Les modes du verbe - subjonctif

Trinn: Nivå III. Tema: Le subjonctif présent. Tid: 4 timer.

Kompetansemål

Språklæring:

  • utforske likheter og ulikheter mellom morsmålet og målspråket

Kommunikasjon:

  • forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
  • gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig.

Læringsmål

Elevene skal få kjennskap til konjunktivformene på fransk og kunne bruke konjunktiv i presens for å uttrykke ønsker og emosjoner.

Ressurser

Sangtekst: Pour Que Tu M'Aimes Encore av Céline Dion

Nettsider med grammatikkøvinger: 
www.bertrandboutin.ca
www.lepointdufle.net
www.connectigramme.com

Forberedelser

Læreren forbereder innlegg om konjunktiv med sangen ”Pour Que Tu M’aimes Encore” av Céline Dion som utgangspunkt.

Læreren ser over konjunktivformene på hjelpearket (vedlegg 1), og finner i tillegg aktuelle øvinger på ovennevnte nettsider.

Plan for opplegget

1.-2. time:

Høre på sangen ”Pour Que Tu M’aimes Encore”. Elevene oversetter sangen i par, deretter går man gjennom dette sammen i plenum. Læreren viser elevene hvilke verb som står i konjunktiv, og gir en mer utførlig forklaring av konjunktivformene og bruken av dem vedlegg 1 (Word).
   
3.-4. time:

Gjøre oppgave 1-3 vedlegg 2 (Word), eventuelt øvinger på de anbefalte nettsidene. I siste del av økta skal elevene finne ut mer om bruken/utviklingen av konjunktiv i norsk og sammenlikne dette med målspråket. De kan presentere/diskutere sine funn på små grupper eller i plenum

Evaluering og vurdering

Oppgave 4, vedlegg 2 (Word), kan brukes som innlevering og vurderes med karakter, gjerne med utgangspunkt i Vurderingsveiledningen for fremmedspråk fra Utdanningsdirektoratet eller Sjekklister fra Den europeiske språkpermen. 

Oppfølging

Elevene kan bruke de oppgitte nettsidene for å jobbe mer med konjunktiv. Spesielt anbefalt nettside: www.connectigramme.com

Som oppfølging til kompetansemålet «Utforske likheter og ulikheter mellom morsmålet og målspråket», kan elevene se på andre språklige særtrekk ved norsk og fransk og sammenligne disse, f.eks. plassering av adjektiv, bruk av ulike verbtider og setningsoppbygging.

Publisert 14. jan. 2020 15:32 - Sist endret 14. jan. 2020 15:32