iPad Course for Grandma

Kort beskrivelse

Dette opplegget er knyttet til en av Fremmedspråksenterets lyttetekster for YF: iPad Course For Grandma og ressursarket som følger med lytteteksten. Opplegget øver både skriftlige og muntlige ferdigheter med vekt på instruksjon.

I tillegg til oppgaver knyttet til lytteteksten jobber elevene i par og lager sine «case», skriver manus og spiller lignende dialoger som den de har lyttet til.

Opplegget kan relateres til Læringsplakaten, der det står at skolen og lærebedriften skal gi alle elever og lærlinger/lærekandidater like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre (Oppl.l. § 1-2 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del).

Det kan også knyttes til grunnleggende ferdigheter i engelsk: Muntlige ferdigheter i engelsk er å kunne lytte, tale og samhandle ved å bruke det engelske språket. Det betyr å vurdere og tilpasse uttrykksmåter til formål, mottaker og situasjon».

Kompetansemål 

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
  • Vg2 IKT Servicefag Bruker- og driftstøtte

  • yte service gjennom brukerstøtte og kommunikasjon med brukere

Læringsmål 

Elevene skal kunne

  • trekke ut viktige momenter i en lyttetekst og reflektere over disse
  • skrive manus til en dialog om et faglig emne med vekt på instruksjon
  • framføre egen dialog

Refleksjon og vurdering 

Lærer veileder elevene muntlig når elevene skriver manus. Alternativt kan elevene levere inn manus, digitalt eller på papir, for respons. I så fall kan engelsklærer samarbeide med programfaglærer for å sikre det programfaglige innholdet. Programfaglærer kan også være tilstede når elevene framfører dialogene. Dette åpner for evaluering med karakter både i engelsk og programfag. Lærerne og elevene blir enig om vurderingskriterier på forhånd.

Opplegget åpner for ulike former for hverandrevurdering. Hvert par kan be om respons på manus fra medelever, f.eks.som «Two stars and a wish» (se Ressurser).

Ressursen Vurderingspraksis (se Ressurser) gir eks. på hverandrevurdering og skisserer en alternativ måte å organisere framføringene på (vurderingstips 18).

Ressurser 

Eks. på metoder for hverandrevurdering, inkl. Two stars and a wish

En annen måte å presentere arbeidet på kan være å la elevene spille inn presentasjonene sine på film, f. eks. ved å bruke programmet screencast-o-matic (amatørversjon er gratis). For hverandrevurdering kan lærer etter avtale velge ut gode presentasjoner som modeller og som vurderes av klassen.

Forberedelser 

Lærer må gjøre seg kjent med lytteteksten og ressursarket.

Plan for opplegget 

Pre-listening

Tuning in – Value line

What’s best – PC/Mac or tablet? Elevene skal ta stilling til dette spørsmålet ved å plassere seg på en lang linje i klasserommet. Her kan det være mange ulike graderinger: de som mener PC er best i den ene enden, de som vil velge nettbrett i motsatt ende, mens noen vil være i mellom.

Når elevene så har plassert seg på linja, deles linja på midten slik at elevene blir stående mot hverandre (fold linja eller forskyv). Elevene argumenter overfor hverandre om hvorfor de foretrekker det ene eller det andre ved å tenke gjennom hva som er de viktigste argumentene. Bruk ord som: First and foremost, secondly, furthermore, in addition, another point, in my opinion, I disagree etc).

Ressursarket har forslag til ord som kanskje bør gjennomgås før lytting.

Listening

Elevene lytter til iPad Course For Grandma (ca 5 min).

After listening 

Comprehension: Elevene gjør oppgave 1-6 på ressursarket (se Ressurser). Med tanke på differensiering, så er oppgave 1 og 3 relativt enkle og reproduserende, mens oppgave 2,4 og 5 åpner for å komme med synspunkter og vurderinger. Oppgave 6 er en drøftingsoppgave. Snakkehjelpordene fra pre-listening kan også brukes her.

Production: To the pupils: You have listened to Kim giving his grandma a crash course on how to use her new iPad. Work in pairs writing a similar dialogue with emphasis on giving instructions and acting out the dialogue. Preferably suggest your own idea and roles or choose one of the two below:

a) If Kim were to give his grandma another iPad course, what topics should he touch upon? Present the next stage of the iPad lesson for Grandma.

b) You are working for a local data service company. A customer wants advice on how to choose a server for his/her local business. What advice would you give?

Writing your manuscript have RAFT in mind: Role (Who are you?), Audience (Who are you talking to?), Format (here: instruction) and Topic (What do you want to say/achieve?). Be careful to produce clear and concise instructions!

(Læreren oppfordrer elevene til å lage sitt eget «case». Oppgaveforslag b) er ganske åpent og kan være mer krevende enn a). Tilleggsoppgaven i rubrikken Oppfølging kan tilpasses ulike språknivåer ved at eleven velger et enkelt eller mer komplisert «piece of digital hardware»).

Oppfølging 

Mulig tilleggsoppgave/alternativ oppgave (fra ressursarket):

One of your colleagues/classmates needs help getting started with a new piece of digital hardware and asks for your help. Plan an introductory lesson to a piece of digital equipment used in your trade and with which you are familiar.

Idé og utarbeidelse 

Fremmedspråksenteret

Publisert 13. des. 2018 12:38 - Sist endret 5. okt. 2020 08:47