Smart Way to Start

Trinn: 8. trinn. Tema: Ord satt i system. Tid: 4-6 timer

Kort beskrivelse

Noen ord møter vi oftere i tekster. Det er lurt å kunne disse ordene. Ofte er det småord vi leter etter når vi skal sette sammen setninger. Dette opplegget viser eksempler på hvordan elever kan arbeide for å bygge opp ordforrådet sitt. Mer viderekomne elever kan jobbe med listen der det er mer avanserte ord, som også er høyfrekvente, i tillegg til eget søk av ord i lesestoff på deres nivå. Det arbeides med begreper som primitiver, høyfrekvente ord, ordfamilier og kollokasjoner.

Kompetansemål

  • eksperimentere med enkle oversettelser mellom norsk og engelsk, skriftlig eller muntlig, og samtale om hvordan mening endres i forhold til ordvalg
  • sammenlikne ord og grammatiske former i skriftlig og muntlig engelsk språkbruk

Læringsmål

Elevene skal lære:

  • hva høyfrekvente ord betyr
  • hva primitive ord betyr
  • ord fra begge kategorier og oversette dem til eget morsmål og norsk
  • om ordfamilier
  • noen kollokasjoner

Ressurser

Forberedelser

Hvis det er fremmedspråklige elever i klasserommet, kan dette arbeidet gjøres i samarbeid med norsklærer eller morsmålslærer.

Plan for opplegget

Føraktivitet

Språklig refleksjon. Spiller det noen rolle hvilke ord vi lærer oss i engelsk eller andre fremmedspråk? Hva tror dere? Hva er viktigst? Skriv ned på tavle, Smart-board eller digitalt dokument på fremviser. Sammenlign med primitive ord på plansjen eller høyfrekvente ord (last inn janbrett.com ordliste)

Leseferdighet, muntlig ferdighet og dybdeforståelse av ordenes kategorier

  • Vis frem plansjen over primitive ord. Er det noen av ordene som sammenfaller med lista elevene selv lagde? Diskuter. Viser elevene at de tenker på et høyere nivå når det gjelder kommunikasjon? Tar de utgangspunkt i typiske situasjoner de tenker de vil komme i?
  • Vis frem elevarket, side 1, der høyfrekvente ord er delt inn i ordklasser. Oversett ordene sammen slik at alle får med seg hva de betyr. Gjør ferdig elevarket, også del 2, om Collocations.
  • The 1,000 words list. Hvis man kan de første 100 eller 300, kan man gå videre til de første 1000. Viderekommende elever noterer høyfrekvente ord fra en bok, et spill, aviser eller online tekst. De kan også lese fagtekster i naturfag, samfunnsfag osv. La dem lage tankekart med ord som hører sammen. La dem lese om Roberto Trottas kortroman; beskrivelse av universet ved bruk av bare de 1000 mest brukte ordene i engelsk.  
  • La elevene lage quizletsamlinger av sitt eget utvalg. De skal finne ut av hvor mange ord de lett kan lære seg i løpet av en uke.
  • Elevene studerer ordfamilier og lærer seg ord som rimer på hverandre. Lag et nonsensdikt på rim med disse ordene. Disse ordene har samme rettskrivingsmønster og stimulerer rettskriving.

Skriveferdighet

Vis eksempler på kreativ bruk av få ord:

  1. Hemingway og andres Flash Fiction  
  2. Les om «Lemony Snicket» og lag egne historier. Illustrer dem. Digitale verktøy: Story birdPhotoStory
  3. Roberto Trotta, «The Edge of the Sky»

Muntlig refleksjon rundt egen fremgang

Post en video til læreren din der du forteller om hvordan du likte å jobbe med ord på denne måten. Inkluder antallet ord du synes det er lett å lære på en uke. Bruk voxer eller andre opptaksprogram. Hør på din egen video og kryss av på listene for høyfrekvente ord slik at du ser hvor mange av dem du har brukt.

Refleksjon og vurdering

Å sette ord sammen i grupper kan øke bevisstheten rundt disse ordene slik at vi husker dem gjennom assosiasjon og kanskje lærer oss skrivemåten. Å bearbeide ord som sammenhengende bolker er en metode som brukes for å lære selve ordene, men også setningsstruktur og flyt pga. av bedre ordvalg.
Vurder om elevene har gjort alle aktivitetene og om de har uttrykker hvordan ordlæring på denne måten fungerer for dem.

Oppfølging

  • Jobb med enkle setningskonstruksjoner og presens av verb. Kollokasjoner kan hjelpe for å huske ord i meningskonstruksjoner og stimulere til idiomatisk bruk av språket.  
  • Refleksjon over egen fremgang: Når elevene har vært igjennom mange av ordene, bør de få sjansen til å lese en tilpasset tekst for å gjøre observasjoner om egen fremgang i faget. Har de hatt fremgang i forståelse og setningskonstruksjon?
  • Finn nye bøker fra f.eks. Wacky books for Reluctant ReadersBarnes&Noble,  BookdepositoryQuickreads (inkl. ressurser og ideer).
  • For de viderekommende elevene kan man fokusere på variasjon i ordforråd gjennom varierte leseoppgaver, lytteoppgaver og egenproduksjon. Bruk opplegg fra The Reading Agency.
  • For fremmedspråklige elever kan det være hensiktsmessig å samarbeide med norsklærer slik at de lærer om ord som ofte hører sammen i norsk også.
  • Les Roberto Trotta, «The Edge of the Sky». Boka egner seg for studier av det litterære aspektet, billedlig språk og kreativ orddannelse. (Universet beskrevet ved bruk av de 1000 mest brukte ordene på engelsk). Samarbeid gjerne med naturfagslærer.

Utarbeidelse av opplegg

Maren Kværnø Sutton for Fremmedspråksenteret

Publisert 8. des. 2019 12:13 - Sist endret 3. aug. 2022 11:14