Kort beskrivelse
Elevene skal i dette opplegget lese noen klassiske eventyr på fransk, for deretter å dramatisere dem i grupper.
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- få trening i muntlig fremføring
- lære om passé simple og lære å omformulere til dagligdags språk
Kompetansemål i LK20
- skrive ulike teksttyper om personlige og faglig relevante emner, og uttrykke og begrunne egne meninger, med og uten hjelpemidler
- lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
- bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
Ressurser
- Les trois boucs Bourrus (Worldstories)
- La princesse au petit pois (Wikipedia)
- La belle au bois dormant (Worldstories)
- Boucle d'or et les trois ours (Worldstories)
- La tortue et le lievre (Worldstories)
Forberedelser
Lærer må lage plan for øktene, finne fram eventyrene og dele elevene i grupper.
Plan for opplegget
1. økt
Lærer deler inn i grupper og gir dem eventyrene. Elevene fordeler roller og starter å lese/forstå teksten. Noen av eventyrene kjenner de jo i norsk språkdrakt.
2. økt
Elevene lager eget manus og leverer til lærer for gjennomgang. Lærer ser igjennom, sjekker bl.a. for passé simple. Elevene må finne ut hva slags effekter de trenger; kostymer, kulisser, musikk etc. Begynner innøvingen, og fortsetter med øving og forberedelser hjemme.
3. økt
Elevene får rettet manus tilbake, og må sjekke for og korrigere feil. Gi dem noe tid før fremføring starter. De siste 45 min er det fremføring. Evt de siste neste økt, kommer an på klassestørrelsen.
Refleksjon og vurdering
Gruppene vurderer hverandres presentasjon med henblikk på kreativitet, uttale og intonasjon.
Selv om dette i utgangspunktet skal være et morsomt og annerledes opplegg, kan lærer gjerne gi individuelle fremovermeldinger når det kommer til uttale etc.
Kommentarer
Dette er morsom variasjon i undervisningen - elevene får brukt flere sider av seg selv, og for noen er dette en ekstra vitaminsprøyte. Muntlig fremføring er viktig, og med eventyr lever de seg lettere inn i rollene. Elevene får vist at de har flere kvaliteter, med kostymer og rekvisitter og fantasi. Noen finner snutter på nettet og fletter det inn i opplegget, gutter blir prinsesser for en liten stund. Ekstra moro om læreren også kler seg ut den dagen og f.eks stiller som den onde stemoren med de giftige eplene.
Idé og utarbeidelse
Gry Borchgrevink, © Fremmedspråksenteret