemateriell:

Forberedelser

Lærer

  • Ta kopi av Vedlegg 1
  • Finne fram til og undersøke nettressursene

Plan for opplegget

1. Før-aktivitet

  • Spør elevene om hvilke italienske ord de kan. Skriv dem på tavla.
  • Strek under alle endingene og spør om de kan noen av dem fra før. Uttal alle ordene. Lydene -ci eller -ce er kanskje på tavla (ciao, arrivederci…). Fortell at de skal lære mer om endinger og uttale av spesielle lyder og at alt dette kan vi lære av ordet «kyss» på italiensk.

2. Elevark
Del ut elevarket og gå gjennom sammen. Åpne lenkene underveis og stopp for å gjennomføre oppgavene:

  • Uttal ordet «bacio» (L2) og les alle ordene på lista som følger sammen mønster.
  • Uttal ordene der -c uttales [k] inkludert bokstaven [h].
  • Les og oversett modellsetningene under punktet Ezercizio sammen. Åpne lenken (L1) og se på hvor mange typer kyss folk har beskrevet. Bruk oppslagsverk og oversett så mange adjektiv som det vil passe for klassen.
  • De kan spørre hverandre hvilke kyss de foretrekker og bruke spørsmålet:
    • Che tipo di bacio preferisci? 
      ...og svaret:
    • Preferisco il bacio + adjektiv.
  • Åpne link til verbet «å være» (L3). Gjennomgå og kombiner med adjektivene over.
  • Se reklamefilmen der Monica Bellucci representerer Dolce & Gabbana-kolleksjonen (L7). Hør på det hun sier og uttal navnet hennes.
  • Hør på og les sangen av Raf Il suono c’è (L5 og L6). Finn ord med -c. Skriv dem ned og se om regelen stemmer.
  • Les videre på elevarket under tittelen Espressioni og lær litt om kysset i den italienske kulturen. Se videoen av barn (L4) og lær diminutiven –etto (L9).
  • Les den korte teksten det er lenket til inne i hjertet på arket: Un bacio sulle fronte (L8). Oversett teksten. Lær å analysere handlinger i den italienske kulturen.
  • Les om uttrykket Il sole bacia i belli og sjokoladen Bacio (L10). Hvis det er tid, kan hjemmesiden til sjokoladeprodusenten studeres eller man kan finne ut mer om byen Perugia.
  • Opplegget avsluttes med innlæring av dagligdagse uttrykk på LinguaHouse (L11). Mange av uttrykkene inneholder lyden -c. Elevene lærer noen utenat.

Lyttemateriellet (L12) på slutten av elevarket er ment som frivillig arbeid og oppdagelser.

Refleksjon og vurdering

Elevene kan vurderes i uttale og det kan lages en muntlig prøve der de skal lese setninger som er kjente eller ukjente og inneholder lyden -c. 

Det kan plukkes ut visse uttrykk som de skal lære seg utenat og både skrive og uttale. 

De kan også vurderes i om de kan verbet å være og sette det sammen med adjektiv.

Oppfølging

  • Opplegget åpner for å gå videre inn i ungdomskulturen og snakke om hvordan de oppfatter den italienske kulturen. Har de egne erfaringer de kan snakke om? Er italienere mer romantiske enn nordmenn? Hvordan uttrykker de selv nærhet, vennskap, kjærlighet?
  • Se filmen "Cinema Paradiso". Plukk ut visse ord og utrykk som passer. Det kan f.eks. være uttrykk fra dagligtale som de har jobbet med i dette opplegget. Hvordan behandles barna her? Hvordan uttrykker de kjærlighet? Følg opp med grammatikk om substantiv og kjønn og bokstaven –g som følger samme system som -c. 
  • Gjør nettsøk for å finne informasjon om byen Perugia og regionen Umbria. Det ligger i nærheten av Assisi, bl.a. Både Perugia og Siena er byer som har gode «universitet for utlendinger» med språkkurs som er relativt billige. 
  • Vurder å kjøpe inn boken Che bello av Philippe Delerm, Salani editore (opprinnelig fransk: C’est bien). Den inneholder små historier det kan være mulig å komme seg gjennom for elever som har kommet litt videre.

Idé og utarbeidelse

Maren Kværnø Sutton, © Fremmedspråksenteret

Publisert 28. jan. 2020 14:45 - Sist endret 26. juli 2021 11:11