Take a Walk 9 - Geometrical Figures in the Snow

Trinn: 10. trinn. Tema: Snøkrystallenes former. Tid: 6-8 timer

Kort beskrivelse

Snøkrystaller er komplekse, naturlige strukturer som egner seg til å studere både temperatur, vannets sammensetning og geometriske figurer.

I dette undervisningsopplegget skal elevene lære seg om de forskjellige formene snøkrystaller er satt sammen av og høre på en forklaring av hvordan de dannes på engelsk. De skal så sette sammen geometriske figurer til en tegning og tråkke denne figuren opp i snø etterpå. Til slutt skal de kunne fortelle hvilke former de har brukt for å lage snøkrystallen sin.

Kompetansemål

  • eksperimentere med enkle oversettelser mellom norsk og engelsk, skriftlig eller muntlig, og samtale om hvordan mening endres i forhold til ordvalg.
  • identifisere kjennetegn ved ulike teksttyper og bruke disse i egenproduksjon

Læringsmål

  • lære vokabular knyttet til snøkrystaller.
  • kunne forstå lyttemateriale og gi uttrykk for dette i skriftlig form.
  • kunne oversette krystallformer fra engelsk til norsk.
  • anvende kunnskap i praktisk oppgave
  • lære noen matematiske ord og kunne lese en temperaturtabell.

Ressurser

Forberedelser

Vis ipadartroom-siden til matematikklærer, kunst- og håndverkslærer og naturfagslærer og spør om de ønsker å bidra med en del av opplegget. Fordype fagfeltet innen geometrisk form, kunstnerisk uttrykk og kunnskap om hvordan snøkrystaller dannes og vokser osv.
Finn et område med urørt snø dere kan tråkke ut store snøkrystaller i.
Ring lokalavisa.

Plan for opplegget

Føraktivitet

Snakk med elevene. Hva gjør dere med snø? Finnes det matematikk i snø?

Leseferdighet, lytteferdighet, muntligferdighe

Vis elevene siden til ipadartroom. Se på de forskjellige kunstprosjektene som er vist frem:

  1. Lisa Albequerque’s temporary ice installation.
  2. Simon Beck’s trampled snow art.
  3. Mathias Lenke’s (et. al.) macro shots of snowflakes.

Gi elevene tid til å lese om kunstverkene, se videoene og kommentere dem.

Lytteferdighet

Hør på radiolab sin episode «Crystal Bliss», om Wilson Bentley og Kenneth Libbrecht sine «Masterpieces». Svar på spørsmålene på elevarket Questions on snow chrystals, del 1 (Elevene kan lese gjennom spørsmålene før lytting).

Leseferdighet, språkinnlæring, regneferdighet

Elevene leser om Kenneth Libbrecht sitt arbeid: «Snowflake Science» og oversetter diagrammet over iskrystallenes former til norsk. Gruppearbeid.

Spill: Elevene klipper opp to sett med diagrammet over snøkrystaller. La dem lære seg ordene i 10 minutter. Gruppene holder så kortene opp for hverandre og samler poeng for hver form de kan navngi.

Elevene leser utdrag av siden SnowCrystals.com og svarer skriftlig på spørsmålene på elevarket, del 2.

Ut på tur

Ta frem Simon Beck’s snøformasjoner på nytt og studer hvordan han gjør det.
La elevene bruke formene fra diagrammet og lag en snøkrystall på papir. Tråkk den ut i urørt snø. Regneferdighet: Tråkkingen krever at elevene må finne ut hvor mange skritt hver del skal være så formasjonen blir symmetrisk.

Digital ferdighet, skriveferdighet

Gruppene skal ta bilde av snøkrystallen sin og skrive en rapport/logg om prosjektet. Bruk siden Snow Crystals.com for å se hvordan sakprosa presenteres og i heftet Writing Frames for støtte til hvordan man skriver sakprosa.

Refleksjon og vurdering

Elevene kan vurderes i lytteferdighet, leseforståelse og setningskonstruksjon på elevarket. Hvis læreren vil, kan også innlæring av krystallenes former gjøres som gloseprøve, selv om denne vil være nokså vanskelig. Gjennomføring av selve snøtråkkingen må vurderes sammen med den skriftlige rapporten. Hvis noe gikk galt med gjennomføringen må det forklares i rapporten slik at elevene viser at de skjønner hva som skjedde. De skal også gjerne anvende de nye ordene i rapporten og fortelle hvorfor snøkrystaller er 6-kantede.

Oppfølging

Flere aktiviteter med snøfnugg kan finnes her: Fun with Snowflakes

Utarbeidelse av opplegget

Maren Kværnø Sutton for Fremmedspråksenteret

Publisert 7. des. 2019 15:02 - Sist endret 28. feb. 2022 14:17