500 Word Competition

Trinn: 8. trinn. Tema: Litterær kåring BBC Radio2. Tid: 2-4 timer

Kort beskrivelse

Elevene skal høre på opplesning av BBC Radio2s årlige kåring av historier på 500 ord. Disse leses opp av kjente skuespillere som elevene kan ha kjennskap til. Elevene lytter og gjenforteller hva de handler om. Elevene anvender kommentarskjema for å kunne kåre den beste historien. Arbeidet følges opp med skriving av korte historier som leses opp for klassen, læreren eller leses inn i digitalt verktøy.

Kompetansemål

  • Identifisere kjennetegn ved ulike teksttyper og bruke disse i egen tekstproduksjon.
  • Eksperimentere med ulike skriftlige og muntlige uttrykksformer i ulike sjangere.
  • Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
  • Presentere ordspråk og billedlige uttrykk på engelsk og sammenligne med eget morsmål, og samtale om hvordan slike uttrykk kan representere ulike tankemåter.

Læringsmål

  • kunne forstå oppleste tekster lagd av barn og ungdom
  • kunne plukke ut noen billedlige uttrykk og si om de er forståelige ut ifra deres egen kultur
  • kunne forklare måter opplest tekst er annerledes enn deres egen leseopplevelse og reflektere over fordeler og ulemper med opplesning
  • vite hvordan en litterær tekst høres ut og ser ut, fokus på ord og beskrivelser
  • kunne hovedelementer som ofte kommenteres i litteratur: hovedpersoner, handling osv.
  • kunne gjenfortelle historien i korte trekk
  • kunne skrive en kort egen historie der noen av observasjonene om litterær tekst blir tatt i bruk.

Ressurser

Plan for opplegget

Føraktivitet

Snakk om skriving. Hvor langt har de skrevet før? Vis frem siden til BBC Radio. Hadde de ville vært med på en slik konkurranse?

Si at de skal få høre på tekster som har gjort det godt i konkurransen for å lære noe om hva en god tekst er. De skal få lov til å være dommere og bruke et evalueringsskjema (s.8 i heftet) for å kåre den beste historien i deres øyne.

Lytteoppgave

 La elevene høre på 2 historier innen hver alderskategori. De skal legge merke til ordspråk og billedlige uttrykk underveis. De skal også få evalueringsskjemaet som de noterer i.

Muntlig deling av historien i par eller grupper på engelsk

  1. Elevene gjenforteller 1 historie i gruppen og sier hvorfor den ble valgt ut.
  2. Del informasjonen fra evalueringsskjemaet.
  3. Kår den beste historien på gruppen og del resultatet med hele klassen.  
  4. Klassen kårer så den beste historien av alle og må finne avgjørende argumenter.
  5. Vis frem og diskuter språklige bilder som er brukt i historiene og skriv dem på tavla.
  6. Elevene prøver å definere hva en litterær tekst er og lager egne kriterier for en god historie.

Skriving

 Elevene skriver en kort historie og bruker noen av kriteriene de har lagd.

Leseferdighet

La eleven lese opp historiene sine i par eller de kan lese dem inn i et digitalt verktøy.

Regneferdighet

 Elevark: Fractions. Hva er 2/3 side? Brøk.

Refleksjon og vurdering

Elevene kan vurderes i:

  • Muntlig forståelse av opplest tekst
  • Forståelse av hovedinnhold og detaljer i språket.
  • Muntlig produksjon
  • Forståelse av hva handling og hovedpersoner er
  • Muntlig diskusjon og identifisering av argument for sitt syn.
  • Forståelse og anvendelse av litterære element i egen skriftlig produksjon.
  • Uttale, intonasjon, innlevelse i opplesingen.

Oppfølging

  • Lengre lese- og skriveoppgaver.
  • Videreutvikling av idiomatisk språk. Kollokasjoner.

Utarbeidelse av opplegg

Maren Kværnø Sutton for Fremmedspråksenteret

Publisert 1. des. 2019 14:07 - Sist endret 4. aug. 2022 13:15