Describe Your Vibe

Trinn: 9. trinn. Tema: Lyddesign profesjonelt og personlig. Tid: 3-4 timer

Kort beskrivelse

I dette opplegget får elevene kunnskap om hvordan lyder skapes for bruk i hverdagen vår. Selskaper bruker ofte lyd som en del av sin signatur. Hvor kommer disse lydene fra? Hvem lager dem? Hvordan vil du beskrive lydene du omgir deg med? Hva forteller disse lydene? Elevene lærer om hvordan selskaper bruker musikk for å utvikle sin identitet. De skal studere eksempler på dette og anvende det på sin egen verden. De skal lære å analysere og beskrive sitt eget valg av lyder de omgir seg med og forklare dette til læreren eller andre medelever. Kommunikasjon av deres oppfattelse av lydverden og seg selv står i sentrum av dette opplegget samtidig som flere yrkesvinklinger presenteres.

Kompetansemål

  • Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.
  • Formidle egne opplevelser av musikk og filmer eller teater til andre.

Læringsmål

  • hvor «Nokia-tune» kom fra
  • hvem som lagde lydlogoen/jinglen til «Microsoft Windows 5»
  • å forstå forholdet mellom kultur og næringsliv
  • å bruke adjektiv til å beskrive verk
  • å bruke eksemplene til å beskrive sitt eget forhold til lydverden
  • å formidle egne oppfattelser om bruk av musikk til andre
  • om unge artisters forhold til egen lyd og livsfilosofi
  • å knytte språklige uttrykk til musikk gjennom bruk av adjektiv
  • ordene for noteverdier på engelsk og forstå  sammenhengen mellom brøkinndeling og musikk
  • å bruke notatverktøyet Scrible

Ressurser

Forberedelser

  • Registrere seg på Scrible.com og eksperiementer med verktøyet. Det kan brukes som et 
    markeringsverktøy og delingsverktøy for nettsider. Elevene skal læres opp i bruken av verktøyet.
  • Samarbeid med musikklærer om innlæring av noteverdier.

Plan for opplegget

Føraktivitet

Ta opp telefonene deres. Sett på ringelyden. Er ringelyden viktig for dere? Forandrer dere den ofte? Hvordan velger dere lyden dere ønsker å ha? Skriv ned ord på tavla. Kommer det noen beskrivende adjektiv?

Lytte- og leseferdighet

Spill Nokia Tune (lydlogo) på Youtube. Har dere hørt den? Vet dere hvor den kommer fra.

Hør på gitaristen Francisco Tarregas Grand Vals hvor toneutdraget kommer fra. 

Hvor er deres ringetone fra? 

Les om utviklingen av Microsoft Windows 95 Lydlogo lagd spesielt for selskapet av Brian Eno: Finn ut hvordan oppdraget beskrives i teksten. Hvilke adjektiv bruker Brian Eno? (Markeringsverktøyet Scrible.com er brukt på nettstedet slik at elevene kan lese kun det markerte området.) Beskriv din egen ringetone ved bruk av adjektiv.

Leseferdighet

Lyddesign er et produksjonsområde for moderne selskap. Gå til Diesel. Se på hvordan en av verdens klesgiganter bruker lyd for å påvirke både produksjonen av designet og vår tolkning av merket.

Les artikkelen «Nichola Formichetti’s rebel anthems» in Dazed og svar på spørsmålene på elevarket.

Muntlig ferdighet

Del svarene på arket i grupper og i plenum. Fokuser på beskrivelsen, bruk av adjektiv. Ta notater mens dere deler informasjon. 

Digitalt søk

Finn synonymer og antonymer. Utvid adjektivrepertoaret.

Lese- og lytteferdighet

Les intervjuet med Jaden og Willow Smith. Del inn i grupper som leser deler av intervjuet og forteller om sin del til de andre. Hør på «Let it Breathe». Hvordan uttrykker de seg selv? Bruk scrible.com og marker de stedene i teksten der du mener du finner svaret. 

Skriveferdighet

Hvis du skulle illustrere deg selv gjennom musikk, hvilke sanger ville du valgt.  Velg et eller flere musikkstykker, eventuelt med tekst, og beskriv hvorfor disse sangene passer godt med måten du ser deg selv på. Fortell om rytmen i musikken, innholdet i teksten. Lag en lapp som læreren samler inn med stikkord som passer til deg. 
Gjettekonkurranse og deling av elevproduksjon:
Læreren spiller noen sanger og leser opp beskrivelsene. Elevene skal gjette hvem sin sang det er som spilles. (Pass på at sensitive emner ikke blir for eksponert). Spør om noen har delt Incredibox-komposisjonene sine. Spill dem.

Regneferdighet

Les gjennom telling av taktslag i musikken og lær ordene for en halv, en fjerdedel, en åttendedel osv. Klapp taktene og se på hvordan en takt (a measure) er lik en hel i matematikken.

Lytteferdighet

Spill hele Tarregas Grand Vals og be elevene lage en kort beskrivelse av stemningen. Hvis de ikke har nok ord til å gjennomføre oppgaven kan de lage en illustrasjon til musikken. Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper.

Refleksjon og vurdering

Vurder tekstforståelse på elevarket. Skriftlig kommunikasjon, hele setninger, grammatikk, ordvalg. Det er fokus på bruk av adjektiv. Er det brukt adjektiv? Har elevene brukt oppslagsverk for å finne interessante, beskrivende adjektiv? Har de utvidet ordforrådet sitt? Har de brukt Scrible.com for å utvikle sin digitale kompetanse? Har elevene analytisk evne i form av at de har en analyse eller oppfatning av stemningen i Tarregas Grand Vals? Har elevene valgt en sang som beskriver dem? Sier de noe om hvorfor?

Oppfølging

  • Samarbeid med kunst- og håndverkslærer og lag en utstilling der lyd er med på å definere visuelle eller tekstuelle utrykk.
  • Se på kunstverk i online-museer. Velg verk og tilsett lyder som elevene synes passer. Lag beskrivelser av verkene ved bruk av tekstfragment der originale og beskrivende adjektiv tas i bruk. Ordskyer kan printes og stilles ut ved siden av verkene. Eller elevene kan eksperimentere med stemmene sine og legge til audiofiler.
  • Hør på Podcast hos Unicef der Kartik Sawhney fra India har utviklet programvare som omgjør grafer til lyd for blinde.

Utarbeidelse av opplegg

Maren Kværnø Sutton for Fremmedspråksenteret

Publisert 2. des. 2019 15:21 - Sist endret 8. jan. 2021 06:58