Kort beskrivelse
Lillehammer 2016 er en fin anledning for å jobbe med temaet Ungdoms-OL. I dette opplegget trener elevene muntlige og skriftlige språkferdigheter gjennom oppgaver som å presentere et land og foreslå en ny OL-vertsby. Opplegget er tenkt for elever på slutten av nivå I (eller for elever på nivå II) og kan gi grunnlag for karakter. Opplegget kan utvides på tvers av fag.
Kompetansemål
Språklæring
- undersøke likheter og ulikheter mellom morsmålet og det nye språket og utnytte dette i egen språklæring
- beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket
Kommunikasjon
- presentere ulike emner muntlig
- gi uttrykk for egne meninger og følelser
- kommunisere med forståelig uttale
- bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding
- skrive tekster som forteller, beskriver eller informerer
Språk, kultur og samfunn
- sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
- samtale om språk og sider ved geografiske forhold i språkområdet
Læringsmål
Eleven skal kunne
- kunne vurdere seg selv og se sitt forbedringspotensial
- ha kunnskap om kultur i og stereotypier om ulike land
- kunne gloser knyttet til turistaktiviteter
- kunne si sin mening om og anbefale en ny OL-vertsby
- kunne navn og kjønn på land på målspråket og sammenligne det med eget morsmål
- kunne nasjonalitetsadjektiv
Ressurser
1. time
- Le Monde olympique side 47 (45/133): Oversikt over land som har deltatt i OL
- Villes hôtes des Jeux Olympiques side 48(46/133): Liste over land som har vært OL-vertsland
- Feuille d’activités: villes hôtes des Jeux Olympiques side 49 (47/133): Oppgaver til kart med land som har vært OL-vertsland
2. time
- Vidéo officielle de la candidature de Madrid pour les Jeux olympiques de 2020: Promofilm på YouYube om Madrid som neste OL-vertsby
- Vedlegg 1 (PDF): Spørsmål til promofilm om Madrid
3. og 4. time
- Kulturelle innfallsvinkler: Oppgaver om stereotypier (innstikk fra Communicare)
7. og 8. time
- Feuille d’activité side 40 (38/133): Oppgaver til plakat om OL i Calgary
- Her finner du plakatene til tidligere OL
- Un Monde, un rêve side 42 (40/133): Eksempler på OL-slogan
- Définir votre identité: emblèmes et mascottes side 62(60/133): Eksempler på tidligere OL-logoer og OL-maskoter
Forberedelser
- Gjøre seg kjent med vedleggene
- Finne fram til og undersøke nettressursene
- Sjekke at prosjektor og lydanlegg fungerer
- Til 2. time: Skrive ut og kopiere vedlegg 1
- Til 3. og 4. time: Elevene trenger tilgang til datamaskiner og internett for å finne informasjon om neste OL-vertsby og skrive en epost
- Til 5. og 6. time: Elevene trenger tilgang til datamaskiner og internett for å finne informasjon om byer
- Til 7. og 8. time: Elevene trenger tilgang til datamaskiner, internett og eventuelt utstyr til å lage plakater
Plan for opplegget
1. time
- Læreren starter med å presentere temaet og målene. Læreren forteller elevene at de skal snakke om neste Ungdoms-OL.
- Først repeteres navn på ulike land på fransk som elevene kan fra før av. Læreren fokuserer på likheter og ulikheter mellom flere språk og insisterer på å nevne landenes kjønn (på fransk er land hunkjønn når navnet ender på bokstaven -e). Læreren spør om de husker hvor Ungdoms-OL allerede har funnet sted (svar: 2010-Singapore, 2012-Innsbruck i Østerrike, 2014-Nanjing i Kina, 2016-Lillehammer i Norge) og spør om de vet hvor neste ungdomsversjon av sommer- og vinter-OL vil bli arrangert i henholdsvis 2018 og 2020 (svar: 2018-Bienos Aires i Argentina, 2020-Lausanne i Sveits).
- Læreren viser kartet fra Feuille d’activités: villes hôtes des Jeux Olympiques side 49 (47/133) og spør om de kan navnet på flere land som har hatt OL før. Se også listen Villes hôtes des Jeux Olympiques side 48 (46/133). Elevene prøver å plassere disse landene ved å peke på kartet på lerretet.
- Til slutt spør læreren om elevene kan nevne andre land som har deltatt i Ol før (se liste Le Monde olympique side 47 (45/133)).
2. time
- Elevene jobber med en lytteoppgave. De skal se på promofilmen om Madrid som neste OL-vertsby (Vidéo officielle de la candidature de Madrid pour les Jeux olympiques de 2020). De svarer på spørsmål om filmen (se vedlegg 1). Svarene gjennomgås i plenum.
3. og 4. time
- Diskusjon om stereotypier med utgangspunkt i oppfatninger om seg selv og andre og synlige og usynlige sider ved kulturer. Elevene blir enige om hva er typisk norsk. Læreren viser plakaten Kulturelle innfallsvinkler. Elevene ser på kartet på plakaten og sammenligner norske stereotypier med stereotypier for andre land. Refleksjonsoppgavene løses i plenum, spesielt oppgave 3 og 4.
- Elevene får i oppgave å finne informasjon om Buenos Aires i Argentina og Lausanne i Sveits. De finner fram til ti fakta om landet: Om stereotypier, om organisering av Ungdoms-OL, og/eller om turistaktiviteter. De skal deretter skrive en epost til en venn hvor de prøver å overtale ham/henne til å være med dit på ferie når Ungdoms-OL arrangeres der.
5. og 6. time
- Elevene skal foreslå hvilken by som bør bli neste OL-vertsby. De skal fortelle klassen hvorfor akkurat denne byen egner seg. De skal si litt om organisering, fasiliteter, program, osv.
7. og 8. time
Kreativitet til elevene prøves ut. De skal jobbe i grupper og tenke nytt og har valget mellom en eller flere av disse utfordringene:
Designe en plakat
Læreren tar utgangspunkt i opplegget Feuille d’activité side 40 (38/133) og viser eksemplet på plakat fra OL i Calgary. Aktivitetene 1 og 2 løses i plenum, mens elevene besvarer aktivitet 3 i grupper. Her finner du plakatene til tidligere OL.
Foreslå en logo og en maskot
Se eksemplene Définir votre identité: emblèmes et mascottes side 62 (60/133).
Foreslå et slogan
Se eksempel Un Monde, un rêve side 42 (40/133)
Foreslå en ny OL-aktivitet
Aktiviteten skal ha fokus på miljø, hurtighet, samarbeid, ol. (På nivå II, kan man be elevene om å begrunne forslagene.)
Refleksjon og vurdering
- Læreren vurderer sluttproduktet (e-post/plakat) med eller uten karakter. Uansett, gis det skriftlig eller muntlig tilbakemelding på deltagelse, kommunikasjon, innlevelse, intonasjon og uttale, bruk av et passende register, og korrekthet i språket.
- Elevene kan vurdere seg selv på de samme punktene. Elevene skal svare på spørsmålene: Hva har du lært? Hvordan? Hva vil du vite mer om? Elevene kan også fortelle hva som var vanskeligst/lettest å få til og kan foreslå to områder hvor de skal prøve å utvikle seg.
Oppfølging
Etter å ha fullført dette undervisningsopplegget, er det meningen å fortsette med et av disse undervisningsoppleggene:
- Før OL: Vinterdisipliner/Trening/Utøvere
- Rett før OL: Lillehammer som reisedestinasjon
- Under OL: Som publikum / Som utøver
- Etter OL: Tibakeblikk på Ungdoms-OL 2016
- Neste OL: Neste OL-vertsby
Forslag til fordypningsoppgaver
- Ekstra oppgaver om lands kjønn og nasjonalitetsadjektiver, gå inn og klikk på Les Adjectifs de nationalité.
- Se kandidaturprosessen for å bli OL-vertsland: Fransk/Engelsk
Kommentarer
Man kan ha et tverrfaglig samarbeid med samfunnsfag lærere, slik at elevene blir i stand til å plassere landene på et kart og eventuelt nevne landenes hovedstad.
Kilder
Den offisielle nettsiden om Ungdoms-OL
- På fransk: Jeux Olympiques de la jeunesse
- På tysk: Die Deutsche Sportjugend
- På spansk: Portal: Juegos Olímpicos
- På engelsk: Youth Olympic Games
Bok utarbeidet av den Internasjonale Olympiske Komite
På fransk: Binder, D., 2007, Enseigner les valeurs, un manuel d’éducation olympique, Canada: Université d’Alberta.
På engelsk: Binder, D., 2005 Teaching olympism in schools, Canada: University of Alberta.
Communicare: Kostnadsfritt didaktisk tidsskrift (mangler ny side) utarbeidet av Fremmedspråksenteret.
Idé og utarbeidelse
Solena Pradayrol, Fremmedspråksenteret