At the Hairdresser's

Kort beskrivelse

Frisør med kunde

Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i lytteteksten At the Hairdresser’s, som handler om et møte mellom en frisør og en kunde. Lytteteksten, som i utgangspunktet er på 5:27 min. er her foreslått delt opp i passende sekvenser slik at den lettere kan tilpasses elever med et svakere faglig utgangspunkt i engelsk. Oppgavene varierer fra enkle reproduserende spørsmål og ordinnlæringsstrategier til spørsmål hvor elevene skal forklare og gi noen synspunkter på det aktuelle temaet. Opplegget øver i hovedsak den muntlige ferdigheten. I Further Work skisserer vi to valgfrie oppgaver: elevene kan lage en plakat eller velge en skriveoppgave som inkluderer forslag til skriveramme.

Opplegget kan knyttes til Læringsplakatens punkt: "fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter", de fire prinsippene for underveisvurdering og formålet med engelskfaget (utdrag): "…kunne tilpasse språket til ulike emner og kommunikasjonssituasjoner".

frisørfaget forstås grunnleggende ferdigheter i muntlig og skriftlig slik: «Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i frisørfaget innebærer å uttrykke seg visuelt og verbalt om frisyredesign i klipp, farge, forming og strukturendring. Kommunikasjon om estetikk, design og arbeidsprosesser med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere inngår.»

Kompetansemål

Engelsk

Språklæring

  • vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Frisør Vg2

  • Frisyredesign
  • analysere kundens stil, ønsker og behov for å skape bestemte uttrykk i frisyren
  • kommunisere og samarbeide med kunder, kolleger og andre i grunnleggende arbeid med frisyredesign

Læringsmål 

Elevene skal kunne (relatert til engelsk)

  • trekke ut relevant informasjon av en lyttetekst
  • kunne forstå og bruke et generelt og faglig ordforråd om emnet i teksten
  • bruke Quizlet som hjelpemiddel i ordinnlæringen
  • reflektere muntlig og skriftlig om kommunikasjon og kundebehandling i eget yrke.
  • presentere relevant stoff på en poster eller skrive en historie

Refleksjon og vurdering

Elevene samarbeider om å tilegne seg fagkunnskaper under veiledning av lærer. Vurdering skjer underveis ved at elever arbeider med oppgaver som åpner for egenvurdering, par- og gruppevurdering.

Further Work og særlig skriveoppgaven kan passe for elever med noe bedre språkgrunnlag, men kan tilpasses mange ved at skriveoppgaven legges opp som prosessorientert skriving. Elevene kan nytte en skriveramme, og vurdering underveis gis av lærer/medelever.  Arbeidet kan også sluttvurderes.

Ressurser

Lenker

Forberedelser

  • Lærer må sette seg inn i lytteteksten og ressursenes innhold.
  • Elevene må ha tilgang til lyttetekst (evt. hodetelefoner hvis individuell lytting) og datamaskin for bruk av Quizlet.

Plan for opplegget

INSTRUCTIONS TO THE PUPILS:

These words and phrases may help you when you are asked to give your opinion on something

  • Personally, I think...
  • If you ask me...
  • The way I see it...
  • I agree that...
  • I disagree with...
  • I can’t see that
  • I'm convinced that...
  • In my opinion...
  • My advice is that…


Before listening


a) Think – Pair – Share
Consider these questions: How often do you go to the hairdresser? Who is your favorite hairdresser? Why? What do you usually do at the hairdresser’s? How much money do you spend on your hair? Spend two minutes writing keywords on a sheet of paper.

Talk to the person sitting next to you. Discuss with each other and decide what you would like to share. Then get up and find another pair; share your answers with each other.

b) On your own have a look at this quizlet.
How many of these words do you know? Test yourself by choosing “flash cards”, “test” and play “scatter” from the top menu on the website.
 

While listening

The text is divided into four sections. Pupils can listen individually or as a class/group (if quite homogeneous). The questions focus on specific and general information. Look through the questions before you listen to the text.

Listen to 00:00 - 00:35 
1. In pairs play similar conversations using your own names and mobile numbers. Take turns being the hairdresser or the customer.

Listen to 00:35 - 01:20.
2. What do we mean by 'small talk'? Listen again and make notes of words or expressions which may be examples of the kind of small talk that is usual in a hairdressing salon? Share with your classmate.

Listen to 01:20 - 02:58.
Listen carefully, make notes and then share with your classmate:
3. How does the customer describe her own hair?
4. What does the hairdresser suggest?
5. How many words from the quizlet do you recognize here?

Listen to 02:58 – 05:20.
6. Make groups of four and discuss:
- the hairdresser’s product recommendations. Are they reasonable? Why? Why not?
- is 1500 kroner a fair price for the hairdresser’s work? Discuss and state your reasons.
Sum up in class.
 

After listening

Write down 10 words connected with hairdressing and make your own quizlet. Share and practice your quizlets!  

Further Work

Suggested assignments:

Create a poster

Still working in groups of four: This listening text is about communication between hairdresser and customer. Make and present a poster where you state the most important things for a hairdresser to have in mind when it comes to customer service and communication. Present your posters and assess each other’s work by using the structure Carousel Feedback (Ta Grep-hefte, p 38). 

Write a story

My Worst Day at Work. Follow procedure for 'prosessorientert skriving' - se Ressurser
A story usually follows a linear pattern: Beginning  -> Rising action  ->Problem (conflict)  ->Climax  -> Falling action  ->End (closure)
To get going you may use the writing frame below. Feel free to use other keywords.
 

Introduction (short):

When and where?/ What kind of salon?/Introduce main characters
Main part: What happens?/Difficult customer/Mistakes/Something funny or dramatic
Conclusion (short): Your own feelings/The salon owner’s reactions/Consequences

Kilder

Forskning

Læremidler og arbeidsformer i prosessorientert skriving (pdf). En casestudie i prosjektet ARK&APP, engelsk, studieforberedende utdanningsprogram Vg1. Anders Mørch og Irina Engenes, UiO

Idé og utarbeidelse

Fremmedspråksenteret

Publisert 8. jan. 2020 14:06 - Sist endret 5. okt. 2020 08:47