Kort beskrivelse
Elevene tar utgangspunkt i drømmeverden og forestiller seg et objekt, et dyr, en figur eller en person. Noen andre i klassen som skal ta den med seg til et sted, gi den et navn, la den møte noen, sammenligne den med noe, gi den humør og omgivelser, la noe skje, osv. Til slutt forteller de hverandre historiene. Elevene lærer om hovedpersoner, kontekst, handling, beskrivelse, stemning, symbolikk og budskap.
Kompetansemål
- framføre et program sammensatt av ulike uttrykksformer basert på egne eller andres tekster.
- produsere skriftlig og presentere muntlig selvvalgte fordypningsarbeider.
- dokumentere og vurdere egen utvikling i arbeid med utforskning av språk og tekst.
Læringsmål
- lære å bruke fantasien i utvikling av en historie.
- lære å skrive historien ned.
- lære å fortelle historien til noen.
- lære å vurdere egen kommunikasjon.
- lære om litterære komponenter.
Ressurser
- Everly Brothers «All I Have to Do is Dream» (YouTube 05:43)
- Bilde av arm (© Ievgen Soloviov / Dreamstime.com)
- R.E.M.: «Losing my Religion» (YouTube 04:29)
- Litterære element: 7 elements in literature
- Drømmesymbolikk (dreamstop.com)
- Fantasi-inspirasjon: HybridAnimals, Migrating animals, Nuthuggingbear
- “Skullduggery Island» (funbrain.com) av Adrianne Ambrose.
- "Market Hours" av Lexus Films
- Artikkel om Cosplayers (www.businessinsider.com)
Forberedelser
Samarbeid med norsklærer om litteratur og med naturfagslærer om søvnfaser.
Plan for opplegget
Føraktivitet
La Everly Brothers video «All I Have to Do is Dream» (YouTube) stå på når elevene kommer inn i klasserommet. Gi elevene tegningen av armen til en sjømann (se under Kilder)og la dem tegne en skisse av noe de drømmer om.
Muntlig ferdighet
Elevene viser frem skissene til hverandre. De gjetter hva drømmen handler om.
I plenum: Snakk om drømmer. Hva inneholder drømmene? Personer, handling, følelser, steder osv.
Leseferdighet, bilder/teks
Les om drømmer og fantasi her: Hybrid Animals, Surreal portraits of animals, Nuthuggingbear, (www.boredpanda.com)
Skriveferdigheter
Elevene bytter skisse med noen i klasserommet og utvikler en historie rundt tingen. De skal ta den med seg til et sted, gi den et navn, la den møte noen, sammenligne den med noe, gi den humør og omgivelser og la noe skje. Når historien er ferdig, skal de fortelle hverandre hvor tingen har vært og hva som har skjedd med den.
Muntlig ferdigheter
Læreren bruker litterære elementer for å spørre elevene om historien:
- Who is the main character?
- Are there other characters?
- How are they described?
- What’s the setting?
- Is there a plot?
- How is the mood of the story? How is it created?
Muntlig ferdigheter
Lytting: Hør på R.E.M: Losing my Religion (YouTube). Se på teksten samtidig som dere hører på sangen.
Snakk om innholdet. Forklar ord. Er det noen som vet hva R.E.M. betyr? (Rapid-Eye-Movement; a stage of sleep when we dream).
Underveisvurdering
Elevene kan velge en av aktivitetene under “Oppfølging” mens læreren snakker med alle elevene og vurderer innholdet i historiene deres og den språklige produksjonen.
Refleksjon og vurdering
Har elevene lagd en historie? Inneholder den flere av de litterære elementene? Har eleven utviklet et forhold til de litterære elementene slik at de kan tas i bruk når elevene snakker om historiene?
Oppfølging
- Les utdrag av “Skullduggery Island» (funbrain.com)
- Se video og les om Cosplayers, fantasifulle liv.
- Se kortfilmen Market Hours av Lexus Films, om dagdrømmer og uskyld.
Kilder
Annette Hildebrand Jensen og Ebbe Kromann-Andersen, "Doodles i undervisningen". 2012. Dafolo, Fredrikshavn, "Den tatoverede sømand", s. 108.
Idé og utarbeidelse
Maren Kværnø Sutton for Fremmedspråksenteret