Å spille bingo krever konsentrert lytting for at man skal henge med i konkurransen. Elevene må raskt oppfatte det som blir lest opp på målspråket. Aktiviteten er fleksibel og kan lett tilpasses ulike tema.
Forslag til gjennomføring
- Lærer har med seg bingobrett med bilder tilsvarende antall elever (eventuelt par) i klassen, samt oversikt over ordene som representerer bildene på bingobrettene
- Elevene får utdelt hvert sitt unike bingobrett
- Bingoverten (lærer/elev) leser opp ord for ord, og elevene skal lytte, oppfatte og gjenkjenne hvilket bilde som gjelder. Elevene marker fortløpende på bingobrettet
- Slik fortsetter aktiviteten til de(n) første eleven(e) har fullt brett og roper «BINGO»
- Eventuelt kan vinneren utfordres muntlig ved at han/hun må si alle ordene som er avbildet på bingobrettet på målspråket
Forberedelser
- Lage liste over ordene som skal øves
- Finne bilder som illustrerer disse ordene eller bruke bingobrettgeneratoren (se Ressurser)
- Lage unike bingobrett til hver elev (evt. hvert par) i klassen. Noen brett kan være like
- Brettene kan utformes med f. eks. ni ruter som fylles med bilder
- For at bingobrettene skal bli ulike, må antall ord/bilder overstige antall ruter
- Man kan la noen bilderuter være identiske eller utelate bildet/ordet på enkelte brett
Ressurser
Bingobrettgenerator. Enkel å bruke og språkuavhengig - tillater valg av antall ruter og et vell av bilder innen mange emner.