Descripción de una casa

Kort beskrivelse

Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en lyttetekst på spansk (nivå I). I lytteteksten hører vi en samtale mellom Alberto og Marta. Alberto, som er på ferie i Spania, snakker i telefonen med venninnen sin. Han beskriver  huset sitt for henne. Målet er at elevene blir kjent med vokabularet som brukes i lytteteksten og at de skal kunne bruke dette muntlig. Eksempler på læringsaktiviteter: Muntlig bingo, sette ord på bilder, sette strek og planløsning og møblering med bevegelse.

Undervisningsopplegget legger opp til en del fysiske læringsaktiviteter, noe som «[…] kan bidra til større motivasjon for læring» (Prinsipper for opplæringen, s.3).

Kompetansemål i K06

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
  • Språk, kultur og samfunn

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge

Læringsmål 

Elevene skal kunne

  • forstå og bruke navn på ulike rom i et hus, samt noen navn på møbler
  • forstå og ta i bruk en rekke preposisjonsuttrykk for å forklare hvor rommene i et hus befinner seg

Ressurser

Lenker

Vedlegg

Kommentar

Lydfilen er skriftliggjort for hørselshemmede elever. Lærere som ønsker en kopi av denne, kan ta kontakt på adressen: info@fremmedspraksenteret.no

Forberedelser

Lærer

  • Gjøre seg kjent med ressursene og planen for opplegget
  • Kopiere opp vedleggene 1, 3, 4, 5, 6, 7 og 8
  • Gjøre lydfil tilgjengelig for elevene
  • Ta med fire sjal el.l. (til bind for øynene)

Plan for opplegget

Før lytting

  • Læreren presenterer læringsmål og tema og informerer om at de på ulike måter skal jobbe med en lyttetekst om husbeskrivelse.

Bilder av ulike rom

  • Læreren viser PPP med bilder av ulike rom (vedlegg 1) og forklarer hva rommene heter på spansk. Elevene skal prøve å huske navnene til aktivitetene etterpå. Deretter skriver læreren følgende preposisjonsuttrykk på tavla og forsikrer seg om at elevene
  • forstår dem:

Plasser rommene riktig!

  • Læreren deler klassen inn i fire grupper og fester plakaten med skissen av et hus i A3-format (vedlegg 2) i hvert hjørne av klasserommet. Læreren deler ut ett sett med bilder av rom i et hus (vedlegg 3) til hver gruppe. En elev i hver gruppe får bind for øynene og skal prøve å feste hvert bilde på riktig plass i skissen ved å følge instruksene til medelevene i gruppa. Elevene skal bruke preposisjonsuttrykkene som står på tavla.
  • Gruppen som blir først ferdig og har plassert alle bildene på riktig plass vinner.

Hvor ligger rommene?

  • Læreren skriver følgende preposisjonsuttrykk på tavla:
  • Læreren ber elevene om å forklare muntlig hvor de ulike rommene i vedlegg 1 ligger.
  • Elevene skal nå ta i bruk flere preposisjonsuttrykk.
  • Vokabular: Soverom/Hage

Læreren deler ut vedlegg 4. Elevene skal sette ordene i den røde rammen på riktig plass på tegningen. De kan bruke hjelpemidler om nødvendig.
Faglig sterke elever:
Elevene som kan flere spanske ord som enn de som står i boksen kan skrive dem på tegningen.

Under lytting

Elevene får utdelt vedlegg 5. Læreren gir elevene litt tid til å gjøre seg kjent med oppgavene og svarer på spørsmål som elevene måtte ha. Vedlegget inneholder tre oppgaver: to avkryssingsoppgaver og ett spørsmål som forlanger skriftlig svar på spansk.

Deretter ber læreren elevene om å laste ned lydfilen Descripción de una casa (se Ressurser) og bruke hodetelefoner/ørepropper, slik at de kan lytte til den så mange som de ønsker innen et visst tidsrom (lydfilen varer i 2`59 minutter).

Etter lytting


Preposisjonsuttrykk

Læreren deler ut vedlegg 6. I oppgave I jobber elevene individuelt og skal sette strek mellom de spanske og norske preposisjonsuttrykkene som hører sammen.

Planløsning til et hus (rollespill)

Elevene skal nå repetere preposisjonsuttrykk og vokabular fra lytteteksten ved fysisk å danne planløsningen til et hus. Lærer klipper opp vedlegg 7 i lapper (vedlegg 8 viser den ferdige planløsningen = fasit).  I vedlegg 7 er det i alt 25 elementer som elevene skal representere (rom og møbler). Noen beskrivelser i vedlegget er mer avanserte enn andre og kan gis til faglig sterke elever for å tilpasse opplæringen. Om det er flere elever enn 25 elever i klassen, kan de eventuelt representere flere «stoler». En annen mulighet kan være å la faglig sterke elever ikke representere et element i planløsningen, men la dem koordinere og hjelpe de andre elevene med å plassere seg riktig. Disse kan ha tilgang til fasiten (vedlegg 8), men skal selvsagt IKKE vise den til de andre. Hvis det er det er færre enn 25 elever i klassen, kan noen elementer i vedlegget fjernes.

  • Læreren forklarer at klasserommet utgjør omrisset av et hus og at tavla representerer husets bakside, mens hovedinngangen befinner seg i motsatt ende av tavla. Alle elevene må være vendt mot tavla den tiden aktiviteten foregår!
  • Elevene får utdelt en lapp hver (fra vedlegg 7) hvor det står hvilket rom, evt. møbel, de representerer, samt en beskrivelse av hvor i huset de befinner seg.
  • Startsignal gis fra lærer. Elevene skal mingle, snakke sammen og samarbeide for å plassere seg riktig i forhold til hverandre med utgangspunkt i beskrivelsen i de utdelte lappene. Hvis de trenger hjelp, kan de spørre «koordinatorene». All kommunikasjon skal foregå på målspråket.
  • Når alle har funnet sin plass, prosjekterer læreren fasiten (vedlegg 8) på tavla. Eventuelle feilplasseringer korrigeres i plenum.

Preposisjonsbingo

Avslutningsvis jobber elevene parvis med oppgave II i vedlegg 6. Fasiten med husets planløsning (vedlegg 8) vises fortsatt på skjermen. Elevene må etter tur beskrive muntlig for hverandre hvor de ulike rommene/møblene er plassert. De krysser av preposisjonsuttrykk i tabellen i oppgave II (vedlegg 6) etter hvert som de bruker dem muntlig. Ett og samme preposisjonsuttrykk brukes bare én gang. Aktiviteten er over når begge elevene har brukt alle preposisjonsuttrykkene – dvs. at begge elevene har «bingo». Elevene hjelper og retter hverandre.

Refleksjon og vurdering

Dette opplegget åpner for flere type tilbakemeldinger. Noen ganger vil oppgavene rettes i plenum, andre ganger vil det være medelevene som korrigerer.
Forslaget som beskrives nedenfor under oppfølging gir også mulighet for at elevene blir vurdert muntlig med eller uten karakter.

Oppfølging

Om man vil øke elevenes ordforråd når det gjelder møbler, adjektiv og verb, kan man gjennomføre følgende prosjekt (inspirert av Fremmedspråksenterets opplegg Our house):

  • Lag et stort hus av en rull gråpapir som henges opp i klasserommet (hvert rom i huset er på størrelse med et A4-ark).
  • Del klassen i mindre grupper. Hver gruppe skal representere hvert sitt rom og får utdelt et blankt A4-ark, samt gamle interiørmagasiner/ukeblader/reklamebrosjyrer, eller bilder av interiør fra nettet.
  • På A4-arket møblerer gruppene rommet slik de vil ha det med utklippsbilder fra materiellet du har fått utdelt.
  • Når rommet er ferdig møblert, skal de sammen forberede en muntlig presentasjon av rommet. Minstekravet er å forklare hva elementene heter og hvor de ligger i rommet.
  • For høyre grad av måloppnåelse kan
  • elementene i rommet beskrives med adjektiver
  • man legge til en utdypende forklaring om hva man gjør i rommet og hva man bruker møblene til, eller
  • man kommentere forskjellene i boforhold i Spania og i Norge (leilighet/hus m.m.).
  • Når gruppene er ferdige, fester de arket sitt på huset (gråpapiret) og forklarer muntlig for resten av klassen.
  • De muntlige presentasjonene kan eventuelt vurderes med karakter.

Kommentarer

Opplegget er delt inn i aktiviteter som gjelder før lytting, under lytting og etter lytting. Oppgavene FØR lytting forbereder elevene på innholdet de skal lytte til og aktiverer elevenes forkunnskaper. Oppgaven UNDER lytting skal sikre at elevene lytter aktivt til lytteteksten. Aktivitetene ETTER lytting sjekker på ulike måter elevenes lytteforståelse og bidrar til å befeste ordforråd og språklige strukturer i det hørte.

Publisert 9. jan. 2020 08:55 - Sist endret 5. okt. 2020 08:47