Take a Walk 3 - Norwegian Nature

Trinn: 8. trinn. Tema: Natur. Tid: 6-8 timer

Kort beskrivelse

Rundt omkring i verden kan mange mennesker ha inntrykk av at det bare er kaldt i Norge og at det kanskje ikke vokser så mye her. Eleven skal lære ordene for vanlige fugler som lever i Norge, samt ord for trær og bær. Lesing av fargetabeller og bladformbeskrivelser er del av opplegget. Ord om naturen knyttes opp mot naturopplevelser og engelske vandrere og utforskere som introduserte fotturisme og fjellklatring i Norge. Som oppsummering og vurderingsoppgave skal elevene formidle en naturopplevelse i blogginnlegg til Den Norske Turistforeningen med engelsktalende turist som imaginær mottager.

Kompetansemål

  • Identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring.
  • Sammenligne ord og grammatiske former i skriftlig og muntlig engelsk språkbruk.
  • Velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler, og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring.
  • Forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner. Muntlig og skriftlig.
  • Bruke sentrale mønstre for uttale, intonasjon, ordbøying og ulike setningstyper i kommunikasjon.
  • Skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng.
  • Bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon.
  • Forstå og bruke ulike uttrykk for tall og andre data i kommunikasjon (tabell-lesing).
  • Drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge.

Læringsmål

  • Lære ord for vanlige trær, fugler og bær.
  • Lære navnet på et kjent norsk verk av Edvard Grieg, Suite 1.
  • Formidle elementer fra norsk natur og vite om Den Norske Turistforeningens drift og bånd til engelsk kultur.
  • Skrive et blogginnlegg for en definert interessegruppe: Engelsktalende turister.
  • Lære å snakke om m.o.h. og årstall.
  • Lese tabeller.

Ressurser

Forberedelser

Se igjennom power-point presentasjonen for å bestemme hvor mange av linkene du ønsker å åpne.

Elevene må ha e-postadresse hvis dere skal jobbe med bloggverktøy. Der må de registrere seg. Fordelen ved å gjøre det er at man kan bruke bloggen til senere innlegg også og bruke den som et mappedokument i faget. Bloggen skal ikke publiseres med mindre eleven ønsker det. I så fall bør alt materiale gjennomgås for språklige feil slik at elevens utviklingsnivå ikke eksponeres.

Plan for opplegget

Føraktivitet

Hør på Edvard Griegs “Peer Gynt Suite 1”. Si at det er viktig å vite noe om egen kultur for å kunne fortelle andre om hvem vi er. Å vite noe gjør at vi blir interessante mennesker å snakke med (poenget kan utnyttes senere «The Mocktail Party» for 9. trinn når de skal lære om «smalltalk»).

Ut på tur

  • Del elevene inn i grupper. De skal se etter trærne som er på elevarket og krysse av for de bildene de finner.
  • Be dem lukte på trærne og ta med noen blader tilbake til klasserommet.

Muntlig ferdighet eller narrable.com oppgave

De skal beskrive formene bladene og bruke adjektiv. Bruk elevarket med fargetabellen. Studer de faste uttrykkene som har naturord i seg.

Digital ferdighet og språklæring

De skal så gjøre digitale søk i gruppene. De kan dele oppgaven seg imellom så ikke alle trenger å finne alle trærne som står på lista. De skal finne bilder og informasjon om hvor trær som ikke er vanlige i Norge vokser. De skal også bruke digital ordbok for å finne det norske navnet.

Muntlig ferdigheter

Utveksling av informasjon mellom gruppene i etterkant der de snakker engelsk.

Felles gjennomgang: Læreren spør etter trærne på lista og gruppene svarer: *Where does the Sycamore tree grow?”, “How do you say willow in Norwegian?”. “How does a Poplar tree look like?”. Læreren kan vurdere om det kan være nyttig å lage et poengsamlingssystem for å motivere elever til muntlige bidrag i plenum. Hvor mye vekt du skal legge på slike bidrag i en samlet vurdering, må være opp til hver enkelt lærer. Poengene kan det gjøres mye ut av for elever som er mindre muntlig aktiv i utgangspunktet.

Leseferdighet

  • Gå igjennom elevarkene med fugler, bær og frukt. Elevene skal lese om 2 eller 3 fugler for å treffe autentisk språk. De kan bruke en lenke som er foreslått eller søke opp fuglene de ønsker å lese mer om.
  • De skal bruke en digital ordbok for å finne uttale på ord de lurer på.
  • Elever som jobber raskt kan fortsette på arket om barnerimet “Sing a Song for Sixpence”. Her kan de lytte til sangen, reflektere over barnesangtradisjonen og gjennomføre en avansert leseoppgave.

Skriveferdighet

  • Vis powerpoint som introduksjon. Her ligger det en video av en engelskmann på tur fra Glitterheimshytta på ski. Hør på den.
  • Elevene skal nå skrive et blogginnlegg til “Den Norske Turistforening” der de forteller kort om en tur de har vært på. Hva så du, hva gjorde du, hvordan følte du deg? Innbill deg at blogginnlegget skal gi turister i Norge et innblikk i en nordmanns liv i naturen og få lyst til å oppleve det samme.
  • Opprett gjerne en beskyttet  blogg der bilder kan brukes også. Andre digitale verktøy kan brukes. Hvis de ønsker det, kan de illustrere turen med en privat spilleliste. Denne kan de eventuelt dele i klassen for å vise hvordan turen opplevdes. Hvis eleven er klar for det, kan han eller hun fortelle hvorfor musikken ble valgt ut. Mens elevene jobber med blogginnlegget, har læreren tid til å snakke med enkeltelevene for å trene på muntlig ferdighet og gjennomføre underveisvurderinger.

Refleksjon og vurdering

I dette undervisningsopplegget får elevene lære et ordforråd som ligger nær deres egne liv i Norge. De lærer om sammenhengen mellom turtradisjonen og hvor interessant landet vårt har vært for turister gjennom tidene. I blogginnlegget kan de bruke ordene de har lært fra elevarkene og nettstedene de har besøkt. De får oppleve at deres egne liv og erfaringer har relevans i en internasjonal sammenheng og at det er nyttig å kunne kommunisere dette.

Elevene bør få vurdering i hvordan de har håndtert de forskjellige oppgavene, både digitale informasjonssøk, oppslagsoppgaver, muntlig deling, lytteoppgaver og til sist det skriftlige nivået de produserer i bloggen. Det skriftlige arbeidet vil avdekke områder i språkstrukturer og grammatikk som bør videreutvikles individuelt eller gruppevis.

Oppfølging

  • Samarbeid med naturfag, utflukt for klassen eller skolen.
  • Innkjøp av “Fuglekort” med indikasjon over hvor vanlige de forskjellige artene er:
  • Undervisningsopplegget egner seg som oppstart til å kunne snakke om temperaturer i landet vårt og klima for øvrig. Videre leseaktivitet på WWF (kart med økoregioner og tilhørende arter. Klikkbart verdenskart).
  • Norsk byggtradisjon og arkitektur. («Take a Walk 5: Shacks and Palaces»)
  • Samarbeid med musikklærer om klassiske komponister, spesielle stykker osv. (bygge referanser for å kunne kommunisere om egen kultur).
  • Filmarbeid: «Avatar» og «home-tree»-visjonen. (Internressurs www.fremmedspraksenteret.no).

Idé og utarbeidelse

Maren Kværnø Sutton

Publisert 7. des. 2019 12:57 - Sist endret 4. aug. 2022 11:14