Ungdoms-OL - Lillehammer 2016

Trinn: Nivå I og II. Tema: Før OL: Trening. Tid: 6-8 timer

Kort beskrivelse

Med dette undervisningsopplegget trener elevene muntlige og skriftlige språkferdigheter ved å lære om Ungdoms-OL og spesielt treningen som må til. I anledning Lillehammer 2016 passer det å ta opp temaer som treningsrutiner, treningstips og trenerens rolle. Opplegget er tenkt for elever med fransk nivå I og kan gi grunnlag for karakter. Opplegget kan utvides på tvers av fag.

Kompetansemål

Språklæring

  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
  • gi uttrykk for egne meninger og følelser
  • forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
  • skrive tekster som forteller, beskriver eller informerer

Språk, kultur og samfunn

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge
  • sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge

Læringsmål

  • Kunne vurdere seg selv og se sitt forbedringspotensial
  • Kunne et ordforråd knyttet til trening, idrett og utstyr
  • Kunne uttrykke sin mening om en treners kvaliteter på fransk
  • Kunne fortelle om egne fritidsaktiviteter
  • Kunne bruke adjektiv som beskriver personlighet

Ressurser

1.time

  • Vedlegg 1: Bli-kjent-liste (matche påstander og personer)
  • Vedlegg 2: Enigme (gåte om ukedager)

2. og 3. time

4. time

5. og 6. time

  • Tematisk ordkonkurranse (mangler ny side): Elevene konkurrerer om å skrive ned så mange unike ord som mulig knyttet til et kjent tema.
  • Act on your time: Timeplanleggerspill (finnes på mange språk)

Evt. fordypningsoppgaver

Forberedelser

  • Gjøre seg kjent med vedleggene
  • Finne fram til og undersøke nettressursene
  • Sjekke at projektor og lydanlegg fungerer
  • Til 1. time: Skrive ut og kopiere vedlegg 1 og vedlegg 2
  • Til 2. og 3. time: Elevene trenger tilgang til datamaskiner og internett for å spille Balance your act
  • Til 4. time: Velge ordinnlæringstips for å befeste vokabular om kroppen
  • Til sluttprodukt: Ta med utstyr til plakat/ordbøker til rollespill

Plan for opplegget

1. time

  • Læreren starter ved å presentere temaet og læringsmålene.
  • Elevene jobber to og to og lager et tankekart over temaet trening. Etter fem minutter skriver elevene et felles tankekart på tavlen. Hver gruppe utfyller hverandre og føyer til de ulike ordene de knytter til trening.
  • Elevene forteller litt om sine treningsvaner. De sier hva de driver med, hvor de trener, hvor ofte de trener, med hvem, osv.
  • Elevene får utdelt Bli-kjent-liste. De skal gå rundt i klassen og matche påstander fra tabellen med personer i klassen. De stiller ja/nei-spørsmål ved hjelp av tabellen og fyller ut med navnene til de som svarer ja.
  • Elevene skal løse gåten Enigme som går på leseforståelse og ukedager.

2. og 3. time

  • Læreren ber elevene om å fokusere på ordet “trener” fra tankekartet. De skriver en liste over personlige kvaliteter de forventer av en trener: «Il doit être…». Man kan spørre elevene om å gjenta hele setningen før de tilsetter en egenskap, à la Jeg pakker min koffert-leken.
  • Læreren viser videosnuttene i The role of the coach (trenerens ansvar). De fem filmene er på norsk med engelsk tekst, men gir godt grunnlag for en diskusjon om trenerens rolle. Etter hver film, snakker klassen om personer, steder og handlinger. Elevene bruker gloser om personlige kvaliteter fra forrige oppgave for å fortelle om personene. Elevene lager både bekreftende og nektende setninger. Til slutt skal elevene ta stilling til filmenes problemstilling. Faglig sterke elever kan prøve å begrunne sin mening med standardsetningen: «Je trouve que c’est ok /Ce n’est pas ok parce que…»
  • Elevene vet hva de forventer av treneren, men er de i stand til å velge de riktige personer for å få riktig veiledning og nettverk? Med spillet Balance your act, skal elevene velge tolv kontaktpersoner med forskjellig bakgrunn. De skal så begrunne hvorfor de utvalgte personene er gode støttepersoner ved å fortelle hvilke aspekter de vektlegger.

4. time

  • Elevene nevner kroppsdeler de husker navnet på.
  • Læreren viser filmen om Lindsey Vonn's Top 5 Training Tips (YouTube 2:28) og ber elevene om å lage en liste over alle kroppsdelene som nevnes i filmen.
  • Elevene repeterer gloser om kroppsdeler: Se Ordinnlæring for tips.
  • Elever går rundt i klassen og samtaler. En spør hvordan det går, og den andre svarer at han/hun har vondt et eller annet sted i kroppen pga. noe som skjedde på trening.

5. og 6. time

  • Læreren forklarer setningsbygningen «il faut + infinitif». Elevene deles in n i grupper og lager setninger om enten hva man må gjøre eller hva man ikke må gjøre for å få best mulig effekt av treningen. Eksempler på setninger kan være at man må sove minst 8 timer, at man må være røykfri, osv.
  • Læreren kan også utdype påstanden «Man må spise sunt når man trener». Det kan være en idé å bruke tipset Tematisk ordkonkurranse for å liste matvarer som er sunn treningsmat.
  • Med spillet Act on your time, skal elevene velge hvilke aktiviteter som bør prioriteres med tanke på at man har ikke tid til alt. De bevisstgjøres på hva som er viktig for dem og diskuterer det i klassen.

Forslag til sluttprodukt

Rollespill

  • Elevene lager et rollespill om noe som skjer på trening: En skader seg, en situasjon med treneren, en gir tips til en ny utøver, ol.

Tekst om daglige rutiner

  • Elever skriver en kort tekst om hva de gjør i løpet av en dag og hvor mye tid de bruker på hver aktivitet.

Plakat

  • Elevene kan lage og presentere ordplakater som oppsummerer temaene som har blitt tatt opp i klassen: Trenerens rolle, daglige rutiner og/eller tips til trening.

Refleksjon og vurdering

Læreren vurderer sluttproduktet (rollespill/tekst/plakat) med eller uten karakter. Uansett, gis det skriftlig eller muntlig tilbakemelding på deltagelse, kommunikasjon, innlevelse, intonasjon og uttale, bruk av et passende register og korrekthet i språket.
Elevene kan vurdere seg selv på de samme punktene. Elevene skal svare på spørsmålene: Hva har du lært? Hvordan? Hva vil du vite mer om? Elevene kan også fortelle hva som var vanskeligst / lettest å få til og kan foreslå to områder hvor de skal prøve å utvikle seg.

Oppfølging

Etter å ha fullført dette undervisningsopplegget, er det meningen å fortsette med et av disse undervisningsoppleggene:

Forslag til fordypningsoppgaver

Sport up your life

  • Spillet går ut på at elevene skal finne ut hvilken karriere innen idrett som passer deres personlighet best. I plenum forklarer læreren de 20 spørsmålene, mens elevene svarer fortløpende på egne PCer. På bakgrunn av resultatene, skal de her velge de yrkene innen idrett som høres mest spennende ut for dem. Aktiviteten kan utvides til ordinnlæring av yrker generelt, for eksempel ved hjelp av Vokabularkast

Helseperspektiv og trening

  • Læreren ber elevene om å fokusere på påstandene fra tankekartet som knyttes til helse “c’est bon pour la santé». Læreren viser filmen Healthy Body Image # 4 - Akeyo Abasi - Athletics fra 1’14 til 2’24 (filmen er på engelsk med fransk tekst). Elever samles i grupper og skriver ned det de har forstått av filmen. Læreren gir dem glosene som trengs. Elevene forteller om Akeyo Abasi i nåtid. Faglig sterke elever kan bruke fortid.

Dilemmaer

  • Læreren tar fram opplegget Ange ou démon: difficile de choisir side 108. Man leser i plenum teksten om Irini eller Abed som har et dilemma rundt henholdsvis røyking og doping. Elevene diskuterer spørsmålene og uttrykker sine meninger. Hvis man har tid, kan elevene planlegge argumenter for eller imot og organisere en debatt i grupper. Elevene velger et treningstips og skriver en tekst inspirert av historien til Irini og Abed. Teksten skal være en beskrivelse av hvordan en person havnet i et dilemma. Teksten avsluttes med «Hva bør han/hun gjøre?». Gode tekster kan leses og diskuteres i plenum.

Kommentarer

Man kan samtale om doping og komme inn på etikk og OL-verdier. Ett tverrfaglig prosjekt med RLE, valgfag og kroppsøving egner seg.
For å konkretisere mattipsene i forbindelse med trening, kan man lage mat med elevene. Et tverrfaglig prosjekt med Mat og helse og Fysisk aktivitet og Helse egner seg.

Kilder

Den offisielle nettsiden om Ungdoms-OL

Boken fra Binder utarbeidet av den Internasjonale Olympiske Komite:

Fremmedspråksenterets ressurs Ordinnlæring med tips til å variere arbeidet med  ordinnlæring på nivå I.

 

Idé og utarbeidelse

Solena Pradayrol, Fremmedspråksenteret

Publisert 19. jan. 2020 12:10 - Sist endret 5. juni 2020 13:39