Kort beskrivelse
I dette opplegget trener elevene muntlige og skriftlige språkferdigheter ved å lære om Lillehammer 2016, og spesielt utøverne som deltar. Elevene skal bli bedre kjent med olympiske stjerner. Opplegget er tenkt for elever med fransk nivå I og kan gi grunnlag for karakter.
Kompetansemål
Språklæring
- beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket
Kommunikasjon
- finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
- presentere ulike emner muntlig
- gi uttrykk for egne meninger og følelser
- kommunisere med forståelig uttale
- bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk
Språk, kultur og samfunn
- samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge
Læringsmål
Eleven skal kunne
- vurdere seg selv og se sin forbedringspotensial
- forstå informasjon om noen utvalgte olympiske utøvere
- gi sin støtte og uttrykke beundring
- sosiale medier for møte og bidra med autentisk språk
- fortelle om sine drømmer og fritidsaktiviteter
- presentere en person
- bøye verb i alle tider
- sammenligne med uttrykket «S+V+plus/moins de ..que..»
Ressurser
1. time
- Deux amies à la poursuite d’un rêve olympique commun: Artikkel om Joyce Tafatatah (original versjon/lettlest versjon)
- Vedlegg 1: Spørsmål til artikkelen Deux amies à la poursuite d’un rêve olympique commun (PDF)
2. time
- Athlètes olympiques: Informasjon om olympiske utøvere
- Top followed athletes: Søkefunksjon for å følge idrettsutøvere på sosiale medier
3. time
- Prochain arret Lillehammer: Artikkel om tre utøvere som forbereder seg til Lillehammer 2016
- Loop: Elevene får utdelt lapper med et spørsmål og et svar, men spørsmålene og svarene hører ikke sammen. Hvem har rett svar til rett spørsmål? Finn ut av det i loopen!
4. time
- Ambassadører: informasjon om ambassadører for Lillehammer 2016
Forberedelser
- Gjøre seg kjent med vedleggene
- Finne fram til og undersøke nettressursene
- Sjekke at projektor fungerer
- Til 1. time: Skrive ut og kopiere lettlest versjon og spørsmålene til artikkelen Deux amies à la poursuite d’un rêve olympique commun
- Til 2. time: Elevene trenger tilgang til datamaskiner og internett for å skrive et innlegg på sosiale medier
- Til 3. time: Læreren skriver ut artikkelen Prochain arrêt : Lillehammer 2016, men klipper fra hverandre spørsmålene og svarene som forklart her (Loop)
- Til 4.-6. time: Elevene trenger tilgang til datamaskiner og internett for å forberede en presentasjon
Plan for opplegget
1. time
- Læreren starter ved å presentere temaet og målene.
- For å bli bedre kjent med Joyce Tafatatah, leser elevene artikkelen Deux amies à la poursuite d’un rêve (original versjon/lettlestversjon) og svarer på spørsmålene.
- Elevene snakker om idrett, fritid, mål og drømmer.
2. time
-
Elevene leser informasjon om idrettsutøvere på nettsiden Athlètes olympiques og velger ut en person de beundrer.
- De søker opp denne personen på The Olympic Athletes’ Hub og skriver et innlegg på sosiale medier på målspråket for å heie på og støtte denne personen.
3. time
- Læreren skriver ut artikkelen Prochain arrêt: Lillehammer 2016, men klipper fra hverandre spørsmålene og svarene, à la Loop.
- Elevene skal sette sammen spørsmålene med riktig svar og gjette hvem de kommer fra.
4. til 6. time
- Elevene får i oppdrag om å finne Ambassadører til Lillehammer 2016.
- De jobber i grupper og lager en presentasjon om en av ambassadørene som skal fremføres foran klassen på målspråket.
- Hver gruppe lager også noen oppfølgingsspørsmål som de har lyst til å få svar på av de andre.
7. og 8.time
- Elevene fremfører presentasjonene foran klassen og stiller oppfølgingsspørsmålene.
Refleksjon og vurdering
- Læreren vurderer sluttproduktet (innlegg/presentasjon) med eller uten karakter. Uansett gis det skriftlig eller muntlig tilbakemelding på deltagelse, kommunikasjon, innlevelse, intonasjon og uttale, bruk av et passende register og korrekthet i språket.
- Elevene kan vurdere seg selv på de samme punktene. Elevene skal svare på spørsmålene: Hva har du lært? Hvordan? Hva vil du vite mer om? Elevene kan også fortelle hva som var vanskeligst / lettest å få til og kan foreslå to områder hvor de skal prøve å utvikle seg.
Oppfølging
Etter å ha fullført dette undervisningsopplegget, er det meningen å fortsette med et av disse undervisningsoppleggene:
- Før OL: Vinterdisipliner/Trening/Utøvere
- Rett før OL: Lillehammer som reisedestinasjon
- Under OL: Som publikum / Som utøver
- Etter OL: Tibakeblikk på Ungdoms-OL 2016
- Neste OL: Neste OL-vertsby
Kilder
Den offisielle nettsiden om Ungdoms-OL
- På fransk: Jeux Olympiques de la jeunesse
- På tysk: Die Deutsche Sportjugend
- På spansk: Portal: Juegos Olímpicos
- På engelsk: Youth Olympic Games
Fremmedspråksenterets ressurs Ordinnlæring med tips til å variere arbeidet med ordinnlæring på nivå I.
Idé og utarbeidelse
Solena Pradayrol, Fremmedspråksenteret