Ventre - C'est moi! Uke: 6

Ord

  • Ventre, nombril, fesses, caca
  • Nourriture saine/malsaine
  • Oui/non

Samling

Start: Den voksne håndhilser på alle barna

Voksen: - Bonjour, Ole!
Barnet: - Bonjour, Lisa!

L’oiseau compteur kommer for å telle barna på fransk. Han flyr rundt i rommet og lander ved hvert barn for å telle dem. Barna blir enige om hvilken kroppsdel som skal telles i dag.
I denne samlingen er det le ventre som er temaet, og barna blir introdusert for de nye begrepene. Ta fram begrepsposen og repeter ordene fra forrige uke. Legg disse til side. Legg kortene med ukas nye ord i den tomme begrepsposen. Sett på litt musikk og send den rundt. Det barnet som har posen når musikken stanser, trekker opp et kort og forteller de andre hva begrepet heter på fransk. Etter at aktiviteten er avsluttet, legges alle begrepene på plass i posen slik at den er klar til repetering neste uke.

Matkortene må klippes ut og lamineres (se vedlegg).
Den voksne viser barna kortene med forskjellige matvarer på og veksler på å spørre barna om de forskjellige matvarene er sain/malsain Barna svarer med oui/non. Et annet alternativ er å legge kortene i begrepsposen og la barna trekke opp kortet og svare med oui/non på spørsmålet om maten er sunn eller usunn.

  • C’est (de la nourriture) sain(e)?
  • Oui/Non

Avslutte med Chewing-gum collant. Fokuser på dagens nye begreper.

Aktivitet

Som aktivitet til dagens tema skal barna lete etter sunn og usunn mat i gamle ukeblader. De klipper ut og kategoriserer de ulike matvarene. Etterpå deles magen på skissen inn i to områder, og barna limer sunn mat på den ene siden og usunn mat på den andre siden av magen.

Du trenger

  • Hånddukke (fugl eller lignende)

  • Pose med dagens begreper

  • Musikk

  • Skissene av barna

  • Ukeblader

  • Lim

  • Saks

  • Matkort (PDF)

Publisert 13. des. 2019 18:10 - Sist endret 28. okt. 2020 12:08