Ballons

Nivå: A1+
Tema: Discussion sur le poids des ballons.
Tid: 3 undervisningstimer 

Explication en français

Kort beskrivelse

Opplegget skal oppfordre elevene til å være muntlig aktive i en enkel og konkret situasjon. Opplegget bygger videre på stoff elevene tidligere har lært i grunnskolen, og er inspirert av oppgaver fra Naturfagsenteret (UiO).

Læringsmål

  • Delta i en enkel og spontan samtalesituasjon om vekten til ballonger ved å bruke gradbøyning av adjektiv, verb i imperativ og ved å stille og svare på spørsmål
  • Gi uttrykk for egne meninger i en diskusjon om konkrete gjenstander
  • Bruke talestrategier som får flyt i diskusjonen om ballonger
  • Forstå og bruke glosene som er relevante i denne diskusjonen

Kompetansemål i LK 20

  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
  • delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant

    Ressurser

    Forberedelser

    • Lærer leser opplegget fra Naturfagsenteret (lenke nr. 1) og tar kopier av grubletegningen (PDF) med setningene som kan brukes i diskusjonen.
    • Materiell: to ballonger og en vekt (som synliggjør små vektmarginer).
    • Elevene bør ha et visst ordforråd fra før og kunne grunnleggende strukturer som enkle setninger i presens. Elevene bør ha tilgang til en ordbok eller et digitalt oversettelsesprogram, men de kan også klare opplegget med setningene på fransk i vedlegget.

    Plan for opplegget

    1. time

    • Lærer gjennomgår tolv relevante gloser, f.eks. ballon, souffler, air, lourd, léger, d’accord, og setningene i boblene.
    • Det lages grupper på tre. Elevene fordeler rollene/setningene blant seg. De lærer glosene og setningene de har blitt tildelt.
    • Elevene får glosene og rollen sin som lekse til neste time.

    2. time

    • Gruppene fremfører leksen ved å lage en konkurranse.
    • Konkurransen: Lærer skriver glosene på norsk på tavla. Elevene fordeler glosene seg imellom og fremfører disse gruppevis. Hver elev fremfører fire av tolv gloser og rollen sin. En elev i klassen tar tiden på de forskjellige gruppefremføringene.
    • Lærer deler ut to ballonger per gruppe, grubletegningen (PDF) og arket med eksempelsetningene på fransk (PDF). Vekten stilles til disposisjon.
    • Kanskje er det lurt å la elevene øve gruppevis på et grupperom for å unngå altfor mye støy med ballongene. Mens en eller to grupper øver på et grupperom, kan de andre gruppene oversette vedleggets setninger til norsk skriftlig eller øve på dem muntlig                                                                                                        
    • Gruppene lager en kort dialog med utgangspunkt i diskusjonen sin som de skriver ned og øver på til neste time. De kan lage setninger selv eller bruke arket med eksempelsetninger (PDF) som utgangspunkt.

    3. time

    • Gruppene fremfører sine dialoger.

    Refleksjon og vurdering

    Opplegget kan vurderes i fellesskap. Lærer velger vurderingskriteriene sammen med elevene. Gruppene gir tilbakemelding til hverandre etter fremføringene.

    Videre arbeid

    • Opplegget kan senere gjentas for å venne seg til denne diskusjonsformen.
    • Diskusjonen kan utvides til andre emner, f.eks. brusflasker (se lenke nr. 2). Det finnes i tillegg mange andre muligheter (se lenke nr. 3).
    • Når elevene er trygge på opplegget, kan de diskutere uten å lage «manus» i forkant.
    • Gruppene lager A3-plakater av «grubletegningene» sine og skriver setningene i boblene på fransk. Plakatene skal være synlige i klasserommet.

    Kommentarer

    Det kan være ganske utfordrende for elevene å komme i gang med diskusjonen. Eksempelsetningene i vedlegget kan være behjelpelige her.

    Idé og utarbeidelse

    Christiane Delord, © Fremmedspråksenteret

    Emneord: Kommunikasjon F1, Språklæring og flerspråklighet F1
    Publisert 18. des. 2019 16:08 - Sist endret 28. juni 2024 13:16