Kompetansemål
Språklæring:
- definere egne læringsbehov, formulere mål, velge arbeidsmåter og vurdere arbeidsprosess og produkt
Kommunikasjon:
- fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig
- bruke språket med god uttale og variert intonasjon
Språk, kultur og samfunn:
- formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i språkområdene
Læringsmål
Elevene skal gjennom en muntlig redegjørelse vise kunnskaper om Frankrikes kolonihistorie og diskutere/reflektere over/bli kjent med noen konsekvenser av denne historien.Elevene skal kunne presentere fagstoff muntlig i plenum, og selv velge hensiktsmessig presentasjonsverktøy; både digitale og ikke-digitale framføringsmåter er mulig.
Ressurser
Lærebok:
- Contours ( Gyldendal 2006): kapittel 7, s. 196-226
Internettsider:
- http://www.africa-onweb.com/histoire/colonisation.htm
- http://tnhistoirexix.tableau-noir.net/pages/empire_colonial.html
- http://www.routard.com/mag_dossiers/id_dm/41/ordre/4.htm
- http://fr.wikipedia.org/wiki/Afrique_noire
Forberedelser
Lærer
Finne materiale og redigere innledende presentasjon om den franske koloniseringen.
Elever
Lese om noen av de franske koloniene i Contours (se over).
Lære gloser om temaet kolonisering (vedlegg); læreren fordeler ordene/uttrykkene mellom elevene og gir alle i lekse å skrive noen setninger hver med utgangspunkt i glosene. Disse leses opp i 1. time når læreren presenterer glosene.
Plan for opplegget
1t.: Innledning v/ lærer:
- Presentere kompetanse- og læringsmålene
- Introdusere temaet
- Vokabular: gå gjennom glosene (vedlegg). Elevene leser opp sine setninger og forklarer betydningen for de andre elevene.
Gruppearbeid: Elevene deles i grupper som skal jobbe med hvert sitt tema:
- Les colonies françaises d’Afrique
- Les colonies françaises d’Amérique
- Les colonies françaises d’Asie
- Les Départements et territoires français d’outre-mer (les DOM-TOM français)
- Les conséquences de la colonisation française
5-6 t. Elevene utarbeider en problemstilling innenfor sitt tema som læreren godkjenner. Elevene forbereder en muntlig presentasjon med utgangspunkt i problemstillingen. Læreren skal være veileder.
Ca. 30 min. per gruppe: Muntlige framføringer i plenum.
1t.: Evaluering: Elevene skal kommentere sin egen muntlige framføring,
eventuelt også hverandres, og foreslå karakter. (Se forslag til materiell under «Evaluering og vurdering» nedenfor.)
1t.: Oppsummering:
- Læreren går på nytt gjennom arket med gloser sammen med elevene for å se hvor mange de har lært.
- Læreren oppsummerer temaet med fokus på sammenhengen mellom « la colonisation » og « la francophonie».
Evaluering og vurdering
Elevene evaluerer sin egen og sine medelevers presentasjoner, gjerne med utgangspunkt i sjekklister for muntlig produksjon på fransk under «S’exprimer oralement en continu» Sjekklister på fransk eller kjennetegn på måloppnåelse som elevene/læreren/skolen har utarbeidet på forhånd.
Framføringen vurderes med karakter. Læreren avgjør om det skal settes gruppekarakter eller individuelle karakterer.
Oppfølging
Skriftlig innlevering:
Nå som elevene har en mer inngående kjennskap til den franske koloniseringen, kan de skrive en tekst med en av titlene nedenfor :
- La colonisation et la francophonie
- Les conséquences de la colonisation sur la société française
Kommentarer
En muntlig presentasjon kan støttes av f.eks. digital presentasjon eller dramatisering (intervju, spille nyhetsoppleser, holde en tale).
Tidsbruken på hele opplegget er et anslag.