Ungdoms-OL - Lillehammer 2016

Trinn: Nivå I og II. Tema: Før OL: Utøvere. Tid: 6-8 timer

Kort beskrivelse

I dette opplegget trener elevene muntlige og skriftlige språkferdigheter ved å lære om Lillehammer 2016, og spesielt utøverne som deltar. Elevene skal bli bedre kjent med olympiske stjerner. Opplegget er tenkt for elever med fransk nivå I og kan gi grunnlag for karakter. 

Kompetansemål

 

Språklæring

  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • presentere ulike emner muntlig
  • gi uttrykk for egne meninger og følelser
  • kommunisere med forståelig uttale
  • bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk

Språk, kultur og samfunn

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge

Læringsmål

Eleven skal kunne

  • vurdere seg selv og se sin forbedringspotensial
  • forstå informasjon om noen utvalgte olympiske utøvere
  • gi sin støtte og uttrykke beundring
  • sosiale medier for møte og bidra med autentisk språk
  • fortelle om sine drømmer og fritidsaktiviteter
  • presentere en person
  • bøye verb i alle tider
  • sammenligne med uttrykket «S+V+plus/moins de ..que..»

Ressurser

1. time

2. time

3. time

4. time

Forberedelser

Plan for opplegget

1. time

  • Læreren starter ved å presentere temaet og målene.
  • For å bli bedre kjent med Joyce Tafatatah, leser elevene artikkelen Deux amies à la poursuite d’un rêve (original versjon/lettlestversjon) og svarer på spørsmålene.
  • Elevene snakker om idrett, fritid, mål og drømmer.

2. time

  • Elevene leser informasjon om idrettsutøvere på nettsiden Athlètes olympiques og velger ut en person de beundrer.

  • De søker opp denne personen på The Olympic Athletes’ Hub og skriver et innlegg på sosiale medier på målspråket for å heie på og støtte denne personen.

3. time

  • Læreren skriver ut artikkelen Prochain arrêt: Lillehammer 2016, men klipper fra hverandre spørsmålene og svarene, à la Loop.
  • Elevene skal sette sammen spørsmålene med riktig svar og gjette hvem de kommer fra.

4. til 6. time

  • Elevene får i oppdrag om å finne Ambassadører til Lillehammer 2016.
  • De jobber i grupper og lager en presentasjon om en av ambassadørene som skal fremføres foran klassen på målspråket.
  • Hver gruppe lager også noen oppfølgingsspørsmål som de har lyst til å få svar på av de andre.

7. og 8.time

  • Elevene fremfører presentasjonene foran klassen og stiller oppfølgingsspørsmålene.

Refleksjon og vurdering

  • Læreren vurderer sluttproduktet (innlegg/presentasjon) med eller uten karakter. Uansett gis det skriftlig eller muntlig tilbakemelding på deltagelse, kommunikasjon, innlevelse, intonasjon og uttale, bruk av et passende register og korrekthet i språket.
  • Elevene kan vurdere seg selv på de samme punktene. Elevene skal svare på spørsmålene: Hva har du lært? Hvordan? Hva vil du vite mer om? Elevene kan også fortelle hva som var vanskeligst / lettest å få til og kan foreslå to områder hvor de skal prøve å utvikle seg.

Oppfølging

Etter å ha fullført dette undervisningsopplegget, er det meningen å fortsette med et av disse undervisningsoppleggene:

Kilder

Den offisielle nettsiden om Ungdoms-OL

Fremmedspråksenterets ressurs Ordinnlæring med tips til å variere arbeidet med  ordinnlæring på nivå I.

Idé og utarbeidelse

Solena Pradayrol, Fremmedspråksenteret

Publisert 19. jan. 2020 12:32 - Sist endret 5. juni 2020 13:39