Presentaciones

Kort beskrivelse

Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en lyttetekst for spansk nivå I hvor fire personer presenterer seg og snakker om hva de liker. Opplegget er bygget opp rundt lyttefasene før, under og etter. Eksempler på læringsaktiviteter: Interaktive ordøvelser, matche ord/bilde og brettspill. Målet er at elevene blir kjent med vokabularet som brukes i lytteteksten og at de blir tryggere i bruken av verbet gustar på spansk.

Undervisningsopplegget gir elevene mulighet til å arbeide variert og tilpasset deres forutsetninger, og elevene øver både muntlige og skriftlige ferdigheter.
(jf. Prinsipper for opplæringen og Læreplan i fremmedspråk. Grunnleggende ferdigheter)

Kompetansemål i K06

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • gi uttrykk for egne meninger og følelser
  • forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
  • skrive tekster som forteller, beskriver eller informerer
  • Språk, kultur og samfunn
  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge

Læringsmål 

Elevene skal kunne

  • forstå lytteteksten Presentaciones for videre muntlig og skriftlig arbeid med temaet  
  • bruke et ordforråd som dekker adjektiv og substantiv i forbindelse med personbeskrivelse
  • gi uttrykk for hva andre personer og de selv liker / ikke liker ved bruk av verbet gustar på spansk (muntlig og skriftlig)

Ressurser

Lenker

Vedlegg

Kommentar

Lydfilen er skriftliggjort for hørselshemmede elever. Lærere som ønsker en kopi av denne, kan ta kontakt på adressen: info@fremmedspraksenteret.no

Forberedelser

Lærer

  • Gjøre seg kjent med ressursene og planen for opplegget
  • Kopiere opp vedleggene 1, 3, 4 og 5
  • Gjøre lydfil og lenker tilgjengelig for elevene
  • Det en fordel om elevene er litt kjent med bruken av verbet gustar. Elevene må også kunne bøyningen av verbene tener og ser.

Plan for opplegget

Før lytting

Lærer presenterer læringsmål og tema og informerer om at de på ulike måter skal jobbe med en lyttetekst om fire personer som beskriver seg selv og snakker om sine interesser.

 

Ord og bilde-match

Lærer deler ut vedlegg 1. Oppgaven fokuserer på ord for ulike interesser. Elevene skal koble sammen riktig bilde med riktig ord på spansk og tilsvarende oversettelse på norsk. Tilbakemelding gis ved påfølgende gjennomgang i plenum.

«Bløff» - aktivitet

Bløff er en aktivitet hvor elevene først skriftlig (individuelt), så muntlig (i plenum) skal trene på strukturen jeg liker/jeg liker ikke på spansk. Bløff-aktiviteten foregår på følgende måte:

  • Hver elev skriver ned tre setninger om hva han/hun liker/ikke liker uten å vise de til noen. To av setningene skal være sanne påstander mens én setning skal være løgn. Læreren veileder underveis slik at setningene blir riktige.
  • Deretter deles klassen i grupper på 4-6 elever.
  • Etter tur presenterer elevene sine tre påstander muntlig (er det mange elever, kan hver gruppe velge én elev som sier sine tre setninger).
  • Alle gruppene, bortsett fra gruppen til den som presenterer, skal gjette hvilken setning som er løgn.
  • Når gruppene har sagt sitt forslag avsløres det hva som er «bløff». Alle gruppene som gjetter riktig får ett poeng. Hvis ingen gjetter riktig er det den som presenterte som skaffer et poeng til sitt lag. Gruppen med flest poeng vinner.
Forslag til gjennomføring for faglig sterke elever:

Om noen elever allerede behersker bruken av verbet gustar i 1. og 2. person (me gusta/n, te gusta/n), kan disse danne en egen gruppe. Deres oppdrag blir å finne interesser som noen av dem, eller alle har felles/ikke felles, slik at de tar i bruk flere personer. Eksempel: «A Isabel y a Andrea les gusta dormir mucho, pero a mí me gusta madrugar.» Utfordringen deres blir ikke bare på grammatisk plan, men også muntlig da de må enes på målspråket om hvilke setningene de skal skrive. Gruppen kan etterpå delta i den felles «bløff»-presentasjonen på lik linje med de andre gruppene, for elevene vil mest sannsynlig forstå påstandene deres (selv om de kanskje ikke klarer å svare grammatisk korrekt).

Beskrivelse med ordhjelp

Vedlegg 2 vises på lerret for en muntlig aktivitet i plenum. Elevene skal bruke ordene som er angitt i vedlegget til å beskrive de to avbildede personene. I tillegg må elevene bøye verbene tener (hår og øyefarge) og ser (kroppsbygning) i 3. person entall. Tilbakemelding gis fortløpende.

Adjetivos para personas (Quizlet)

Læreren ber elevene om å klikke på lenken Adjetivos para personas (se Ressurser) og forklarer at de skal jobbe individuelt med en interaktiv ordøvelse med beskrivende adjektiver for utseende og personlighet (flere av adjektivene vil forekomme i lytteteksten de senere skal høre). Fordelen med oppgaver laget med verktøyet Quizlet er at elevene kan velge blant ulike typer aktiviteter – fra mer tradisjonelle som ordkort  og stavetest til spillpregede som «Scatter» og «Gravity». Verktøyet Quizlet gir umiddelbar tilbakemelding på om rett/galt.

Under lytting

Elevene får utdelt vedlegg 3. Læreren gir elevene litt tid til å gjøre seg kjent med oppgavene og svarer på spørsmål elevene måtte ha. Momenter som elevene eventuelt kan komme til å lure på:

  • me encanta brukes som me gusta og betyr «jeg elsker»
  • odiar og detestar betyr «å hate»

Læreren ber elevene om å laste ned lydfilen Presentaciones (se Ressurser) og bruke hodetelefoner/ørepropper, slik at de kan lytte til den så mange ganger de ønsker innen et visst tidsrom (lydfilen varer i 3`51 minutter).

Personopplysninger

Elevene fyller ut tabellen (oppgave I i vedlegg 3) ved å krysse av riktig informasjon for hver person mens de hører på lytteteksten. Tabellen inneholder informasjon om hårfarge, øyefarge, kroppsbygging, personlighet og interesser.

Person-bilde-match

I vedlegg 3, oppgave II er det avbildet fire personer (en tegning av personene i lytteteksten på grunnlag av informasjonen som kommer fram i denne). Elevene skal skrive riktig navn under hvert bilde. Oppgaven er en naturlig progresjon av oppgave I hvor de under lyttingen bare skal gjenkjenne ord fra teksten i tabellen og tilordne dette riktig person. I oppgave II må de forstå den samlede informasjonen for å finne ut hvem som er hvem.

Etter endt lytteseanse gjennomgås oppgaven i plenum og tilbakemelding gis.

Etter lytting

«Gjett hvem»

Elevene får utdelt spillet «Gjett hvem» (vedlegg 4). På en aktiviserende måte skal de nå muntlig ta i bruk alt ordforrådet og grammatikken de har jobbet med i dette opplegget i fasene før og under lytting.

Spilleregler:

Begge spillerne velger seg én person fra spillebrettet uten å røpe hvem (de kan eventuelt skrive navnet på en lapp for seg selv). Én av spillerne starter ved å stille ett ja/nei-spørsmål for å komme fram til personen den andre spilleren har valgt. Det kan være om hårfarge, øyefarge, kroppsbygning (lang, kort, kraftig), eller interesser (sport, teater, bøker m.m.). Den andre spilleren svarer med et «ja» eller et «nei». Spiller nr. 1 eliminerer personer etter hvert som de ikke passer med beskrivelsen. Etter hvert spørsmål bytter man tur. Den første som vet hvem personen er vinner. Elevene kan gjerne ta flere runder for å trene ytterligere på ordforrådet.  
For å eliminere personene som ikke passer med beskrivelsen kan man prøve å huske informasjonen man får underveis. Dette krever konsentrasjon siden elevene må huske både den språklige og visuelle informasjonen. Blir dette alternativet for utfordrende for noen elever, kan man gjerne laminere spillbrettene og bruke utviskbare tusjer og eliminere personer ved fysisk å markere hvilke personer som ikke er aktuelle.

Skriveoppgave: Hvem likner mest / minst på deg?

Elevene får utdelt skriveoppgaven (vedlegg 5). Elevene kan velge mellom et enklere og et mer utfordrende alternativ (oppgave A og B). I første alternativet (oppgave A) skal de velge den personen fra lytteteksten som likner mest på dem og forklare på spansk hvorfor. I det andre alternativet (oppgave B) skal de velge den personen som likner minst på dem begrunne. Denne oppgaven krever naturlig nok et større ordforråd. For at elevene skal vite hva som forventes av dem, ledsages skriveoppgaven av matrise med kjennetegn på måloppnåelse. Den er utarbeidet med utgangspunkt i Utdanningsdirektoratets kjennetegn på måloppnåelse i veiledningen til skriftlig sentralt gitt eksamen i fremmedspråk på nivå I.

Refleksjon og vurdering

Dette opplegget inneholder en rekke varierte oppgaver som åpner for ulike type tilbakemeldinger. Noen ganger vil det være læreren som gir muntlig tilbakemelding, andre ganger vil det være medelever. Opplegget inneholder også en digital oppgave hvor tilbakemelding gis umiddelbart. Skriveoppgaven kan brukes for grundigere skriftlig tilbakemelding med eller uten karakter.

Oppfølging

Dersom man ønsker å jobbe videre med verbet gustar kan man bruke undervisningsopplegget El tiempo libre – Fritid og fritidsaktiviteter på Fremmedspråksenteret sin nettside. Her legges det opp til at elevene ser en kortfilm om fritidssysler i Norge, trener mer på verbet gustar, repeterer og utvider ordforråd tilknyttet interesser og lærer noen tidsuttrykk. Elevene skal også lage en digital bildefortelling for å oppsummere og presentere det de har lært.

Idé og utarbeidelse

Fremmedspråksenteret

Publisert 9. jan. 2020 09:37 - Sist endret 5. okt. 2020 08:47