L'environnement: Nettoyage d'une plage ou des alentours du lycée

Trinn: Nivå III (kan også brukes på nivå II, mot slutten av skoleåret). Tema: L'environnement. Tid: 3 økter à 90min + en hel dag til strandrydding eller én 90 min.-økt til rydding rundt skolen.

Kompetansemål

Kommunikasjon 

  • gi uttrykk for egne synspunkter, tanker og opplevelser, muntlig og skriftlig
  • skrive sammenhengende og godt strukturerte tekster i ulike sjangere 

Språk, kultur og samfunn 

  • formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i språkområdene

Læringsmål

  • lære om miljøvern, både i teori og praksis, gjennom å rydde en strand eller skolens nærområde og fokusere spesielt på alt søppel som kastes og hva som skjer med det. 
  • bli bevisste på egen og andres adferd angående forsøpling av naturen og andre uteområder, gjennom å selv være med på å rydde søppel og tenke over hva de faktisk finner. 
  • bli bevisste på at søppelproblematikk er viktig både i globalt og lokalt perspektiv. 
  • lære å fortelle om sine erfaringer gjennom en skriftlig rapport (innlevering) og gjerne også gjennom tekst og bilder på egen blogg.

Ressurser

Tekster og oppgaver

  • Contours (Gyldendal 2006): 
  • "La deuxième vie de vos déchets" + vocabulaire + exercice 33 (muntlig i par), s. 322. 
  • "Ça va la planète bleue", s. 320 + exercices, s. 29 og 30.
  • "Tant de forêts", dikt av Jacques Prévert, s. 319.
  • Exercice A. s. 331 (repetisjon av verbtider)
  • "Alerte aux marais noirs". Artikkel fra Journal des enfants, 6.mai 2010.

Nettsider

Videoklipp

Sang

Forberedelser

Skaffe søppelsekker og engangshansker til søppelryddinga, og gjerne bake kake/ ta med godteri til elevene, som belønning under ryddinga.

Plan for opplegget

1. og 2. økt (90 + 90 min.)
Lese tekstene "La deuxième vie de vos déchets og " Alerte aux marais noirs". 
Gå igjennom vocabulaire + exercice 33 (muntlig i par), s. 322 i Contours.
Grammatikk: Repetere reglene for bruk av passé composé, imparfait og plus-que-parfait (jf. ex. A, s. 331 i Contours)
Snakke med elevene om søppel og ulike materialers nedbrytningstid i naturen (se vedlegg). Bruk nettsidene og videoklippene du finner under Ressurser. Tekst til sangen finner du her. Elevene kan ta notater, da de seinere kan trenge denne infoen til rapporten sin. Da må de også finne franske formuleringer for det de har hørt på engelsk/svensk/norsk.

Ryddeøkt
En hel dag for strandrydding, én økt (90 min.) for rydding rundt skolen. Elevene på Kongsbakken ryddet en hel strand og fikk utdelt følgende instruks før ryddeøkten:
"Ta med varme klær, gode sko, evt støvler og regnklær, (mat og drikke), og noe å skrive med.

Etterpå skal dere skrive en rapport/tekst om denne dagen som innlevering: Først skriver dere en innledning om hva prosjektet handler om i presens. Fortell deretter om dagen i detaljer, fortell hvordan dagen startet, hva dere fant, samt beskrivelser av vær, landskap etc. og hvordan dagen sluttet. 
Bruk fortid (p.c. og impf.) Bruk også vokabular fra miljøtema-tekstene."

Differensiering her vil evt. være lengda på innleveringa. På dette nivået skal alle beherske fortid.

Avslutningsøkt (90 min.)
Les teksten "Ça va la planète bleue", s. 320 og gjør tilhørende oppgaver på s. 29 og 30 i Contours. Les også diktet "Tant de forêts" av Jacques Prévert på s. 319 (Contours). Hvis tid, kan elevene begynne på selve rapporten. Rapporten skrives hjemme og leveres innen en fastsatt frist. Man kan også la elevene lage muntlige presentasjoner basert på dagen.

Evaluering og vurdering

Jeg ga vurdering med karakter på innleveringa.

Oppfølging

Man kan evt. se en ca 15 min lang undervisningsfilm fra BBC: "Clémentine- SOS la terre" (uten tekst), som repetisjon/lytteøvelse, for å repetere vokabular om miljøvern. I tillegg kan man bruke lytteprøven "La marée noire" fra 2003, som forberedelse til muntlig eksamen. Filmen "Les glaneurs et la glaneuse" (2000) av Agnes Varda, kan også anbefales.

Kommentarer

Dette var et fint prosjekt, da elevene følte at det de gjorde var nyttig og interessant, i tillegg til at de skulle skrive om det på fransk etterpå. De fleste elevene har uoppfordret kommet med positive tilbakemeldinger om at dette var et interessant prosjekt å være med på. De likte å gjøre noe i praksis, ikke bare jobbe med læreboka, og de hadde et konkret mål med det de gjorde. I tillegg var det sosialt sett veldig fint å starte et nytt skoleår ved å gjøre noe sammen ute (i naturen), hele klassen og læreren. Uansett om man bare rydder i nærområdet, kan man like fullt ta en rast i bakken ute. Da er det ekstra populært om læreren har med kake! Jeg anbefaler altså å gjøre dette helt i begynnelsen av skoleåret, da blir prosjektet samtidig med på å bygge opp et godt klassemiljø.

På Kongsbakken var strandryddinga del av et europeisk forskningsprosjekt, lokalt i regi av Tromsø kommune. Les mer om det konkrete prosjektet på bloggen til fransk III-elevene (se helt nederst i bloggen).

Publisert 12. jan. 2020 15:08 - Sist endret 12. jan. 2020 15:12