La colonisation française

Trinn: Nivå III. Tema: Présentations orales sur la colonisation française. Tid: 10 - 12 timer.

Kompetansemål

Språklæring: 

  • definere egne læringsbehov, formulere mål, velge arbeidsmåter og vurdere arbeidsprosess og produkt

Kommunikasjon:

  • fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig
  • bruke språket med god uttale og variert intonasjon

Språk, kultur og samfunn:

  • formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i språkområdene

Læringsmål

Elevene skal gjennom en muntlig redegjørelse vise kunnskaper om Frankrikes kolonihistorie og diskutere/reflektere over/bli kjent med noen konsekvenser av denne historien.Elevene skal kunne presentere fagstoff muntlig i plenum, og selv velge hensiktsmessig presentasjonsverktøy; både digitale og ikke-digitale framføringsmåter er mulig.

Ressurser

Lærebok:

  •    Contours ( Gyldendal 2006): kapittel 7, s. 196-226

Internettsider:

Forberedelser

Lærer
Finne materiale og redigere innledende presentasjon om den franske koloniseringen. 

Elever
Lese om noen av de franske koloniene i Contours (se over).
Lære gloser om temaet kolonisering (vedlegg); læreren fordeler ordene/uttrykkene mellom elevene og gir alle i lekse å skrive noen setninger hver med utgangspunkt i glosene. Disse leses opp i 1. time når læreren presenterer glosene.

Plan for opplegget

1t.: Innledning v/ lærer: 

  • Presentere kompetanse- og læringsmålene
  • Introdusere temaet
  • Vokabular: gå gjennom glosene (vedlegg). Elevene leser opp sine setninger og forklarer betydningen for de andre elevene.

Gruppearbeid: Elevene deles i grupper som skal jobbe med hvert sitt tema:

  1. Les colonies françaises d’Afrique                                                            
  2. Les colonies françaises d’Amérique
  3. Les colonies françaises d’Asie
  4. Les Départements et territoires français d’outre-mer (les DOM-TOM français)
  5. Les conséquences de la colonisation française

5-6 t. Elevene utarbeider en problemstilling innenfor sitt tema som læreren godkjenner. Elevene forbereder en muntlig presentasjon med utgangspunkt i problemstillingen. Læreren skal være veileder.

Ca. 30 min. per gruppe: Muntlige framføringer i plenum.

1t.: Evaluering: Elevene skal kommentere sin egen muntlige framføring,   
     eventuelt også hverandres, og foreslå karakter. (Se forslag til materiell under «Evaluering og vurdering» nedenfor.)

1t.: Oppsummering: 

  • Læreren går på nytt gjennom arket med gloser sammen med elevene for å se hvor mange de har lært.
  • Læreren oppsummerer temaet med fokus på sammenhengen mellom « la colonisation » og « la francophonie».

Evaluering og vurdering

Elevene evaluerer sin egen og sine medelevers presentasjoner, gjerne med utgangspunkt i sjekklister for muntlig produksjon på fransk under «S’exprimer oralement en continu» Sjekklister på fransk eller kjennetegn på  måloppnåelse som elevene/læreren/skolen har utarbeidet på forhånd. 

Framføringen vurderes med karakter. Læreren avgjør om det skal settes gruppekarakter eller individuelle karakterer. 

Oppfølging

Skriftlig innlevering: 
Nå som elevene har en mer inngående kjennskap til den franske koloniseringen, kan de skrive en tekst med en av titlene nedenfor : 

  • La colonisation et la francophonie
  • Les conséquences de la colonisation sur la société française

Kommentarer

En muntlig presentasjon kan støttes av f.eks. digital presentasjon eller dramatisering (intervju, spille nyhetsoppleser, holde en tale). 

Tidsbruken på hele opplegget er et anslag.

Publisert 14. jan. 2020 15:38 - Sist endret 14. jan. 2020 15:40