Ungdoms-OL - Lillehammer 2016

Trinn: Nivå I og II. Tema: Rett før OL: Lillehammer. Tid: 6-8 timer

Kort beskrivelse

 

I dette undervisningsopplegget jobber elevene med temaet Ungdoms-OL i anledning Lillehammer 2016. Muntlige og skriftlige språkferdigheter trenes ved at de planlegger reise til og opphold på Lillehammer. Det å bestille rom på et hotell, pakke og finne fram til turistaktiviteter er eksempler på oppgaver. Opplegget er tenkt for elever på fransk nivå I og kan gi grunnlag for karakter.

Kompetansemål

Språklæring

  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket
  • bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
  • forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
  • tilpasse språkbruken i noen grad til ulike kommunikasjonssituasjoner

Språk, kultur og samfunn

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge

Læringsmål

  • kunne vurdere seg selv og se sitt forbedringspotensial
  • kunne et ordforråd knyttet til klær, vær og turistaktiviteter.
  • tilpasse bruken av du/De til situasjonen
  • kunne bestille et hotellrom
  • kunne fortelle hva man kan gjøre på Lillehammer
  • kunne spørre om veien og gi en veibeskrivelse
  • kunne liste opp standardsetninger en turist bør kunne for å gjøre seg forstått på målspråket.
  • bruke digitale verktøy for å utarbeide en bildeordbok (illustrert lommeparlør)
  • kunne bøye verb i nåtid i forbindelse med høflig tiltale

Ressurser

1. time

2. time

3.og 4. time

  • Visit Lillehammer: Videoer om opplevelser og aktiviteter på Lillehammer (YouTube 5:27)

5. og 6. time

  • Vedlegg 2 (PDF): À l’aide, Nicolas! Eric drømmer om å dra til Lillehammer for å heie på sin bestevenn under Ungdoms-OL, men får ikke lov. Hvilket svar gir «Nicolas»?

Forslag til sluttprodukt

Forberedelser

  • Gjøre seg kjent med vedleggene
  • Finne fram til og undersøke nettressursene
  • Sjekke at prosjektor og lydanlegg fungerer
  • Til 1. time: Skrive ut og kopiere opp malen til Våre viktigste ord
  • Til 2. time: Skrive ut og kopiere Vedlegg 1
  • Til 3.-4. time: Elevene trenger tilgang til datamaskiner og internett for å jobbe med videoer fra Visit Lillehammer
  • Til 5.-6. time: Skrive ut og kopiere Vedlegg 2
  • Til sluttprodukt: Skrive ut og kopiere Vedlegg 3. Elevene trenger tilgang til datamaskiner og internett for å lage en illustrert lommeparlør

Plan for opplegget

1. time

  • Læreren starter ved å presentere temaet og målene. Læreren forteller elevene at de skal planlegge en fiktiv reise og et opphold på Lillehammer.
  • Læreren spør hva elevene vet om Lillehammer og viser promofilmen om Lillehammer: Ungdoms-OL YOG Lillehammer 2016 promo.
  • Elevene deles i grupper og skriver ned en liste med ord som de assosierer med Lillehammer (se tipset Våre viktigste ord)

2. time

  • Elevene får en repetisjon av ordforråd knyttet til været ved å se på videosnutten 14: La Météo.
  • Læreren deler ut oppgavearket Vedlegg 1. Elevene gjør seg kjent med spørsmålene først. Læreren spiller videoen La Météo de Gulli fra 0’45 til 2’15. Ved første avspilling får elevene bare høre på lyden. Ved andre avspilling kan elevene se på videoen med lyd. Elevene svarer på spørsmålene. Fasiten gis i plenum til slutt.
  • Elevene skal finne ut hva de hadde tatt med seg hvis de skulle reist til Lillehammer 2016. Læreren spør elevene om å lage en liste hver hvor de forteller hvilke klesplagg de trenger og begrunner deres valg ut fra været.
  • Læreren viser klassen videosnutten om hva utøvere tar med seg til OL (se My Kitbag | Youth Olympic Games). Elevene sammenligner utøvernes sekk med det de selv ville tatt med seg hvis de skulle til Lillehammer 2016.
  • Læreren viser et bilde av innholdet i en sekk, som for eksempel Dans ma bulle de «femme». Læreren spør elevene om å navngi tingene de ser. I plenum diskuterer man hvordan man ser for seg eieren av denne sekken.

3. og 4. time

  • Læreren forteller at gruppene skal jobbe ut fra en videosnutt og kommentere den fortløpende med egne setninger. Videoene under Visit Lillehammer handler om sport, opplevelser, attraksjoner, leker og vinter på Lillehammer. Elevene velger ett av de fem temaene og får i oppdrag å lage setninger de kan si under fremvisning av videoen. Setningene skal være forklarende og motiverende.Elevene fremfører foran klassen. Manuset leveres inn.

5. og 6. time

  • Læreren deler ut Vedlegg 2: À l’aide, Nicolas! som er et fiktivt utdrag av et forum hvor ungdommer kan stille spørsmål til en spesialist for å få veiledning og tips om hva de skal gjøre. Klassen leser innlegget fra Eric. Eric drømmer om å dra til Lillehammer for å heie på sin bestevenn under Ungdoms-OL, men får ikke lov. Elevene skal finne ut hva de tror den berømte psykologen Nicolas anbefaler. De sammenligner så sitt svar med fasiten. Elevene får deretter litt tid til muntlige oppgaven: Spille samtalen mellom Eric og mor.

Forslag til sluttprodukt

Rollespill

Elevene deles i par. De skal lage et rollespill med utgangspunkt i Vedlegg 3. De velger ett av disse tre rollespillene: Bestille et hotellrom, På turistkontoret og Veibeskrivelse. Rollespillene krever bruk av høflig tiltale. Elevene kan øve på bøyning av verb i De-formen her . Elevene fremfører foran klassen eller viser opptak av rollespillet.

Illustrert lommeparlør

Elevene får i oppdrag å lage en illustrert lommeparlør som kan hjelpe fransktalende turister som kommer til Lillehammer i anledning Ungdoms-OL. De lister opp standardsetninger en turist bør kunne for å gjøre seg forstått på målspråket. Hver gruppe velger et tema. Temaene bør ikke være helt nye for elevene, men heller være en repetisjon av gloser og standardsetninger knyttet til temaer som hilsninger, på reise, på hotellet, på veien. Elevene velger ut vanlige ord, uttrykk og setninger man har bruk for som turist i utlandet. De illustrerer glosene med bilder som i en bildeordbok (se Gyldendals fransk illustrert lommeparlør og bla i den engelske versjonen av boken Engelsk illustrert lommeparlør).

Refleksjon og vurdering

  • Læreren vurderer sluttproduktet (rollespill/ illustrert lommeparlør) med eller uten karakter. Uansett, gis det skriftlig eller muntlig tilbakemelding på deltagelse, kommunikasjon, innlevelse, intonasjon og uttale, bruk av et passende register, og korrekthet i språket.
  • Elevene kan vurdere seg selv på de samme punktene. Elevene skal svare på spørsmålene: Hva har du lært? Hvordan? Hva vil du vite mer om? Elevene kan også fortelle hva som var vanskeligst / lettest å få til og kan foreslå to områder hvor de skal prøve å utvikle seg.

Oppfølging

Etter å ha fullført dette undervisningsopplegget, er det meningen å fortsette med et av disse undervisningsoppleggene:

For at lommeparlør-oppgaven skal ha en mer konkret betydning for elevene, kan læreren søke et samarbeid med en annen skole på e-Twinning . Skolen bør ligge i et fransktalende land og ha planer om å komme til Norge.

Kommentarer

For å konkretisere planleggingen av reisen, kan elevene regne ut kostnader for en slik tur. Ett tverrfagligprosjekt med matematikk kunne være nyttig. For å utarbeide et helhetlig reiseprodukt, kan man bruke opplegget På tur til Lillehammer!.

Kilder

Den offisielle nettsiden om Ungdoms-OL

Fremmedspråksenterets ressurs Ordinnlæring med tips til å variere arbeidet med  ordinnlæring på nivå I.

Idé og utarbeidelse

Solena Pradayrol, Fremmedspråksenteret

Publisert 19. jan. 2020 12:54 - Sist endret 27. jan. 2020 11:50