Kompetansemål
Språklæring:
- utforske likheter og ulikheter mellom morsmålet og målspråket
Kommunikasjon:
- forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
- gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig.
Læringsmål
Elevene skal få kjennskap til konjunktivformene på fransk og kunne bruke konjunktiv i presens for å uttrykke ønsker og emosjoner.
Ressurser
Sangtekst: Pour Que Tu M'Aimes Encore av Céline Dion
Nettsider med grammatikkøvinger:
www.bertrandboutin.ca
www.lepointdufle.net
www.connectigramme.com
Forberedelser
Læreren forbereder innlegg om konjunktiv med sangen ”Pour Que Tu M’aimes Encore” av Céline Dion som utgangspunkt.
Læreren ser over konjunktivformene på hjelpearket (vedlegg 1), og finner i tillegg aktuelle øvinger på ovennevnte nettsider.
Plan for opplegget
1.-2. time:
Høre på sangen ”Pour Que Tu M’aimes Encore”. Elevene oversetter sangen i par, deretter går man gjennom dette sammen i plenum. Læreren viser elevene hvilke verb som står i konjunktiv, og gir en mer utførlig forklaring av konjunktivformene og bruken av dem vedlegg 1 (Word).
3.-4. time:
Gjøre oppgave 1-3 vedlegg 2 (Word), eventuelt øvinger på de anbefalte nettsidene. I siste del av økta skal elevene finne ut mer om bruken/utviklingen av konjunktiv i norsk og sammenlikne dette med målspråket. De kan presentere/diskutere sine funn på små grupper eller i plenum
Evaluering og vurdering
Oppgave 4, vedlegg 2 (Word), kan brukes som innlevering og vurderes med karakter, gjerne med utgangspunkt i Vurderingsveiledningen for fremmedspråk fra Utdanningsdirektoratet eller Sjekklister fra Den europeiske språkpermen.
Oppfølging
Elevene kan bruke de oppgitte nettsidene for å jobbe mer med konjunktiv. Spesielt anbefalt nettside: www.connectigramme.com
Som oppfølging til kompetansemålet «Utforske likheter og ulikheter mellom morsmålet og målspråket», kan elevene se på andre språklige særtrekk ved norsk og fransk og sammenligne disse, f.eks. plassering av adjektiv, bruk av ulike verbtider og setningsoppbygging.