Take a Walk 8 - Visit a Primary School

Trinn: 10. trinn. Tema: Lære bort engelsk til barn i barneskolen. Tid: 4-6 timer

Kort beskrivelse

I dette opplegget får elevene mulighet til å være ekspertene. De skal lære bort engelske rim og leker for barn på 1. og 2. trinn i barneskolen og vise frem leseferdighetene sine.

Opplegget vil gi elevene mulighet til å bygge selvtillit og få trening i å presentere stoff.  De vil lære nye ord.

Det ligger en stor idébank klar på Fremmedspråksenterets hjemmesider, der elevene plukker ut hva de ønsker å lære barna. Elevene vurderer sin egen produksjon og fremgang i engelsk etter besøket og lager en digital presentasjon av besøket.

Kompetansemål

  • Identifisere kjennetegn ved ulike teksttyper og bruke disse i egen tekstproduksjon.
  • Eksperimentere med ulike skriftlige og muntlige uttrykksformer i ulike sjangere.
  • Dokumentere og vurdere egen utvikling i arbeid med utforskning av språk og tekst.
  • Lese og presentere et utvalg selvvalgt skjønnlitteratur og sakprosa.
  • Framføre et program sammensatt av ulike uttrykksformer basert på egne eller andres tekster.
  • Ta utgangspunkt i tekster som gjenspeiler kultur og samfunn i engelskspråklige land, og bruke digitale verktøy til å produsere tekster som profilerer eget lokalsamfunn.

Læringsmål

  • å forberede materiale for presentasjon.
  • engelske ord og strukturer gjennom barnerim og leker.
  • å kommunisere med en gitt aldersgruppe.
  • uttale og intonasjon.
  • å reflektere over egen prestasjon og kunnskap.
  • å skrive rapport om programmet.

Ressurser

Forberedelser

Læreren må ta kontakt med en barneskole for å spørre om de vil ha besøk. Avtal en skoletime med en eller flere klasser på 1. og 2. trinn.
Lån barnebøker som egner seg i et bibliotek, kanskje barneskolens eget bibliotek, tipset av læreren deres.

Avklar om det kan tas bilder. Følg reglement for bruk av bilder. (nettvett.no)

Plan for opplegget

Føraktivitet

Spør om de kan mange barnerim og regler på engelsk. Nå har de lært så mye engelsk at det er på tide at de begynner å vise frem noe av det de har lært! De skal være lærere på en barneskole.

Organiser elevene i grupper. Disse må være hensiktsmessige i forhold til antallet elever de skal besøke.

Leseferdighet, muntlig ferdighet

Vis dem barnehagesiden til Fremmedspråksenteret og la dem lese igjennom noen av idéene som ligger der. Elevene velger seg ut 2-3 idéer de ønsker å jobbe med. De må lære seg materialet nokså utenat som forberedelse. De må lære seg materialet nokså utenat som forberedelse. De må øve seg på uttale.

Bestem hvilke barnebøker som skal leses opp for de forskjellige gruppene:

  • Freekidsbooks.org
  • Curious George
  • Storyline
  • Eller finn bøker på barneskolen som dere kan lese. Det er viktig å øve seg på uttale og forklaring av ord for barn. Det er faktisk mange spesielle ord i barnebøker så de er ikke alltid så enkle som man tror.

Lytteferdighet

  • Finn inspirasjon til å lese for barn her.
  • Gjennomfør besøket. Ta bilder.

Skriveferdighet

Når elevene kommer tilbake fra skolebesøket skal de skrive om sin egen fremgang i engelskfaget. De kan fylle ut elevarket Evaluation of my development in English for egenvurdering og refleksjon.

Digitale ferdigheter, muntlig ferdighete

Dokumenter besøket med bruk av bilder og lydopptak av stemmen sin (bruk gjerne digitale verktøy)

Muntlig ferdighet

Diskusjon og fortelling av erfaringer i grupper eller i plenum: Hvordan synes du det gikk med din gruppe? Gjennomførte dere oppgavene dere hadde planlagt? Fikk dere gjort enda mer? Snakket dere med ungene? Var de morsomme? Tror dere de likte dere? Fikk dere brukt engelsken dere kan? Lærte dere noe engelsk selv?

Refleksjon og vurdering

I dette opplegget får elevene teste ut engelsken sin i en autentisk situasjon der de skal være rollemodeller for barna. De får vist seg frem i en lederrolle og øvd seg i presentasjonsformen. De må øve seg på uttale og kunne svare på hva ord betyr.

Oppfølging

  • Les en barnebok og fortell om den ved bruk av litterært språk (tema, kontekst, hovedpersoner, symbolikk, billedlig språk osv. )
  • Lag en visuell tolkning av en lest barnebok: To See Literature
  • Lag et manus for et «adventure»-spill. Intern ressurs Fremmedspråksenteret: «My idea of a game».

Utarbeidelse av opplegget

Maren Kværnø Sutton for Fremmedspråksenteret

Publisert 7. des. 2019 14:56 - Sist endret 28. feb. 2022 14:15