Hvem er Laure?

Kort beskrivelse

Dette opplegget tar utgangspunkt i en lydfil for fransk nivå I som handler om Laure, en ung fransk kvinne som blir intervjuet om seg selv. I undervisningsopplegget skal elevene øve lytteferdigheten gjennom å gjøre nytte av ulike lyttestrategier. Ulike øvelser før, under og etter lyttingen skal lette elevenes lytteforståelse, få dem til å lytte aktivt og befeste ord, strukturer og tekstinnhold. Aktivitetene gir gode muligheter for å videreutvikle elevenes evne til å presentere seg muntlig og skriftlig.

Opplegget ivaretar også øvrige deler av læreplanverkets strategitanker:

«Læring av et nytt fremmedspråk bygger på erfaringer fra tidligere språklæring både i og utenfor skolen. Når vi er bevisst hvilke strategier som brukes for å lære fremmedspråk, og hvilke strategier som hjelper oss til å forstå og å bli forstått, blir tilegnelsen av kunnskaper og ferdigheter enklere og mer meningsfylt» (Læreplan i fremmedspråk. Formål)

 

«Læringsstrategier er framgangsmåter elevene bruker for å organisere sin egen læring. Dette er strategier for å planlegge, gjennomføre og vurdere eget arbeid for å nå nasjonalt fastsatte kompetansemål. Det innebærer også refleksjon over nyervervet kunnskap og anvendelse av den i nye situasjoner». (Prinsipper for opplæringen, s.3-4)

Kompetansemål

Språklæring

  • undersøke likheter og ulikheter mellom morsmålet og det nye språket og utnytte dette i egen språklæring
  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
  • forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
  • bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding
  • bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formålet

Språk, kultur og samfunn

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge

Læringsmål 

Elevene skal

  • kunne bruke lyttestrategier bevisst ved å registrere gjenkjennelige ord, tallord, geografiske navn og nøkkelord
  • forstå spørsmål og svar fra intervjuet om Laure
  • stille spørsmål på fransk med forskjellige strukturer
  • presentere seg selv for andre
  • vurdere seg selv for å bli bevisst på hvor man står og veien videre

Ressurser

Lenker

Vedlegg

For læreren

Forberedelser

  • Gjøre seg kjent med vedleggene
  • Finne fram til og undersøke nettressursene
  • Skrive ut og kopiere opp vedlegg 1 (Lyttestrategier under lytting) , 2 (Oppsummering av lyttetekst) og 3 (Spørsmål til spontan samtale).
  • Klippe opp lappene fra vedlegg 3
  • Elevene trenger evt. tilgang til datamaskiner, internett og hodetelefoner (se Kommentarer).

Plan for opplegget

Før lytting

  • Læreren presenterer læringsmålene for økten.
  • Tittelen til lytteteksten er «Laure». Hva kan forventes? Det diskuteres i plenum.
  • Ressursarket presenteres lytteteksten med denne korte beskrivelsen: «En ung fransk kvinne, Laure, er for tiden i Norge. Hun blir intervjuet for å snakke om seg selv og jobben sin som fransklærer». Elevene lager hver for seg et tankekart ut ifra beskrivelsen, gjerne på målspråket. Antatte emner som intervjuet kan handle om, er f.eks. navn, alder, studie, familie.
  • Etter noen minutter viser elevene tankekartet til sidemannen sin. To og to skriver elevene så en liste over spørsmål de antar kan forekomme i intervjuet av Laure. For eksempel kan de skrive ned spørsmålet «Comment tu t’appelles?» for å få et svar på et punkt som «navn» i tankekartet.
  • Etter å ha aktivert elevenes førkunnskaper, forklarer læreren oppgavene elevene skal løse under lyttingen. Læreren deler ut Vedlegg 1 og forklarer kategoriene i tabellen, slik at elevene vet hva de skal lytte etter.

Under lytting

  • Læreren spiller av lytteteksten «Laure» fram til «l’espagnol à l’université» (2:10). Antall lyttinger og pauser tilpasses elevgruppen. For å korte ned, er det også mulig å begynne intervjuet fra «Viens-tu d’une grande famille» (1:01).
  • Under avspillingene skal elevene fylle ut tabellen i Vedlegg 1. Elevene skal fokusere på visse typer ord (se Læringsmål), slik at de blir kjent med lyttestrategier som hjelper dem med å forstå muntlig tale. Ordene elevene setter inni tabellen med kan være på fransk eller på norsk. Læreren finner løsningsforslag her.

Etter lytting

  • Elevene deles i grupper på fire. Elevene sammenligner tabellene sine og gjenforteller sammen intervjuet på norsk.
  • Hver gruppe skriver fire faktasetninger/påstander om Laure. Setningene kan være bekreftende eller nektende. Noen av opplysningene skal stemme og noen skal inneholde en feil.
  • Etter tur stiller elevene seg foran klassen og leser høyt en av de fire setningene gruppen skrev. De andre elever i klassen må finne ut om påstanden stemmer eller ikke. Elevene som mener at setningen er riktig, stiller seg til elevens høyre side. Hvis elevene mener at setningen inneholder feilaktig informasjon, stiller de seg ved elevens venstre side (à la aktiviteten Kryss linja). Eleven som leste setningen gir fasiten og navngir en annen elev som skal komme og framsi en setning.
  • I plenum oppsummeres lytteteksten på norsk. Læreren deler ut Vedlegg 2. Elevene ser på oppsummeringen av lytteteksten og sammenligner med det de har fått med seg.
  • Fokuset rettes etter hvert mot spørsmålene journalisten stiller. Læreren spør om elevene hadde forutsett disse spørsmålene eller ikke. Klassen sammenligner listen over de antatte spørsmålene (fra før lyttingen) og faktiske spørsmålene fra journalisten i vedlegget. I plenum diskuteres forskjellene. Ut ifra eksemplene skal man komme fram til at på fransk er det tre måter å stille spørsmål på: 1) med spørreord, 2) med verb + subjekt, eller 3) med subjekt + verb og riktig toneleie.
  • Elevene danner grupper på fire og setter seg rundt en bord. De skal øve på spontan samtale. Læreren deler ut lappene fra vedlegg 3 som legges opp-ned på bordet. På hver lapp er det skrevet et spørsmål fra intervjuet. Etter tur trekker elevene en lapp og svarer på spørsmålet med flest mulig detaljer. Ett og samme spørsmål kan besvares av flere elever, men hvis en elev trekker ett kort han/hun allerede selv har svart på, kan han/hun trekke på nytt.Læreren kan også gi noen tomme lapper, slik at elevene kan skrive andre spørsmål hvis de vil.
  • Når elevene har jobbet i grupper og blitt inspirert av hverandres svar, kan de besvare et oppdrag skriftlig hver for seg. Oppdraget er dette: Hva ville du ha svart om journalisten stilte de samme spørsmålene til deg?

Refleksjon og vurdering

  • Elevene vurderer egen strategibruk. Egenvurderingen er i form av et Google Skjema som fylles ut individuelt. Det kan være interessant å analysere de samlede svarene og diskutere om det danner seg noen mønster som kan peke på hvilke lyttestrategier som hensiktsmessige i de ulike lyttefasene (før, under, etter).
  • Elevene får tilbakemelding på sin lytteforståelse i aktiviteten der de skal ta stilling til om påstandene om lytteteksten er sanne/usanne
  • Læreren går fra gruppe til gruppe og gir tilbakemelding når elevene svarer muntlig på spørsmålene i vedlegg 3
  • Der skriftlige «Oppdraget» (se siste punkt i Etter lytting) kan eventuelt vurderes med karakter.

Oppfølging

I dette opplegget passer det å snakke om tidsbøyning av verb:

Hvordan bøyer man verb for å fortelle om det som har skjedd (perfektum), om vaner (presens evt. preteritum), om det som skal gjøres (nær framtid), om det man ønsker å gjøre (kondisjonal), osv.

Kommentarer

Man kan tilpasse opplegget

  • Tankekart kan lages digitalt ved å bruke for eksempel: bubl.us, mindomo.com, MindManager eller FreeMind.
  • Lydfilen kan tilpasses i lengden. Man kan forskyve starten til «Viens-tu d’une grande famille ?» (1:01), og/eller stoppe etter «l’espagnol à l’université.» (2:10).
  • Elevene få høre flere eller færre ganger lytteteksten. Elevene kan ha tilgang til lydfilen, slik at de selv bestemmer hvor mange ganger de trenger å høre lytteteksten. De trenger i så fall hodetelefoner.
  • Med utgangspunkt i listen fra Før lytting, kan elevene spontant stille valgfrie spørsmål til hverandre.
  • «Oppdraget» kan løses muntlig. Elevene skal f.eks. inn en lydfil via wetransfer.com.

Kilder

Idé og utarbeidelse

Fremmedspråksenteret

 

Publisert 13. des. 2018 12:38 - Sist endret 5. okt. 2020 08:47