Take a Walk 6 - Report Potholes in the Road

Trinn: 9. trinn. Tema: Delta i samfunnet. Tid:  6-8 timer

Kort beskrivelse

På gov.uk, ligger det informasjon om hvordan innbyggerne kan rapportere bl.a. hull i veien til sin lokale administrasjon. Undervisningsopplegget er basert på at ungdommene går rundt i lokalmiljøet sitt og finner forhold de kan rapportere om i skriftlig i epost, formelt brev eller leserinnlegg. Skrivingen kan reduseres til en oppgave eleven selv velger. Elevene lærer ord fra en praktisk hverdag i kombinasjon med formelt språk i en pseudoreell situasjon. Som muntlig oppfølging skal elevene fortelle hverandre eksakt hvor på et kart de gjorde observasjonene sine og lære å kunne gi veibeskrivelser. Kommentar og sammenligning med norsk språkføring og stil i lignende oppgaver kan planlegges i samarbeid med norsklærer.

Kompetansemål

  • Bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk.
  • Identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål og bruke dette i egen språklæring.
  • Velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet.
  • Forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner.
  • Vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker.
  • Samtale om og formidle aktuelle og faglige emner.
  • Presentere ordspråk og billedlige uttrykk på engelsk og sammenlikne med eget morsmål, og samtale om hvordan slike uttrykk kan representere ulike tenkemåter

Læringsmål

  • å bruke ord relatert til veier og trafikk.
  • å snakke om tilstander de observerer rundt seg og fortelle om hvor disse befinner seg på et kart. Gi og forstå veibeskrivelser.
  • å skrive en epost eller et brev til de lokale myndighetene på stedet og bruke formelt, høflig språk.
  • å forstå forskjell på et personlig brev og en formell henvendelse.
  • å skrive et leserinnlegg i en avis der ens syn kommer klart frem samtidig som man kan velge å gjøre fremstillingen negativ eller positiv. Hva fungerer best i en avis? Hvordan ønsker de å fremstå?
  • å finne målestokk på et kart og bruke denne til å finne ut avstand.
  • å lære begrepet gjennomsnittstemperatur på engelsk.

Ressurser

Forberedelser

  • Print ut kart eller gi elevene i oppgave å finne et godt kart over området de skal gå i. De trenger kartet for å markere hvor f.eks. hullene i veien er og for å samtale om det etterpå.
  • Last opp elevarkene på itslearning eller annen læringsplattform slik at disse er tilgjengelige for elevene og de trenes i å bruke læringsplattformen.

Plan for opplegget

Føraktivitet

Gi dem en introduksjon der du viser hjemmesiden til den britiske regjeringen: gov.uk. Velg området “Housing and local services”. Du får opp en liste med områder man kan innrapportere. Det er denne lista elevark «Vocabulary and sentence building» er laget fra.

  • Del elevene i grupper på 3.
  • Gjennomgå hele lista på elevarket «Vocabulary and sentence building» slik at elevene vet hva de skal se etter når de skal ut å gå. Fokuser på uttale og betydning av ordene. Klassen kan gjenta høyt i plenum etter læreren.
  • På turen skal hver gruppe ha med ett kart de må finne på nettet og printe ut sammen med ett eksemplar av elevarket. De må markere alt de finner på kartet slik at de kan fortelle presist om stedet for funnene sine.

Ut på tur

Gi dem 2 timer til å laste ned dokumentene og til å vandre i nærmiljøet.
Muntlig produksjon:

  • I påfølgende time kan elevene fortelle 1 eller 2 andre grupper om hva de har funnet og hvor de fant det. Bruk elevark «Vocabulary and sentence building» og elevark «Giving directions» for å lage setninger.
  • Alle gruppene deler så i plenum ett eller to av funnene sine på engelsk foran alle. Læreren kan stille enkle oppfølgingsspørsmål både til de som deler informasjonen, og også eventuelt til den på gruppa som ikke får delt noe: “Do you think this is a big problem?”, “What did you think when you discovered that…?”, “Who should fix it?”, “Why do you think that happened?” , “What colour was it?” osv. . Still et spørsmål du tror eleven vil kunne svare på. Kanskje et ja/nei-spørsmål er nok for noen.

Skriftlig produksjon

Vis punkter i prezipresentasjonen over hvilke former de kan rapportere på: epost, brev, leserinnlegg. Dette punktet egner seg for elevmedvirkning på den måten at de selv kan velge den formen de har mest lyst til å bruke. Fordypningstilpasning kan gå på at man rekker å skrive flere typer tekst og får trent seg i språkføring på forskjellige vis innen samme tema.

  • Diskuter hvordan vi bør formulere oss på når vi bruker disse skriftlige genrene og snakk litt om følelser knyttet til ord og uttrykk. Dette er kunnskap om språk som de skal lære om også i norskfaget.
  • Det skriftlige arbeidet vurderes med henblikk på anvendelse av ord fra elevarket, grammatikk og setningsoppbygging og også språkfølelsen når det gjelder nøytralitet, positivitet eller negativitet.

Regneferdigheter

Gjennomgå elevark «Mathematics» i plenum slik at elevene vet hva de skal gjøre på de forskjellige punktene. Gi tid til gjennomføring og gjennomgang i plenum.

Refleksjon og vurdering

  • Har eleven gjennomført alle oppgavene?
  • Har eleven brukt stemmen sin i muntlig engelsk?
  • Hvordan er den muntlige produksjonen? Underveisvurdering og identifikasjon av neste skritt på veien for enkeltelever eller grupper av elever: Setningsbygning, verb, preposisjoner er ofte nyttige elementer å bygge videre på. Gi oppgaver som øver disse strukturene.
  • Hvordan er den skriftlige produksjonen?
  • Har eleven gjort minst en av de skriftlige genrene? Er det tegn til at eleven har brukt noe av det undervisningen har fokusert på? I så fall må dette kommenteres og anerkjennes. Identifiser behov innen setningsstruktur, ordvalg og tone. Kan være sammenfall mellom muntlig og skriftlig produksjon slik at oppfølgingsoppgaver gis for å støtte begge disse ferdighetene.

Individuell vurdering av muntlig og skriftlig ferdighetsnivå med tilpassede oppfølgingsoppgaver innen formelle strukturer. Nettbaserte grammatikkoppgaver eller forklaring av grammatikkemner på Youtube.

Oppfølging

Tverrfaglig samarbeid med norskfaget og genrene leserinnlegg, epost, formelt brev.

Kilder

Annette Hildebrand Jensen og Ebbe Kromann-Andersen, "Doodles i undervisningen". 2012. Dafolo, Fredrikshavn, "Den tatoverede sømand", s. 108.

Idé og utarbeidelse

Maren Kværnø Sutton

Publisert 8. des. 2019 12:47 - Sist endret 28. feb. 2022 14:12