Kort beskrivelse
Opplegget skal oppfordre elevene til å være muntlig aktive i en enkel og konkret situasjon. Opplegget bygger videre på stoff elevene tidligere har lært i grunnskolen, og er inspirert av oppgaver fra Naturfagsenteret (UiO).
Læringsmål
- Delta i en enkel og spontan samtalesituasjon om vekten til ballonger ved å bruke gradbøyning av adjektiv, verb i imperativ og ved å stille og svare på spørsmål
- Gi uttrykk for egne meninger i en diskusjon om konkrete gjenstander
- Bruke talestrategier som får flyt i diskusjonen om ballonger
- Forstå og bruke glosene som er relevante i denne diskusjonen
Kompetansemål i LK 20
- bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
- lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
- delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
- muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
Ressurser
- Norsk-fransk-norsk ordbok / elektronisk ordbok
- Lenke nr. 1: Grubleoppgave med tegning om ballonger
- Lenke nr. 2: samme type oppgave om brusflasker
- Lenke nr. 3: samme type oppgave om flere forskjellige tema
- Eget ark med eksempelsetninger (PDF).
- Grubletegning Ballonger (PDF)
Forberedelser
- Lærer leser opplegget fra Naturfagsenteret (lenke nr. 1) og tar kopier av grubletegningen (PDF) med setningene som kan brukes i diskusjonen.
- Materiell: to ballonger og en vekt (som synliggjør små vektmarginer).
- Elevene bør ha et visst ordforråd fra før og kunne grunnleggende strukturer som enkle setninger i presens. Elevene bør ha tilgang til en ordbok eller et digitalt oversettelsesprogram, men de kan også klare opplegget med setningene på fransk i vedlegget.
Plan for opplegget
1. time
- Lærer gjennomgår tolv relevante gloser, f.eks. ballon, souffler, air, lourd, léger, d’accord, og setningene i boblene.
- Det lages grupper på tre. Elevene fordeler rollene/setningene blant seg. De lærer glosene og setningene de har blitt tildelt.
- Elevene får glosene og rollen sin som lekse til neste time.
2. time
- Gruppene fremfører leksen ved å lage en konkurranse.
- Konkurransen: Lærer skriver glosene på norsk på tavla. Elevene fordeler glosene seg imellom og fremfører disse gruppevis. Hver elev fremfører fire av tolv gloser og rollen sin. En elev i klassen tar tiden på de forskjellige gruppefremføringene.
- Lærer deler ut to ballonger per gruppe, grubletegningen (PDF) og arket med eksempelsetningene på fransk (PDF). Vekten stilles til disposisjon.
- Kanskje er det lurt å la elevene øve gruppevis på et grupperom for å unngå altfor mye støy med ballongene. Mens en eller to grupper øver på et grupperom, kan de andre gruppene oversette vedleggets setninger til norsk skriftlig eller øve på dem muntlig
- Gruppene lager en kort dialog med utgangspunkt i diskusjonen sin som de skriver ned og øver på til neste time. De kan lage setninger selv eller bruke arket med eksempelsetninger (PDF) som utgangspunkt.
3. time
- Gruppene fremfører sine dialoger.
Refleksjon og vurdering
Opplegget kan vurderes i fellesskap. Lærer velger vurderingskriteriene sammen med elevene. Gruppene gir tilbakemelding til hverandre etter fremføringene.
Videre arbeid
- Opplegget kan senere gjentas for å venne seg til denne diskusjonsformen.
- Diskusjonen kan utvides til andre emner, f.eks. brusflasker (se lenke nr. 2). Det finnes i tillegg mange andre muligheter (se lenke nr. 3).
- Når elevene er trygge på opplegget, kan de diskutere uten å lage «manus» i forkant.
- Gruppene lager A3-plakater av «grubletegningene» sine og skriver setningene i boblene på fransk. Plakatene skal være synlige i klasserommet.
Kommentarer
Det kan være ganske utfordrende for elevene å komme i gang med diskusjonen. Eksempelsetningene i vedlegget kan være behjelpelige her.
Idé og utarbeidelse
Christiane Delord, © Fremmedspråksenteret