I dette metodiske tipset skal elevene lytte og gjenkjenne et tekstlig grunnlag gjennom å agere. Elevene konkurrerer om å samle flest mulig tekstsekvenser som forekommer i for eksempel en sang som avspilles. Aktiviteten kombinerer kinestetiske, auditive og visuelle elementer og sådan styrkes læringen gjennom kropp og sanser.
Forslag til gjennomføring
- Klassen deles i grupper (3-4) hvor hver gruppe får tildelt et sett med lapper som sammen utgjør en sangtekst
- Gruppene legger lappene med tekstsiden opp på sitt bord
- Stoler fjernes slik at man fritt kan bevege seg rundt bordet
- Lydfilen spilles av
- Hver gruppe skal gå rundt bordet mens sangen spilles. Når de gjenkjenner en strofe i teksten, skal de ta riktig lapp
- Når sangen er over, teller elevene hvor mange lapper de har tatt hver
Skritt 2:
- Alle lappene plasseres på bordet igjen
- Lydfilen spilles av for andre gang og hver gruppe forsøker å plassere lappene i riktig rekkefølge mens de lytter
Forberedelser
- Velge en sangtekst (alternativt et opplest dikt eller en lyttetekst)
- Klippe teksten opp i flere deler
- Klargjøre utstyr for avspilling