Take a Walk 5 - Shacks and Palaces

Trinn: 9. trinn. Tema: Hus på engelsk og i Det Britiske Samveldet. Tid: 4-6 timer

Kort beskrivelse

Elevene skal lære om forskjellige typer hus, at noe heter «World Heritage Site» og kjenne til noen slike steder i verden. De skal også lære om Det Britiske Samveldet. De skal kunne fortelle om historisk interessante byggverk i Norge og skrive om et hus de velger seg et sted i verden. Alle de grunnleggende ferdighetene er inkludert i undervisningsopplegget, bl.a. prosentregning. 

Kompetansemål

  • Lese og presentere et utvalg selvvalgt skjønnlitteratur og sakprosa
  • Ta utgangspunkt i tekster som gjenspeiler kultur og samfunn i engelskspråklige land, og bruke digitale verktøy til å produsere tekster som profilerer eget lokalsamfunn
  • Identifisere kjennetegn ved ulike teksttyper og bruke disse i egen tekstproduksjon
  • Dokumentere og vurdere egen utvikling i arbeid med utforskning av språk og tekst  

Læringsmål

  • forklare hva Det britiske samveldet er
  • navnet på 10 land i Samveldet
  • identifisere flere typer hus
  • finne frem til «World Heritage Sites»
  • forklare noe om norsk byggeskikk
  • bruke språklige uttrykk basert på bygninger
  • bruke eiendomspronomen
  • skrive en stiloppgave på 5 avsnitt om «My Dream House»
  • regne prosent på engelsk

Ressurser

Forberedelser

Logg inn på voxer.com og lær hvordan det fungerer.

Del inn klassen i fungerende grupper slik at de kan fortelle hverandre om det de finner og sammenligne nettsteder for å lage vurderingspunkter om informasjonsverdi. De kan også jobbe sammen om å forstå uttrykkene på engelsk, lage faktasetninger om stavkirker og diskutere typer hus i sitt område.

Let etter et passende førdefinert prosjekt på SKYPE eller lag ditt eget for å søke etter passende klasse å knytte kontakt med for å tilby autentiske kommunikasjonssituasjoner i klasserommet.

Plan for opplegget

Føraktivitet

Snakk om engelsk i verden. Vis oversikt over hvor mange steder som har engelsk som offisielt språk.

Lese- og lytteferdighet

  • Studer typer hus på nett: 123
  • Se denne videoen om trehus (hus i trær).

Ut på tur

Gå en tur på hjemstedet og dokumenter hvilke typer hus som finnes. Ta bilder. Lag voxer-filer på telefonen din. Bruk elevarket «Modellsetninger til Shacks and Palaces» for å lage setninger som passer til bildene.

Digital ferdighet, muntlig ferdighet

Hvis klassen har en engelsk blogg kan bildene lastes opp der. Beskriv husene som finnes på stedet. Ellers kan de bruke programmet narrable.com eller andre digitale verktøy for å laste inn bilder og kommentere dem i lydfiler.

Samtale. Hvilke typer hus er det mange av der du bor? Fortell.

Leseferdigheter

Les teksten "House and garden vocabulary". Elevene kan lese deler av teksten eller grupper på fire kan lese hver sin del av teksten og skrive ned 5 - 15 nye ord fra den.

Slå opp på hjemmesiden til World Heritage Sites. Elevene klikker på kartet og undersøker noen av stedene i verden. Hvilke steder i Norge er på denne listen? Hvorfor?

Skriveferdigheter

Lag faktasetninger på engelsk om norske stavkirker som de finner på World Heritage Sites. Gi underveisvurdering på setningene.

Språklig fokus, regneferdighet og lytting

Jobb med elevarket «Ord, uttrykk og prosentregning». Hør på lytteoppgavene der prosent forklares på engelsk.

Regneferdighet

Elevarket med prosentregning. Dette arbeidsarket inkluderer lytteoppgaver der prosent forklares på engelsk.

Muntlig ferdighet, autentisk kommunikasjon

Skype med en gresk klasse om monumenter. Eller definer ditt eget prosjekt på Skype for å søke etter en passende klasse.

Skriveferdighet

Essay: «My Dream House». Skriv minst 5 avsnitt om et hus du ville elske å bo i. Beskriv hvor det ligger og hvordan det ser ut. Bruk ord fra hustypelista. Fortell om hvem som skal bo i huset. Hvis du trenger inspirasjon, kan du bruke lista over land i Det britiske samveldet og se om du finner et hus i et av landene der som du ønsker å beskrive.

Refleksjon og vurdering

Elevene kan testes i om de kan fakta om land i Det britiske samveldet, hustyper og om de kan fortelle om husene på hjemstedet og om hva en stavkirke er. Kan de bruke ord de har lært i en fri beskrivelse av sitt drømmehus? Kan de si hvem som bor i huset og hvilken relasjon menneskene har til hverandre?

Vurder stiloppgave med hensyn til bruk av nye ord og om det er produsert 5 avsnitt. Skriftlig produksjon vil avsløre områder innen grammatikk som må læres for å oppnå videre progresjon. Velg om du ønsker å gi karakter eller om oppgaven skal gjelde som formativ vurdering avhengig av hvor mye tekstproduksjon elevene har blitt opplært i på forhånd.

Oppfølging

  • Skype in the classroom: United States, teacher collaborating about how people live around the world.
  • Jobb videre med verdensarvsteder. La elevene velge et sted selv som de forteller om i en gruppe og/eller lager en presentasjon av. Bruk av digitale verktøy.
  • Hvis elevene har jobbet med andre deler av «Take a walk»-serien, kan ord fra ordlistene på 8. trinn også vurderes og kanskje gis ut på nytt som repetisjon (trær, fugler, bær, materialer, form på vinduer).
  • Lær om stilarter innen byggetradisjon og navn på noen kjente arkitekter

Idé og utarbeidelse

Maren Kværnø Sutton for Fremmedspråksenteret

Publisert 7. des. 2019 14:05 - Sist endret 8. jan. 2021 06:52