Album pour un personnage littéraire

Trinn: Nivå III.
Tema: Album pour... (le nom du personnage).
Tid: Ca. 14 timer (dobbelttime på skolen, resten hjemmearbeid)

Kompetansemål

Språklæring

  • anvende kunnskaper om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å forbedre eget språk

Kommunikasjon

  • skrive sammenhengende og godt strukturerte tekster i ulike sjangere
  • gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig

Språk, kultur og samfunn

  • formidle opplevelser knyttet til estetikk og kulturformer og analysere innhold og form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer

Læringsmål

Ved å lage en scrapbook på minst 8 sider som viser steder, ting, mennesker og opplevelser som har betydning for hovedpersonen i en tekst eller film, skal eleven:

  • bli kjent med og få en bedre forståelse av personlighetstrekkene, reaksjonsmønsteret, livet og omgivelsene til denne personen 
  • trene seg på å skrive en lengre tekst om litteratur eller film 
  • klare å beskrive en annen persons opplevelser og inntrykk

Ressurser

Elevene kan lage en scrapbook ved å bruke et vanlig tekstbehandlingsprogram som Word og Open Office, eller Power Point lysbilder, hvor de legger inn bilder de henter fra nettet. For å få til flere muligheter og bedre det helhetlige inntrykket, kan man bruke scrapbook websider som:

Forberedelser

Klassen leser en novelle eller roman, eller ser på en film. Når elevene har forstått hendelsene i verket, kan de begynne med denne oppgaven som er en alternativ måte å jobbe med karakteranalyse.

Plan for opplegget

Elevene skal lage et album på ca. 8 sider. Hver side skal bestå av et bilde og en beskrivelse. Elevene skal finne bilder som viser eller representerer steder, mennesker, ting, opplevelser, aktiviteter el.l. som er betydningsfulle for hovedpersonen i en roman, novelle eller film. De må da forklare hvorfor nettopp denne bygningen/personen/objektet er viktig for hovedpersonen. For eksempel i romanen La vie devant soi kunne man velge Koranen, en syvarmet lysestake, en puddel, en utbetalingsgiro, en løvinne, boksehansker (Madame Lola), parfymeflasker, en filmrull etc.

Dobbeltimen på skolen

Læreren gjør elevene kjent med rammene og vurderingskriteriene for oppgaven. Her er det lurt å bruke alle de ”vanlige” kriteriene for skriftlig arbeid med ekstra belønning for kreativitet og innsikt.

Dobbeltimen på skolen kan brukes til å planlegge, hente bilder og skrive de første tekstene. Læreren sjekker at alle er på riktig spor. Resten av arbeidet utføres hjemme.

De ferdige albumene leveres digitalt til læreren. Læreren retter (helst digitalt) og eleven lager så en ny, rettet versjon.

Oppgaven er av en slik art at den fører til naturlig differensiering; elevene vil være på forskjellige nivåer når det gjelder refleksjon, kreativitet og språklige ferdigheter, og vil gi forskjellig respons ut fra sitt eget ståsted.

Evaluering og vurdering

Formell evaluering: Karakter

Uformell vurdering: Gitt av elevene til hverandre – kun positive kommentarer tillatt. (Se oppfølging nedenfor.) 

Oppfølging

På et senere tidspunkt kan elevene presentere albumene sine for hverandre. De sitter parvis, og den som lytter, må stille spørsmål og komme med interjeksjoner og høflige kommentarer til eleven som presenterer. Bytte roller.

Kommentarer

Denne metoden har blitt brukt med mye hell i engelskundervisningen. Elevene var svært begeistret, og laget produkter av høy kvalitet hvor de viste mye refleksjon, innsikt og kreativitet.

I dette opplegget er variasjonsmulighetene mange. I stedet for å lage et album om en litterær person, kan elevene lage et album fra sin egen ferie hvor de beskriver aktiviteter de har vært med på, noe som passer veldig godt ved skolestart. Det gir en fin mulighet for elevene til å komme i gang med tekstskriving etter en lang sommerferie; de kan skrive om ting de kjenner godt til selv og kan selv styre hvor konkrete eller abstrakte de vil være.

Publisert 14. jan. 2020 15:21 - Sist endret 28. juni 2024 13:49