Take a Walk 4 - The Mocktail Party

Trinn: 8. trinn. Tema: Fruktdrikker og "Small talk". Tid: 6-8 timer

Kort beskrivelse

Elevene skal lære om frukt og grønnsaker som ikke vokser i Norge. For å finne ut hva som er vanlig å finne i Norge, kan de gå på butikken og skrive en liste over frukt og grønt som finnes der. De skal så lage en fest basert på Smoothie-trenden og lage et «Mocktail»-party som er fruktcocktail-fest! Bruk av digitale verktøy inngår i planleggingsprosessen.

Elevene skal lære «Small Talk» og hvordan inkludere alle i en sammenkomst. La klassen hygge seg og inviter gjerne en annen klasse, lærer eller rektor.

Kompetansemål

  • Bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk.
  • Identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring.
  • Velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet.
  • Forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner.
  • Innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill.
  • Drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge.
  • Formidle egne opplevelser av musikk og filmer eller teater til andre.

Læringsmål

  • navn på mange fruktsorter og grønnsaker
  • å lage sunne og pene drikker
  • å snakke med fremmede uten å føle at det er unaturlig og at dette faktisk forventes i engelskspråklig kultur
  • å stille oppfølgingsspørsmål
  • å lese og bruke informasjon fra engelske nettsteder
  • å forklare ordet «Mocktail» på engelsk
  • å lage en stemningsskapende spilleliste til festen
  • å lære å bruke verbene «to think» og «to mean» riktig i en kort tekst som beskriver egen fremgang i muntlig ferdighet i faget
  • å bruke digitalt «Smartsheet» (planlegginsverktøy)
  • å regne ut kostnader til innkjøp av varer og utregning av nødvendig mengde

Ressurser

  • Explanation of the word mocktail and recipes
  • «to mean» definisjon (www.thefreedictionary.com)
  • «to think» definisjon (www.thefreedictionary.com/)
  • Elevark: “Make a positive impression at a party”
  • Sang “Small talk”- Saving Aimee (YouTube).
  • Idioms about human relationships (learn-english-today.com).
  • Small Talk Method in business (YouTube).
  • Film (5 min.): Ways of communicating (YouTube)
  • LeBron James intervju (YouTube).
  • Snakk om å snakke med folk (YouTube).
  • Kort Prezi-presentasjon som forklarer bruk av verbene “to mean” og “to think” (transkript av teksten i prezi-presentasjonen finnes på nettsiden)
  • Funny fact to use as a topic for conversation at a party (huffingtonpost.com).
  • The Great Grub Club: Spill med informasjon om frukt og grønt, hvor i verden de vokser og generelt om mat og helse.
    www.greatgrubclub.com/
  • Smartsheet: Planleggingsverktøy (www.smartsheet.com/).

Forberedelser

  • Snakk med butikker i nærområdet og avklar at elevene får lov til å se på fruktdiskene deres. En butikkmedarbeider vil kanskje kunne passe på elvene og hjelpe dem med informasjon.
  • Avklar om mat- og helselærer ønsker å være med på opplegget og bidra med informasjon om f. eks. helse og livsstil.  
  • Avklar om det er penger til å lage et ekte «Mocktailparty». Oppgaven skal motivere til sosial deltagelse og sosialt ansvar samtidig som de lærer engelsk språk og kultur.
  • Avklar om dere ønsker å invitere en annen klasse til festen.

Plan for opplegget

Føraktivitet

Fortell at de skal lage et “Mocktail Party”. Diskuter hva ordet betyr. Vis dem forklaringen.

Skriv på tavla hva du ønsker at de skal lære for å gjennomføre festen: lære navn på frukt og grønnsaker, lære noe om hvilke land Norge importerer varer fra, lære å bruke oppskrifter for å kunne lage drikkene, lære å snakke med alle på festen.

Ut på tur

Send dem ut i grupper med et skjema der de skal skrive opp minst 20 frukter og grønnsaker som selges i butikken. Be dem om å se etter hvilke land varene er importert fra. Skriv ned prisen på varene.

Språklæring

Kom tilbake og slå opp navnet på alle varene i et oppslagsverk. Hvis noen blir fort ferdige kan de lese og lære seg mer på nettstedet «The Great Grub Club». Spill med frukt over hele verden og les om hvor de vokser.

Leseferdighet

Planlegg festen

Les oppskrifter

MixThatDrink

Bestem hva du ønsker å lage. Har butikken ingrediensene?

Digital ferdigheter

Bruk smartsheet for å planlegge hvem som skal gjøre hva, hva det kommer til å koste osv.
En person fra hver gruppe velges til å jobbe med spillelisten for selskapet. Disse danner en ny gruppe.

Underveisvurdering

Underveis snakker læreren med elevene på engelsk og får mulighet til å gi muntlig vurdering: What have you decided to make? What’s your favourite fruit? How much is it going to cost? How many of the columns in the smartsheet are you using?

Språkinnlæring

Vis vedlagt prezi om verbene “to think” og “to mean”.

Kulturforståelese

  • Lær om small talk: Jobb med elevarket Make a positive impression at a party. (Vis eventuelt innledningen til Birgitte Sally der hun sier at det selvfølgelig er lov til å være seg selv og også sjenert, men at «small talk» er et fint verktøy )
  • Innkjøp, invitasjon av annen klasse.

Muntlig ferdighet

Lag festen. 1-2 timer for å lage drikkene. 1 time for å snakke og hygge seg.

Skriveferdighet

Etter selskapet:

  • Repeter eller gjennomgå bruken av «to think» and «to mean» og bruk det når du skal skrive.
  • Skriv hvordan du følte det gikk på selskapet. Er du mer bevisst på hva du sier når du snakker med noen? Tør du å øve deg på samtale med noen du ikke kjenner så godt? Hvordan var stemningen? Fungerte spillelista godt? Gi ett eller to eksempler på hvordan samtalene dine utviklet seg: Hva sa dere til hverandre?

Refleksjon og vurdering

Elevene har sannsynligvis jobbet med mobbing som tema tidligere. Her får de muligheten til å videreforedle sine kunnskaper om sosiale omgangsformer gjennom kunnskap om engelskspråklig kultur, som for eksempel «small talk» i et selskap.

Elevene kan vurderes i om de bruker digitale verktøy i planleggingen, om de skjønner og bruker kolonnene som er definert i programvaren, om de bruker det muntlige språket og prøver å snakke med flere enn dem de kjenner godt. Læreren kan vurdere muntlig engelsk underveis ved å stille individuelle spørsmål om frukt, drikker, planlegging samt en vurdering av om de stiller deg et oppfølgingsspørsmål i løpet av «selskapet». For å fange opp muntlig produksjon er det nødvendig å ta runden over alle elevene i løpet av tiden de er i klasserommet.

Oppfølging

  • Extended reading: Novelle eller roman (eller film) om å ha lyst til å snakke med noen uten å tørre det. Kjærlighet. Vennskap. Eksempel: John Green: The Fault in Our Stars.
  • «On the Move 2», tekstbok, Kapittel #11 – Communication.
  • Skriveoppgave tilpasset nivå: Et dagbogsinnlegg, en novelle, et dikt, tenkeskriving på engelsk. Fokuser på innholdet i tekstene. Gi vurdering på tankematerialet deres og om de kommuniserer på engelsk.
  • Gi grammatikkoppgaver som skal øves på i etterkant av skrivingen. Del dem gjerne inn i grupper etter grammatikkvalget du gjør for dem. Gjennomarbeid setninger fra skrivingen med elevene. Gi ny, kort skriveoppgave når arbeidet er ferdig. Gi skriftlig vurdering der du igjen ser på innholdet og utvikling av det området du har fokusert på språklig med eleven. Har eleven mestret dette området eller vist fremgang? Fokuser på elevens evne til læring for å skape mestring. Hvis eleven har et godt nivå allerede, kan det være motiverende å sette karakter. Bruk eventuelt en tilbakemeldingsmodell der eleven velger om han eller hun ønsker karakter eller ikke.

    Bruk gjerne tekstmodeller fra Utdanningsdirektoratet.no for å se på hvilke kjennetegn på måloppnåelse eleven viser.

Idé og utarbeidelse

Maren Kværnø Sutton for Fremmedspråksenteret

Publisert 7. des. 2019 13:15 - Sist endret 8. jan. 2021 06:46