Ungdoms-OL - Lillehammer 2016

Trinn: Nivå I og II. Tema: Under OL som utøver Tid: 5 timer

Kort beskrivelse

 

I anledning Lillehammer 2016 kan elevene jobbe med temaet Ungdoms-OL. I dette undervisningsopplegget trener de muntlige og skriftlige språkferdigheter ved å beskrive sitt opphold som utøver på Lillehammer. Oppgaver som speed-dating og beskrivelse av deltagernes soverom er eksempler på hva man kan jobbe med i klasserommet. Opplegget er tenkt for elever på slutten av nivå I og kan gi grunnlag for karakter.

Kompetansemål

Språklæring

  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
  • presentere ulike emner muntlig
  • kommunisere med forståelig uttale
  • forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
  • bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding

Språk, kultur og samfunn

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge

Læringsmål

 

Eleven skal

  • kunne vurdere seg selv og se sin forbedringspotensial
  • kunne beskrive soverommet sitt ved hjelp av ord for møbler og preposisjoner
  • kunne presentere en venn
  • delta i spontane samtalesituasjoner for å bli kjent med hverandre
  • skrive en diskusjon per sms/chat hvor man presenterer seg

Ressurser

1. time

  • Bildebingo: Bingo egner for å introdusere nye ord eller repetere kjent vokabular
  • Ordkjeden: Elevene får utdelt store ark med et bilde og et ord, men bildene og ordene hører ikke sammen, og elevene må gå rundt i klasserommet for å finne bildet som passer til ordet
  • Cowboyduellen: Elevene spiller cowboyer og utfordrer hverandre på å oversette ord eller fraser så raskt som mulig
  • Slik skal deltakerne bo: Soverommet til deltagerne på Lillehammer

2. time

3. og 4. time

  • Vedlegg 1 (PDF): Carte d’identité (lage et ID-skjema)
  • Speed dating (mangler ny side): Metodetips fra Fremmedspråksenteret

5. time

  • Vedlegg 2 (PDF): À l’aide, Nicolas! (Jérome har truffet en jente under Ungdoms-OL som han liker, men han tør ikke å snakke med henne. Hvilke råd gir Nicolas?)

Forslag til fordypningsoppgaver

Forberedelser

  • Gjøre seg kjent med vedleggene
  • Finne fram til og undersøke nettressursene
  • Sjekke at prosjektor og lydanlegg fungerer
  • Til 1. time: Klargjøre aktivitetene BildebingoOrdkjeden og/eller Cowboyduellen
  • Til 2. time: Kopiere ekstra oppgaver om stedspreposisjoner herfra. Ta med det som trengs til Tegnediktat
  • Til 3. og 4. time: Skrive ut og kopiere vedlegg 1
  • Til 5. time: Skrive ut og kopiere vedlegg 2

Plan for opplegget

1. time

  • Læreren starter ved å presentere temaet og målene. Læreren forteller elevene at de er en olympisk utøver som nettopp har ankommet Lillehammer for å konkurrere hele uken i sin idrett.
  • Læreren spør elevene om hvordan de tror det er i en deltagerlandsby.
  • Elevenes ordforråd om innredning av et rom friskes opp gjennom aktiviteter som BildebingoOrdkjeden og/eller Cowboyduellen.
  • Elevene jobber i grupper for å finne ut hvordan de tror rommene ser ut i Lillehammers deltagerlandsby. Læreren viser de to bildene av et rom fra artikkelen Slik skal deltakerne bo
  • Rommet beskrives i plenum.

2. time

  • Læreren viser fram videoen Learning French Prepositions. Det er mulig å pause hver gang man hører spørsmålet «Où es-tu?» for å få elevene til å være aktive. De svarer på spørsmålet i plenum og sammenligner svaret sitt med fasiten som kommer når læreren klikker på play-knappen igjen. 
  • Elevene løser oppgavene fra French Lesson 96 - Prepositions of place location. Den første delen av videoen er en repetisjon av stedspreposisjonene. Den andre delen av videoen har lukeoppgaver som skal fylles ut med stedspreposisjoner. Elevene skal fortløpende si de passende stedspreposisjonene.
  • Andre oppgaver om stedspreposisjoner finnes her: Les prépositions de lieu: Situer, se situer dans l’espace. 
  • Hver elev tegner en skisse av sitt eget soverom. Etter tur skal de beskrive soverommet sitt til en kamerat. Kameraten får ikke se tegningen, men skal tegne det han forstår ut ifra beskrivelsen. Det er viktig å oppfordre elevene til å bruke så mange preposisjoner og adjektiver som mulig. De vurderer seg selv ved å sammenligne tegningene (se også tipset Tegnediktat).

3. og 4. time

  • På Lillehammer blir man som utøver kjent med personer som man kanskje også knytter vennskapsbånd med. Elevene tenker på en person og fyller ut vedlegg 1: Carte d’identité. Personen kan være reell eller fiktiv, men elevene skal helst beskrive en annen person enn seg selv. Læreren samler inn skjemaene.
  • Læreren organiserer klasserommet slik at elevene sitter to og to sammen, ansikt mot ansikt. Hver elev får utdelt et av de utfylte Carte d’identité (vedlegg 1) som fungerer som et rollekort. De gjør seg kjent med innholdet (uten å vise det til de andre). De skal late som de er den personen. 
  • Speed dating
    Denne muntlige øvelsen går ut på at de får to minutter til å bli kjent med en person. De skal ha en samtale hvor de beskriver seg selv (personen fra rollekortet) og stiller spørsmål til hverandre. Målet er å finne ut om de har lyst til å bli enda bedre kjent med en av deltagerne. Dette kan gjøres ved en avstemning etter hver samtale hvor man vender tommelen opp, ned eller liggende. De kan ev. bruke et sjekkskjema og ta notater fra samtalen. Når alle har snakket to minutter med alle, skal hver elev hver for seg finne ut hvem som passer sammen. Man begrunner forslagene i plenum.

5. time

  • Læreren deler ut vedlegg 2: À l’aide, Nicolas! som er et fiktivt utdrag av et forum hvor ungdommer kan stille spørsmål til en spesialist for å få veiledning og tips om hva de skal gjøre. Klassen leser innlegget fra Jérome. Jérome har truffet en jente under Ungdoms-OL som han liker, men han tør ikke å snakke med henne. Elevene skal finne ut hva de tror den berømte psykologen Nicolas anbefaling er. De sammenligner sitt svar med fasiten. Elevene skriver deretter chatten mellom Jérome og jenta.

Refleksjon og vurdering

  • Læreren vurderer den muntlige prestasjonen under speed-datingen, samt den skriftlige oppgaven (sms/chat) med eller uten karakter. Man kan også vurdere beskrivelsen av soverommet, enten den er muntlig eller skriftlig. Uansett, gis det skriftlig eller muntlig tilbakemelding på deltagelse, kommunikasjon, innlevelse, intonasjon og uttale, bruk av et passende register og korrekthet i språket.
  • Elevene kan vurdere seg selv på de samme punktene. Elevene skal svare på spørsmålene: Hva har du lært? Hvordan? Hva vil du vite mer om? Elevene kan også fortelle hva som var vanskeligst/lettest å få til og kan foreslå to områder hvor de skal prøve å utvikle seg.

Oppfølging

Etter å ha fullført dette undervisningsopplegget, er det meningen å fortsette med et av disse undervisningsoppleggene:

 Forslag til fordypningsoppgaver

  • Vedlegg 3: Que va t-il se passer? Elevene velger ett av disse innledninger og fortsetter historien (skriftlig eller muntlig).
  • Prendre soin de ses hôtes: le village olympique , side 58 (56/133): tekst med diskusjon om deltagers by.
  • Feuille d’activité, side 59 (57/133): Aktivitet om å tilrettelegge en egen deltagersby.
  • Communication par internet: opplegg for faglig sterke elever (nivå III) om å bruke internett for å holde kontakt.

Kilder

Den offisielle nettsiden om Ungdoms-OL

Fremmedspråksenterets ressurs Ordinnlæring med tips til å variere arbeidet med  ordinnlæring på nivå I.

Idé og utarbeidelse

Solena Pradayrol, Fremmedspråksenteret

Publisert 19. jan. 2020 14:11 - Sist endret 27. jan. 2020 11:50